DIALOGURI LA ZI | Elena Stambuli, profesor psiholog la Centrul Județean de Asistență și Resurse educaționale din Constanța, invitată în emsiunea de astăzi
Emisiunea ”Dialoguri la zi” a fost realizată de Magda Vâjaică.
Publicat de Doina Sirbu, 3 noiembrie 2025, 16:17
Comportamentele de agresivitate și bullying apar la vârste tot mai mici, arată un studiu al organizației Salvați Copiii. Potrivit cercetării, opt din zece specialiști din învățământul preșcolar din România gestionează ocazional sau frecvent situații de bullying între copii, iar șase din zece consideră că tachinarea și agresivitatea sunt probleme semnificative și în afara programului de la grădiniță.
La nivelul județului Constanța, în prezent, își desfășoară activitatea peste o sută de consilieri școlari care sunt instruiți și gestionează, printre altele, situații de bullying, iar în cadrul Poliției Locale există un departament special care se ocupă de acest fenomen – Direcția Siguranță Școlară. Elena Stambuli, profesor psiholog la Centrul Județean de Asistență și Resurse educaționale din Constanța, spune că nu există școală sau grădiniță care să nu se confrunte cu fenomene de tip bullying și a precizat că în foarte multe situații, specialiștii se lovesc de reticența părinților care refuză consilierea sau consideră că problema copiilor este un eșec personal. Ea a fost prezentă și a oferit detalii astăzi, în emisiunea ”Dialoguri la zi”, realizată de Magda Vâjaică.
Emisiunea ”Dialoguri la zi” poate fi ascultată aici:
Organizația Salvați Copiii a lansat o nouă campanie adresată în special părinților. Ea se numește „Copiii imită ce văd la adulți” și pune accentul pe responsabilitatea părinților și educatorilor pentru crearea unui mediu educațional pozitiv în grădinițe și prevenirea violenței și bullyingului.
De asemenea, au fost lansate oficial patru ghiduri dedicate prevenirii, gestionării și intervenției în cazurile de bullying, o inițiativă comună a Fundației Neuroatipic și a Direcției Siguranța Școlară, structură specializată în cadrul Poliției Române. Materialele pun accent pe recunoașterea timpurie a comportamentelor abuzive și pe modalitățile de intervenție eficiente.
Ghidurile pot fi descărcate gratuit de pe site-urile www.fundatianeuroatipic.ro și www.sigurantascolara.ro.
În ceea ce privește atribuirea responsabilității pentru comportamentele de bullying între copii, cel mai frecvent profesorii îi indică pe părinți (în proporție de 75%), apoi grupul de copii (50%), copiii care inițiază comportamentele de bullying (48%) și apoi personalul din grădiniță (42%) și conducerea unității de învățământ (12%).