CONSTANȚA: Ședință de CLM și protest în fața Primăriei
Taxa de 200 de lei revine.
Publicat de Adina Sîrbu, 23 decembrie 2025, 09:51
Primarul Vergil Chițac a convocat ședința ordinară a Consiliului Local al Municipiului Constanţa marţi, 23 decembrie, de la ora 14.00. La acea oră este anunțat și un protest al angajaților CT BUS, nemulțumiți de situația companiei de transport public și de lipsa unor soluții concrete din partea administrației. Manifestanților li se vor alătura și constănțenii afectați de blocajele repetate din transportul public, dar și de politicile locale considerate împovărătoare.
Ședința se va desfășura prin mijloace electronice, printr-o platformă online de videoconferință.
Ordine de zi suplimentară:
- Proiect de hotărâre nr. 516/2025 pentru modificarea HCL nr. 384/2018 privind aprobarea reorganizării Regiei Autonome Transport în Comun prin transformare în societate pe acţiuni cu denumirea de „CT BUS S.A.″ ;
- Proiect de hotărâre nr. 510/2025 privind stabilirea impozitelor și taxelor la nivelul municipiului Constanţa în anul 2026;
- Proiect de hotărâre nr. 511/2025 privind stabilirea preţului local al energiei termice furnizată de către societatea TERMOFICARE CONSTANŢA S.R.L., a preţului facturat populaţiei și subvenţiei unitare acordată populaţiei începând cu data de 01.01.2026, în municipiul Constanţa;
- Proiect de hotărâre nr. 512/2025 privind aprobarea rectificării bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025 al societăţii CT BUS S.A.;
- Proiect de hotărâre nr.513 /2025 pentru aprobarea Actului adiţional la Contractul de prestări servicii nr. 5/14.12.1994 încheiat cu societatea Tracon SRL;
- Proiect de hotărâre nr. 515/2025 privind rectificarea bugetului local pe anul 2025;
- Proiect de hotărâre nr. 514/2025 privind aprobarea utilizării excedentului anual al bugetului local estimat a se realiza la încheierea exerciţiului bugetar al anului 2025.
Unul dintre cele mai importante proiecte supuse votului este cel privind impozitele și taxele la nivelul municipiului în anul 2026.
Se menține și în anul viitor taxa de 200 de lei pentru utilizarea domeniului public, dar se redefinesc noțiuni și se stabilesc noi condiții de taxare.
„Taxa se introduce cu o valoare de 200 lei/an/autovehicul, cu posibilitatea de calculare intermediară, proporțional cu numărul de luni în care a fost utilizat domeniul public sau privat al municipiului Constanța. Nu se supun taxării autovehiculele acționate electric.
Modificarea conținutului normativ al taxei pentru utilizarea domeniului public sau privat al municipiului Constanța, prin includerea în categoria subiecților plătitori a persoanelor juridice şi eliminarea abonamentului de parcare pentru zona 2 dintre cauzele exoneratoare de la plata taxei.
În ceea ce privește contraprestația, față de considerentele din decizia civilă nr. 743/20.11.2025 pronunțată în dosarul nr. 9100/118/2024, arăt că aceasta constă în sistematizarea și regenerarea urbană a locurilor publice în care autovehiculele pot staționa în condiții de legalitate și siguranță, în întreținerea și conservarea lor și a sistemelor de semnalizare și dirijare a circulației urbane având în vedere că domeniul public sau privat al municipiului Constanța este afectat parțial în scopul staționării/folosirii de către subiecții taxei care dețin autovehicule personale şi care doresc să ocupe locurile publice prin staționare în detrimentul celorlalți membri ai comunității locale.
În cifre, situația se prezintă în felul următor: Conform evidenței Serviciului Public de Impozite şi Taxe, taxa se adresează unui număr de 105.815 autovehicule deținute de persoanele fizice şi de 31.557 autovehicule aflate în patrimoniul persoanelor juridice; situația include doar: autovehicule concepute şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto; autovehicule concepute şi construite pentru transportul de mårfuri cu masa maximă admisă de cel mult 2,4 tone; autovehicule cu două sau trei roți și cvadricicluri supuse înmatriculării.
Pe teritoriul administrativ al municipiului Constanța sunt amenajate un număr de 13.747 locuri de parcare încadrate în zonele 0,1 şi 2, şi un număr de 24.157 locuri de parcare de reședință;
În același timp, sunt înregistrate şi în curs de soluționare un număr de 35.395 cereri de rezervare loc parcare, care reprezintă dovada că o parte a proprietarilor/utilizatorilor de autovehicule nu deţin un loc de parcare propriu organizat în interiorul proprietății sau adiacent acesteia. În egală măsură, prin diferență, se poate prezuma că un număr semnificativ de persoane nu au formulat cereri de rezervare, dar care, în realitate, utilizează spațiul public cu titlu gratuit.
