Ascultă Radio România Constanța Live

ANR despre incendiul de la bordul navei din Șantierul Midia, soldat cu 4 morți

ANR despre incendiul de la bordul navei din Șantierul Midia, soldat cu 4 morți

Publicat de Adina Sîrbu, 12 august 2024, 10:44

ANR a transmis un comunicat conținând clarificări privind incendiul din data de 8 august, produs la o navă aflată în reparații în Șantierul Midia și în urma căruia 4 oameni au murit.

„Având în vedere incendiul produs la bordul navei de transport mărfuri generale în vrac, M/V AMAR GLYFADA, la data de 08.08.2024, în timp ce aceasta se afla în reparații din data de 01.08.2024 în cadrul Șantierului Naval Midia, și luând în considerare informațiile vehiculate în presa scrisă și audio-vizuală, Autoritatea Navală Română își exprimă profundul și sincerul regret pentru pierderea tragică a vieților celor patru lucrători din cadrul șantierului. În lumina acestei tragedii, dorim să oferim următoarele clarificări:

Conform noii legislații în vigoare, respectiv OMT 1750/2024, Art 5, alin 5: „Navele maritime și de navigație interioară, altele decât cele de transport produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate, care urmează să efectueze în șantierele navale lucrări de reparații ce pot genera surse de aprindere, în spații închise sau adiacente acestora în care au fost depozitate produse petroliere, produse chimice lichide sau gaze lichefiate sunt inspectate de către ANR, în vederea emiterii certificatului de gas free, după intrarea lor în docurile șantierelor navale, la solicitarea armatorului/comandantului/conducătorului navei”, certificatul de gas free este necesar acestei categorii de nave în șantierele navele numai pentru lucrări în spații închise sau spații adiacente acestora în care au fost depozitate produse petroliere, chimice lichide sau gaze lichefiate. Sintagma „la solicitarea armatorului/comandantului/conducătorului navei” a fost folosită deoarece Autoritatea Navală Română nu are cunoștință despre lucrările care urmează a fi efectuate în șantierul naval, aceste lucrări fiind efectuate în baza unui contract comercial între armator și șantier. Pentru lucrări în cadrul șantierelor, numai în spațiile mai sus menționate, este obligatoriu să fie emis certificat de gas free, iar spațiile respective vor fi verificate de către ANR ulterior intrării în șantier, exclusiv la solicitarea armatorului/comandantului/conducătorului navei.

Dacă se intenționează efectuarea de lucrări în spații închise sau adiacente acestora în care au fost depozitate produse petroliere, produse chimice lichide sau gaze lichefiate fără a deține certificatul de gas free emis de ANR, șantierul naval în cadrul căreia se află nava nu trebuie să efectueze nicio lucrare în aceste spații.

De asemenea, pentru lucrările executate în șantierele navale, ANR nu efectuează inspecții în vederea emiterii certificatelor de hot work (lucrul la cald, ce implică flacără deschisă sau echipamente care generează scântei).

Trebuie subliniat faptul că în cadrul lucrărilor de reparații care au loc într-un șantier naval, este responsabilitatea exclusivă a șantierului și a navei la bordul căreia se desfășoară lucrările, să asigure un mediu de lucru fără pericole propriilor angajați, cu respectarea normelor de protecție a muncii,  o autoritate a statului neputându-se substitui acestora. Este de menționat în acest context, obligația statului de pavilion al navei de a respecta prevederile  Regulii 4.3 din Convenţia privind munca în sectorul maritim (MLC 2006), care se referă exact la Protecţia sănătăţii şi a securităţii şi prevenirea accidentelor la bordul navei. Reprezentanții șantierului și ai navei trebuie să se asigure că sunt îndepărtate toate riscurile referitoare la securitatea și sănătatea în muncă prin prevederea unor măsuri preventive și protective eficiente, iar nava să aibă emise toate permisele de lucru necesare în funcție de activitatea desfășurată, permise ce sunt obligatorii conform Convenției privind munca în sectorul maritim, MLC 2006.

În schimb, dacă se efectuează în afara șantierelor navale reparații la bord în spații închise sau adiacente acestora, în care au fost depozitate produse petroliere, produse chimice lichide sau gaze lichefiate, navele maritime și de navigație interioară altele decât cele de transport produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate sunt inspectate de către ANR în vederea emiterii certificatelor de gas free și hot work, după caz, la cheu, în urma notificării căpităniei de port în a cărei jurisdicție se află nava, de armatorul/comandantul/conducătorul navei. După emiterea acestor certificate, comandantul/conducătorul navei este obligat să păstreze aceleași condiții de siguranță în zona inspectată și pentru care s-au emis certificatele, pe toată perioada derulării lucrărilor de reparații.

Vă rugăm să luați notă de faptul că incendiul de la bordul navei AMAR GLYFADA a avut loc în compartimentul mașină, o zonă uzuală pentru desfășurarea activității echipajului și nu într-un spațiu închis care ar necesita emiterea unui certificat gas free, iar activitățile desfășurate de navă pe perioada lucrărilor de reparații nu sunt verificate de către ANR, în schimb se află sub stricta supraveghere a șantierului care trebuie să se asigure că sunt respectate toate normele de protecția muncii și inclusiv de prevenire a incendiului și să facă o evaluare a riscurilor aferente lucrărilor executate.

