TULCEA: Numărul elevilor care învaţă în sistem simultan a crescut în acest an școlar
Un proiect de cursuri în sistem hibrid pentru elevii din zonele izolate ale Deltei, precum satul Carorman, îi nemulțumește pe părinți.

Publicat de Adina Sîrbu, 16 septembrie 2025, 09:01
Numărul elevilor din ciclul primar și gimnazial din județul Tulcea care învață în sistem simultan depășește 1.200 în acest an şcolar, fiind mai mare faţă de cel din anul precedent, arată datele Inspectoratului Şcolar Judeţean.
La Caraorman, sat din Delta Dunării, părinţii copiilor au transmis un memoriu Prefecturii judeţului Tulcea şi Ministerului Educaţiei prin care solicită reînfiinţarea ciclului gimnazial în unitatea de învăţământ din sat, după ce ISJ a decis ca cei doi copii din clasele V-VIII să urmeze cursurile în sistem hibrid.
Potrivit datelor ISJ, cei doi elevi din ciclul gimnazial al şcolii din satul Caraorman, unitate fără personalitate juridică arondată Şcolii generale din satul Crişan, vor merge cel puţin o dată pe săptămână la şcoala din satul Crişan, iar în rest, la şcoala din Caraorman, unde participă online la cursurile de la unitatea de învăţământ din Crişan.
„Copiii vor fi supravegheaţi de cadrele didactice din şcoală şi vor desfăşura activităţi. Vor fi evaluaţi permanent. Avem un monitor la nivelul ISJ şi va face lunar o evaluare a acestora, iar fiecare elev va avea două ore de consiliere pe săptămână. Dorinţa noastră este să ajungă de două ori pe săptămână”, a precizat inspectorul general al ISJ, Viorica Pavel.
Conducerea ISJ a amintit că doreşte reducerea numărului claselor în care profesorii predau în acelaşi timp elevilor din ani diferiţi.
„Copiii care sunt în şcolile gimnaziale fără personalitate juridică vor fi duşi în unităţile de învăţământ cu personalitate juridică, iar prin aducerea acestor elevi ne dorim să avem clase pe fiecare palier. Avem grupe de grădiniţă cu 5 sau 10 elevi, iar ele funcţionează pentru că sunt copii de trei sau patru ani care, în Deltă, de exemplu, nu pot merge cu barca până la unitatea de învăţământ cu personalitate juridică. Ei vor rămâne în şcoala respectivă şi vor face ciclul preşcolar”, a subliniat inspectorul general al ISJ.
La rândul lor, părinţii copiilor din şcoala din Caraorman au înaintat un memoriu Prefecturii judeţului şi Ministerului Educaţiei şi Cercetării în care semnalează că cei doi copii sunt afectaţi emoţional şi din punct de vedere educaţional de decizia ISJ.
„Copiii trăiesc zilnic stări de stres şi frustrare, pentru că nu reuşesc să înţeleagă materia predată, iar conexiunea la internet din localitate este extrem de instabilă, făcând imposibilă participarea reală la ore. Mai mult, circulă informaţii conform cărora această formă de şcolarizare ar fi considerată un proiect-pilot, urmând ca, dacă va funcţiona, să fie extinsă la nivelul întregii Delte a Dunării pentru ciclul gimnazial. Considerăm că o astfel de abordare reprezintă un experiment inacceptabil pe seama copiilor noştri, încălcând dreptul lor fundamental la o educaţie de calitate”, se arată în memoriul semnat de părinţii copiilor din Caraorman.
În memoriu, se aminteşte situaţia specială a satului Caraorman.
„Şcoala din Caraorman deserveşte o comunitate foarte izolată, aflată pe o insulă din Delta Dunării. Singura cale de acces către localitatea Crişan, unde sunt trimişi elevii după închiderea gimnaziului, este transportul pe apă. Această situaţie creează dificultăţi majore. Deplasarea zilnică este riscantă şi dependentă de condiţiile meteo (ceaţă, furtuni, vânt puternic, îngheţ). Transportul pe apă presupune timp prelungit, costuri şi lipsa de siguranţă pentru copii de vârstă mică. Izolarea geografică face ca şcoala din Caraorman să fie singura opţiune reală pentru acces la educaţie a copiilor din sat”, se specifică în memoriu.
În documentul în care părinţii copiilor din satul Caraorman solicită reanalizarea deciziei ISJ se specifică totodată că la Şcoala gimnazială Crişan, cadrele didactice predau deja simultan pentru patru elevi din clasele V-VIII.
„Li s-a adăugat responsabilitatea predării online pentru elevii din Caraorman, ceea ce suprasolicită procesul educaţional şi scade calitatea actului de predare”, se mai menţionează în memoriu.
Potrivit datelor ISJ, în acest an şcolar, în ciclul primar există 61 de clase cu 816 elevi care învaţă în sistem simultan, iar în ciclul gimnazial sunt 24 de clase, cu 406 elevi care învaţă în acelaşi sistem.
Spre comparaţie, în anul şcolar 2024-2025, sistemul de învăţământ simultan se practica în 60 de clase, cu 756 de elevi, în ciclul primar, precum şi în 24 de clase, cu 261 de elevi, în ciclul gimnazial.
Sursă: AGERPRES