Acțiunile autorității locale vor fi direcționate către: creșterea numărului de utilizatori pentru modurile de transport prietenoase cu mediul în detrimentul celor poluante, prin reducerea spațiilor de parcare/staționare destinate acestora și stimularea utilizării transportului public, a mersului pe jos şi cu bicicleta prin introducerea unor taxe de parcare şi reducerea volumului de parcări pentru autovehicule„, potrivit referatului de avizare.
Referitor la taxa de 200 de lei, avocatul Mirela Doicescu explică de ce aceasta își menține „caracterul de impozit mascat”.
- „Contraprestația” nu este reală și nu este legală: activitățile invocate nu sunt servicii, ci obligații legale permanente ale administrației publice locale, stabilite prin lege și datorate tuturor cetățenilor, indiferent dacă există sau nu o taxă specială.
Drumurile, spațiile publice, semnalizarea și siguranța circulației nu sunt opționale și nu pot deveni servicii „contra cost”. - Primăria nu identifică niciun serviciu concret, individualizat și distinct prestat persoanei care plătește taxa. Nu se precizează unde, când și în ce mod contribuabilul beneficiază efectiv de ceva suplimentar în schimbul sumei de 200 de lei.
- Enumerarea unor cheltuieli publice generale nu transformă aceste cheltuieli într-o contraprestație fiscală. Ele sunt finanțate, în mod normal, din bugetul local, adică din impozite, nu din taxe cu destinație specială.
- A prezenta obligațiile legale ale autorității ca „servicii” înseamnă, în realitate, o cosmetizare juridică a aceleiași taxe declarate nelegale. Aceasta a fost concluzia clară a Curtea de Apel Constanța, care a reținut caracterul de impozit mascat, tocmai din cauza inexistenței unei contraprestații reale.
- Faptul că taxa este reintrodusă pentru 2026, cu aceeași justificare de fond, reformulată doar terminologic, nu schimbă natura juridică a obligației, ci urmărește eludarea efectelor hotărârii judecătorești definitive.
- Concluzie: Nu avem o contraprestație nouă. Avem aceeași obligație generală a Primăriei, prezentată din nou ca serviciu, pentru a justifica o taxă anulată de instanță.
- Taxa de 200 de lei rămâne lipsită de contraprestație reală și păstrează caracterul de impozit mascat, indiferent de modul în care este formulată în proiectul de HCL. a explicat avocatul.
Proiectul ordinii de zi inițiale:
- Aprobarea procesului verbal al şedinţei extraordinare a Consiliului Local al municipiului Constanţa din data de 10.11.2025;
- Aprobarea procesului verbal al şedinţei ordinare a Consiliului Local al municipiului Constanţa din data de 27.11.2025;
- Proiect de hotărâre nr. 508/2025 privind aprobarea execuţiei bugetului local la data de 15.12.2025;
- Proiect de hotărâre nr. 500/2025 privind aprobarea preţurilor de vânzare a energiei termice produse în centrala CET Palas, în cele 3 centrale termice de cvartal și în cele 45 de centrale termice de bloc aparţinând unităţii administrativ teritoriale municipiul Constanţa date în administrare societății TERMOCENTRALE CONSTANŢA S.R.L.;
- Proiect de hotărâre nr. 505/2025 privind numirea auditorului statutar al societăţii CT BUS S.A. pentru exerciţiile financiare 2025, 2026, 2027;
- Proiect de hotărâre nr. 492/2025 privind majorarea cu 300% a impozitului pe clădiri pentru clădirea situată în municipiul Constanţa, bd. Tomis nr. 63, ca urmare a constatării stării tehnice de clădire neîngrijită;
- Proiect de hotărâre nr. 493/2025 privind majorarea cu 400% a impozitului pe clădiri pentru clădirea situată în municipiul Constanţa, str. Sabinelor nr. 4, ca urmare a constatării stării tehnice de clădire neîngrijită;
- Proiect de hotărâre nr. 494/2025 privind majorarea cu 400% a impozitului pe clădiri pentru clădirea situată în municipiul Constanţa, str. Ştefan Mihăileanu nr. 56, ca urmare a constatării stării tehnice de clădire neîngrijită;
- Proiect de hotărâre nr. 495/2025 privind majorarea cu 400% a impozitului pe clădiri pentru clădirea situată în municipiul Constanţa, bd. Mamaia nr. 47, lot 1, cad 244719, ca urmare a constatării stării tehnice de clădire neîngrijă;
- Proiect de hotărâre nr. 503/2025 privind aprobarea acoperirii pierderilor contabile ale societăţii Confort Urban SRL din rezultatul reportat reprezentând profit și rezultatul reportat reprezentând surplus din reevaluare;
- Proiect de hotărâre nr. 490/2025 privind aprobarea listei de priorităţi pentru anul 2025, cuprinzând solicitanţii îndreptăţiţi să primescă în anul 2026 o locuinţă destinată închirierii din fondul locativ de stat, situată în municipiul Constanţa;