Vă readucem aminte informații care au mai fost făcute publice, mai exact, în Șantierul Naval Midia au mai avut loc 2 incendii la bordul navelor care se aflau în reparații. Unul dintre ele a fost soldat și cu vătămări corporale ale angajaților șantierului. Toate incendiile s-au produs în spații uzuale de desfășurare a activității echipajului și nu în spații închise sau adiacente acestora în care au fost transportate substanțe inflamabile. Totodată, aceste incendii au avut loc în condițiile în care vechea legislație era în vigoare, legislație care ar fi presupus reducea riscurilor în cadrul activităților desfașurate la bordul navei în timpul reparațiilor, inclusiv în cadrul șantierelor. Pentru toate aceste evenimente este clar că nu implicarea ANR duce la dispariția acestor riscuri și ne punem întrebarea daca regulile de securitate și sănătate în munca sunt respectate de Șantierul Naval Midia, aspecte ce exced atribuțiilor ANR.

Ne surprinde declarația președintelui Sindicatului Liber al Navigatorilor care face referire la lipsa certificatului de gas free pentru o zona uzuală de desfășurare a activității navigatorilor la bordul navei, dar nu face deloc referire la permisele de lucru obligatorii care ar trebui emise la bordul navei de către echipaj, pentru desfășurarea anumitor lucrări, indiferent dacă nava se află în marș, într-un port sau într-un șantier naval, conform Convenției privind munca în sectorul maritim, MLC 2006, Convenție asupra căreia „veghează” pentru a se asigura că navigatorii își desfășoară activitatea, inclusiv cu respectarea normelor de securitate și sănătate în muncă. Rămânem rezervați în ceea ce privește declarațiile dumnealui și modul în care înțelege ceea ce înseamnă un certificat de gas free, zonele pentru care trebuie emis, normele pentru protecția securității și a sănătății în muncă la bordul navei care trebuie asigurate de către statul de pavilion și dacă este într-adevăr sau nu o opțiune a armatorului solicitarea emiterii certificatului de gas-free și ce standarde de siguranță au fost coborâte în România conform legislației actuale în vigoare”, se arată în comunicatul transmis de ANR.

Redactor: Adina Sîrbu

Parlament/ Raportul CSAT pe 2024 – Weber: A existat o imixtiune a actorilor statali și non-statali
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 13:35

Parlament/ Raportul CSAT pe 2024 – Weber: A existat o imixtiune a actorilor statali și non-statali

Comisiile reunite de apărare ale Parlamentului au discutat, marți, Raportul de activitate al Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) pe...

Parlament/ Raportul CSAT pe 2024 – Weber: A existat o imixtiune a actorilor statali și non-statali
În urmă cu 36 de ani, la 16 decembrie 1989, la Timișoara, a pornit revolta populară împotriva regimului dictatorial și comunist
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 12:33

În urmă cu 36 de ani, la 16 decembrie 1989, la Timișoara, a pornit revolta populară împotriva regimului dictatorial și comunist

În urmă cu 36 de ani, la 16 decembrie 1989, la Timișoara, a pornit revolta populară împotriva regimului dictatorial și comunist. Decembrie...

În urmă cu 36 de ani, la 16 decembrie 1989, la Timișoara, a pornit revolta populară împotriva regimului dictatorial și comunist
Primăria Constanța: Protestul spontan declanșat astăzi la CT BUS S.A. nu respectă cadrul legal în vigoare privind organizarea conflictelor de muncă
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 12:06

Primăria Constanța: Protestul spontan declanșat astăzi la CT BUS S.A. nu respectă cadrul legal în vigoare privind organizarea conflictelor de muncă

Protestul spontan declanșat astăzi la CT BUS S.A. nu respectă cadrul legal în vigoare privind organizarea conflictelor de muncă și nu a fost...

Primăria Constanța: Protestul spontan declanșat astăzi la CT BUS S.A. nu respectă cadrul legal în vigoare privind organizarea conflictelor de muncă
Instanţa supremă judecă marţi o cerere de recurs în casaţie, în cazul lui Vlad Pascu
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 09:51

Instanţa supremă judecă marţi o cerere de recurs în casaţie, în cazul lui Vlad Pascu

Instanţa supremă judecă marţi o cerere de recurs în casaţie, în cazul lui Vlad Pascu, tânărul care a provocat accidentul din staţiunea 2...

Instanţa supremă judecă marţi o cerere de recurs în casaţie, în cazul lui Vlad Pascu
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 09:38

Percheziții DNA la un fost ministru al Transporturilor, într-un dosar de mită

Procurorii DNA efectuează marți percheziții la fostul ministru al Transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc, dar și la un om de afaceri, într-un...

Percheziții DNA la un fost ministru al Transporturilor, într-un dosar de mită
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 08:44

Cel de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța nu a fost încă ales

Cel de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța nu a fost ales în ședința ordinară de ieri. Proiectul de hotărâre a fost...

Cel de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța nu a fost încă ales
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 07:30

UPDATE | CONSTANȚA: Protest spontan la CT Bus. Reluarea activității, condiționată de demisia directorilor Fănel Popa și Inna Bela

UPDATE: Reluarea activității și ieșirea autobuzelor pe trasee sunt condiționate de demisia celor doi directori. Avocatul Emil Tatu a anunțat...

UPDATE | CONSTANȚA: Protest spontan la CT Bus. Reluarea activității, condiționată de demisia directorilor Fănel Popa și Inna Bela
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 20:53

În ultimul weekend din 2025, la TSC se joacă trei piese de teatru

Sfârșitul acestei săptămâni încheie 2025 sub semnul emoției, reflecției și umorului. Teatrul de Stat Constanța invită publicul la un...

În ultimul weekend din 2025, la TSC se joacă trei piese de teatru