CONSTANȚA: Cursuri în parc, educație fizică la Palatul Copiilor sau vacanță prelungită pentru elevii din școlile aflate în reabilitare
Pe fondul valului de nemulțumiri provocate de reabilitarea simultană a zeci de școli din Constanța, luni, în emisiunea „Dialoguri la zi”, Liliana Fustanela aduce la microfon vocile celor afectați, dar și ale celor care pot oferi explicații și soluții.

Publicat de Adina Sîrbu, 12 septembrie 2025, 10:40
Părinții revoltați ai copiilor din trei școli constănțene, aflate în plin șantier de reabilitare, au sesizat autoritățile locale și presa, după ce au constatat că elevii mai multor clase nu au spații corespunzătoare pentru desfășurarea cursurilor la început de an școlar.
Eduard Al, tatăl unui copil din clasa pregătitoare de la Școala Gimnazială Nr. 24 „Ion Jalea”24, care ar trebui să învețe la Școala Spectrum, aflată și ea în renovare, spune că elevii sunt nevoiți să țină orele în… parc.
Reamintim, Școala Nr. 24 a intrat în reabilitare la începutul lui iunie pentru un an și jumătate. La presiunea părinților, Primăria și Inspectoratul Școlar Județean Constanța au găsit ca soluție relocarea unor clase în clădirea fostei Școli Spectrum (Nr. 27). Doar că nici această unitate nu e pregătită, iar lucrările ar mai putea dura între 3 și 7 săptămâni. Ca urmare, copiii de la Școala 24 sunt repartizati deocamdată în alte instituții de învățământ, precum Liceul Tehnologic „C.A. Rosetti”, Colegiul Național „Ion Nicolae Roman” sau Colegiul Național „Mircea cel Bătrân”. Iar până la finalizarea reparațiilor, în unitățile de învățământ aflate în reabilitare se derulează programele Școala Altfel și Săptămâna Verde.
Spicuim din mesajul constănțeanului Eduard Al de pe pagina sa de Facebook:
Nici bine nu a început școala, că, după redistribuirea claselor din numărul mare de școli ce au intrat în reabilitare la foc automat (ca autoritățile constănțene să nu piardă fondurile PNRR), au început și situațiile mai puțin plăcute în care suntem nevoiți să trăim… ore de curs prin parcuri, pentru că trebuie să împărțim sălile de curs între două clase primare în același interval de timp și, din 4 ore, 2 se țin în parc, și asta pentru că învățătoarele nu vor să piardă nimic din programă și fac eforturi uluitoare pentru copiii nostri.
Invităm primarul orașului alături de alți angajați ai Primariei Constanța, care au făcut posibile aceste situații, să își țină ei orele de activitate zilnică prin parcuri, rugându-se pentru o vreme prielnică și, poate, cu această ocazie, să repare și mobilierul urban, distrus de alți needucați.
Le solicit în numele copilului meu care învață în parc în 2025 să căutăm solutii (…). Interesul numărul unu, din punctul meu de vedere, ar trebui să fie educația viitorului orașului Constanța, iar cei care trăiesc aici să aibă parte de tratamente mai puțin vitrege decât trăiesc copiii noștri în aceste vremuri și-așa grele si pline de încercări!
Într-o situație asemănătoare sunt și elevii din clasele primare de la Școala Nr. 7 „Remus Opreanu”. Majoritatea copiilor au stat săptămâna aceasta acasă, iar ședința cu părinții a avut loc tot în parc. Doar elevii de gimnaziu au avut parte de câteva activități, iar orele de educatie fizică s-au ținut la Palatul Copiilor.
Școala Nr. 7 a intrat în reabilitare la începutul acestui an, când elevii de gimnaziu au fost relocați la Liceul Energetic, iar cei din clasele primare au învățat în mai multe schimburi. În urmă cu câteva luni, primarul Vergil Chițac anunța că lucrările au avansat, iar copiii vor începe cursurile în instituția de învățământ în septembrie, dar, recent, constructorul a dat ca termen de finalizare a lucrărilor data de 1 octombrie.
Un alt părinte revoltat reclamă faptul că elevii din trei clase pregătitoare de la Școala Gimnazială Nr. 30 „Gheorghe Țițeica”, relocați la Seminarul Teologic din municipiu, nu au spații corespunzătoare pentru cursuri.
Stimate Domnule Primar, Vă aducem la cunoștință o situație alarmantă care afectează direct copiii noștri, elevi ai Școlii Gimnaziale Nr. 30 „Gheorghe Țițeica” din Constanța. În a treia zi de școală, trei clase pregătitoare nu au încă spații adecvate pentru desfășurarea cursurilor. Din lipsă de soluții, conducerea școlii a decis relocarea acestor copii la Liceul Teologic (Seminarul Teologic „Cuviosul Dionisie Exiguul” n. red.) , într-un spațiu impropriu: săli de aproximativ 20 m², insalubre și neigienizate, fără pază, într-un mediu complet nepotrivit pentru copii de 6 ani. Mai mult, părinții sunt obligați să suporte din fonduri proprii igienizarea și renovarea acestor spații, ceea ce este inacceptabil într-un sistem public de învățământ.
Această situație: pune în pericol sănătatea și siguranța copiilor, încalcă dreptul la educație în condiții decente și reflectă o lipsă gravă de organizare și responsabilitate din partea autorităților implicate.
Solicităm intervenția urgentă a Primăriei Constanța pentru: identificarea și alocarea unor spații adecvate pentru clasele pregătitoare, asigurarea igienizării și dotării corespunzătoare a sălilor, implementarea măsurilor de siguranță (pază, supraveghere), clarificarea responsabilităților conducerii școlii și a Inspectoratului Școlar Județean.
Vă rugăm să tratați această sesizare cu maximă seriozitate și să ne comunicați măsurile pe care le veți lua în cel mai scurt timp!
Pe fondul acestui val de nemulțumiri, luni, 15 septembrie, în emisiunea „Dialoguri la zi”, Liliana Fustanela va aborda subiectul haosului din școlile constănțene generat de reabilitarea a aproape 30 de unități de învățământ și va aduce la microfon vocile celor afectați – elevi, părinți și cadre didactice, dar și ale celor care pot oferi explicații și soluții: reprezentanți ai IȘJ și ai Primăriei.