- Proiect de hotărâre nr. 504/2025 pentru modificarea HCL nr. 413/2024 privind aprobarea Regulamentului de instituire și administrare a taxei de salubrizare, precum și stabilirea taxei de salubrizare pentru utilizatorii serviciului de salubrizare;
- Proiect de hotărâre nr. 497/2025 privind aprobarea repartizării spaţiului cu destinaţia de locuinţă, din fondul locativ, situat în municipiul Constanţa, str. Nicolae Milescu nr. 55, bl. PN4, sc. A, et. 2, ap. 31;
- Proiect de hotărâre nr. 496/2025 privind stabilirea nivelului chiriei pentru locuinţele sociale situate pe raza municipiului Constanţa, str. Zmeurei nr. 3;
- Proiect de hotărâre nr. 491/2025 privind aprobarea listei de priorităţi pentru anul 2025, cuprinzând solicitanţii îndreptăţiţi să primescă în anul 2026 o locuinţă socială în baza O.U.G. nr. 74/2007, situată în municipiul Constanţa;
- Proiect de hotărâre nr. 506/2025 privind aprobarea documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii și a principalilor indicatori tehnico-economici pentru obiectivul de investiţii „Lucrări de reparaţii, amenajare și modernizare loc de joacă Ţara Piticilor – Parc Tăbăcărie, municipiul Constanţa″;
- Proiect de hotărâre nr. 502/2025 pentru modificarea și completarea H.C.L. 561/2023 privind aprobarea organigramei, a statului de funcţii și a Regulamentului de organizare și funcţionare ale Direcţiei generale de asistenţă socială Constanţa, cu modificările și completările ulterioare;
- Proiect de hotărâre nr. 501/2025 privind aprobarea acordării unui ajutor financiar doamnei Dragnea Gabriela;
- Proiect de hotărâre nr. 463/2025 privind aprobarea organizării reţelei școlare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat și particular din municipiul Constanţa pentru anul școlar 2026-2027;
- Proiect de hotărâre nr. 499/2025 pentru modificarea și completarea H.C.L. nr.63/2013 privind aprobarea Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local din municipiul Constanţa;
- Proiect de hotărâre nr. 488/2025 privind acordarea cu titlu gratuit a dreptului de uz și servitute, către societatea Reţele Electrice România S.A. asupra imobilului teren în suprafaţă de 15 mp din suprafaţa totală de 8.391 mp, teren identificat cu număr cadastral 260974, situat în municipiul Constanţa, în fost VN 372/2 ;
- Proiect de hotărâre nr. 489/2025 privind acordarea cu titlu gratuit a dreptului de uz și servitute, către societatea Reţele Electrice România S.A. asupra imobilului teren în suprafaţă de 19,25 mp din suprafaţa totală de 2.117 mp, teren identificat cu număr cadastral 259525, situat în municipiul Constanţa, strada Barbu Ştefănescu Delavrancea, zona Bl. 48A, B-Bl.50A (în jurul imobilului CF 254193);
- Proiect de hotărâre nr. 439/2025 privind aprobarea necesităţii și oportunităţii obiectivului de investiţii: „Amenajare PARCUL ETNIILOR – ARBORELE VIEŢII″;
- Proiect de hotărâre nr. 469/2025 privind exercitarea dreptului de preemţiune din partea Consiliului Local al Municipiului Constanţa, la intenţia de înstrăinare a imobilului situat în strada Revoluţiei din 22 Decembrie 1989 nr. 5A, zona DGAA, având număr cadastral 212562 și înscris în CF cu nr. 212562 la preţ de vânzare 420 euro/mp;
- Proiect de hotărâre nr. 448/2025 privind aprobarea vânzării prin licitaţie publică, a caietului de sarcini, a fișei de date a procedurii, precum și a raportului de evaluare ce stabilește preţul minim de pornire a vânzării terenului în suprafaţă de 2200 mp situat în municipiul Constanţa, str.Cibinului nr.16, identificat cu număr cadastral 259104, proprietatea privată a municipiului Constanţa, aferent construcţiilor C1-C9 cu respectarea dreptului de preempţiune al domnului Drăghici Dumitru;
- Proiect de hotărâre nr. 449/2025 privind aprobarea vânzării prin licitaţie publică, a caietului de sarcini, a fișei de date a procedurii, precum și a raportului de evaluare ce stabilește preţul minim de pornire a vânzării terenului în suprafaţă de 175 mp situat în municipiul Constanţa, B-dul Mamaia nr.288, identificat cu număr cadastral 261265, proprietatea privată a municipiului Constanţa ;
- Proiect de hotărâre nr. 498/2025 privind aprobarea studiului de fezabilitate și a principalilor indicatori tehnico-economici pentru obiectivul de investiţii „Elaborarea documentaţiei tehnico-economice Studiul de Fezabilitate în vederea edificării de parcări publice supraetajate în municipiul Constanţa″;
- Proiect de hotărâre nr. 507/2025 privind desemnarea reprezentanţilor Asociatului unic – Municipiului Constanţa în cadrul societăţii comerciale Termoficare Constanţa SRL;
- Proiect de hotărâre nr. 509/2025 privind desemnarea reprezentanţilor Asociatului unic – Municipiul Constanţa în cadrul societăţii comerciale TERMOCENTRALE CONSTANTA SRL;
- DIVERSE.
