AUDIO | Tensiuni la CT BUS: Sindicaliștii companiei de transport public avertizează asupra riscurilor financiare și cer măsuri urgente
Auditul tehnico-economic al companiei a început, iar restructurările de personal nu vor afecta șoferii, a anunțat consilierul local Ionuț Stoica.

Publicat de Adina Sîrbu, 16 iunie 2025, 10:49
Situație tensionată la compania de transport în comun, CT Bus. Reducerea numărului de curse, lipsa unui Contract Colectiv de Muncă și scăderea prețului pe km sunt elemente asupra cărora sindicaliștii trag un semnal de alarmă. În același timp, unii consilieri locali constănțeni spun că este necesar un audit tehnico-economic pentru anul 2024.
Într-o petiție adresată primarului Vergil Chițac, viceprimarilor și consilierilor locali, sindicaliștii de la CT Bus trag un semnal de alarmă asupra situației în care se află compania de transport în comun și subliniază faptul că reducerea numărului de curse și scăderea prețului/km ar putea conduce la probleme financiare serioase pentru societate. O altă problemă semnalată este lipsa unui Contract Colectiv de Muncă pentru angajați, dar negocierile între sindicate și conducere continuă în această perioadă.
Anul trecut, în plin sezon estival estival, Primăria Constanța a luat decizia reducerii numărului de curse cu autobuzele CT Bus și retragerii celor mai multe linii nocturne. Municipalitatea a justificat atunci gestul prin faptul că, pe anumite linii, în anumite intervale orare, numărul călătorilor era foarte mic și nerentabil din punct de vedere al cheltuielilor. Nemulțumiri sunt și din partea călătorilor, în principal legate de timpii de așteptare în stații și de aglomerația din autobuze. Pe de altă parte, însă, autoritățile și specialiștii în mobilitate urbană recomandă folosirea transportului în comun pentru a decongestiona traficul din oraș și a reduce poluarea.
Consilierul local USR Florin Cocargeanu a declarat că scrisoarea deschisă transmisă de angajații CT Bus către primarul Vergil Chițac și consilierii locali confirmă oficial ceea ce a semnalat public încă din luna martie: decizia de a ajusta prețul pe kilometru pentru anul 2025 a fost luată fără respectarea prevederilor contractuale și fără o fundamentare financiară actualizată.
Am avertizat atunci că prețul pe kilometru pentru anul 2025 trebuia stabilit în baza raportului aferent anului 2024, care trebuia întocmit până la 15 martie 2025. Abaterile de la această obligație legală au compromis validitatea deciziei și a afectat direct sustenabilitatea financiară a companiei. În paralel, am propus în Consiliul Local realizarea unui studiu de circulație pentru optimizarea rețelei de transport public în funcție de cererea actuală de mobilitate. Fără vreun argument, propunerea a fost respinsă de consilierii PSD și PNL și nu a fost susținută de primar. În absența unei viziuni coerente, subvenția a fost diminuată cu 15 milioane de lei, fapt care a accelerat procesul de subfinanțare și a condus la situația în care se află astăzi CT Bus – în prag de faliment. Reorganizarea CT Bus este necesară, dar nu se poate face prin măsuri arbitrare și reduceri operate la întâmplare. Transportul public nu trebuie tratat ca un simplu cost bugetar, ci ca pe un serviciu public esențial, care trebuie planificat și susținut pe baze contractuale și economice solide, a spus Florin Cocargeanu.
La rândul său, consilierul local Ionuț Stoica, de la Forța Dreptei, spune că este necesar un nou audit, care va sta la baza stabilirii subvenției per kilometru parcurs de autobuze.
Auditul tehnico-economic al CT BUS a început în urmă cu o săptămână. Acest audit este esențial pentru ca sistemul de transport public să funcționeze pe baze reale, corecte și predictibile. În contextul în care se discută despre o posibilă restructurare a organigramei, am primit asigurări că șoferii nu vor fi afectați. Discuțiile vizează doar funcțiile administrative care se suprapun sau care au atribuții similare și pot fi reorganizate, fără a afecta oamenii care chiar asigură zilnic funcționarea serviciilor. În plus, am ridicat și subiectul unui studiu de trafic la nivelul întregului oraș, un studiu profesionist, integrat, care să fundamenteze deciziile pentru următorii ani: de la semaforizare inteligentă, la sensuri unice, piste pentru biciclete și reorganizarea liniilor de transport. Cred că putem avea un oraș în care transportul public să fie o opțiune demnă, nu un compromis, a declarat Ionuț Stoica
Aflăm toate detaliile din reportajul realizat de Adrian Băncilă: