TULCEA: Cum construiești un business într-un mic oraș de provincie?
Antreprenoriat la Tulcea: Lecția tânărului Alexe Anastase despre curaj, pasiune și visul de a crea o afacere de succes acasă.

Publicat de Adina Sîrbu, 15 iunie 2025, 15:25
În timp ce mulți tineri din orașele mici își caută norocul în marile centre universitare sau economice ale țării, Alexe Anastase a ales să rămână acasă și să-și transforme visul într-o afacere de succes. În 2019, a deschis un local care a pus cafeaua de specialitate pe harta orașului Tulcea și a demonstrat că se poate și aici.
Ce înseamnă să fii antreprenor într-un oraș de provincie și ce provocări aduce piața locală? Aflăm dintr-un interviu realizat de Andreea Dorobăț.
Am vrut Tulcea, deoarece aveam o comunitate. Mi-am format un grup de oameni și am zis că, odată ce voi deschide un business, nu cred că voi avea probleme să rămân deschis pe piață, orice aș face. Pe lângă asta, pentru businessul în care lucrez în momentul de față, un coffee shop, am luat un proiect pe fonduri europene, și atunci cel mai simplu a fost să ne folosim bucățica din fața casei pentru a construi și a deschide localul. Asta ca să ne scutească, mai departe, de chirii, deoarece chiriile sunt destul de mari și e mult mai benefic pentru a menține o sustenabilitate pe piață pe termen lung. Așa am gândit atunci și se pare că am avut o gândire destul de bună, să zic așa. A venit peste noi pandemia. Adică, cu siguranță, dacă am fi avut deschis undeva într-o zonă cu chirii, lucrurile nu ar fi mers așa cum ne-am fi dorit.
Ai o afacere într-un oraș cu piață mai mică. Cum vezi cererea din Tulcea pentru produsele pe care le comercializezi?
Noi vindem cafea 100% arabica de specialitate. E complicat. Oamenii care sunt deschiși sunt cei care ne trec pragul și doresc în continuare să încerce lucruri noi. Dar sunt și unii care vin foarte închiși, să zic așa, și au nevoie de o perioadă lungă de timp pentru a se deschide. E ceva normal aici. E vorba de psihologia omului. La început, a fost destul de greu, a trebuit fiecărei persoane în parte să îi explicăm și să îi dăm voie să înțeleagă ușor, în timp.
Cum găsiți oamenii potriviți pentru echipa voastră?
E foarte important ca oamenii să ni se asemene. Cred că bunul-simț, dorința de a promova și ei la rândul lor partea de 100% arabica, adică cafeluța pe care o vindem, și de a înțelege ce reprezintă ea. Și este destul de greu, recunosc, să găsim niște oameni potriviți cu care să lucrăm, deoarece piața locală a muncii este destul de dificilă, având în vedere că nu avem o universitate.
Pe lângă recrutare, mai există și provocarea de a păstra un angajat pe termen lung. Cum gestionați voi această provocare?
La noi un angajat a stat cel mai mult patru sau cinci luni. Mai mult de atât, din păcate, în momentul de față, nu am experimentat. Cred că nu ar fi foarte greu de gestionat acest lucru, deoarece partea cea mai dificilă este la început. Partea în care trebuie să înveți persoana ce reprezintă un steamer, un portafiltru, care e cantitatea de cafea pe care trebuie să o extragi, cum trebuie să extragi, granulația cafelei la râșnire și tot felul de astfel de lucruri care fac gustul cafelei să fie diferit în fiecare ceașcă.
Infrastructura joacă și ea un rol important în dezvoltarea unei afaceri. Cum vă ajută sau vă încurcă infrastructura din Tulcea?
Când a fost strada în renovare, a fost o perioadă destul de dificilă, sincer, deoarece oamenii sunt obișnuiți să treacă cu mașina, să oprească, să-și ia cafea take-away, iar acest lucru i-a încurcat. Ne bucurăm, totuși, că perioada a fost destul de scurtă. În continuare suntem aici, în continuare ne bucurăm să servim cafea. Dar, dacă ar fi durat o perioadă mai lungă de timp, cu siguranță ar fi trebuit să găsim o soluție, deoarece lucrurile începeau să meargă din ce în ce mai greu pentru noi.
Ce sfaturi i-ai da unui tânăr la început de drum care vrea să-și deschidă un business în Tulcea?
Cred că cel mai important lucru ar fi să analizeze piața locală. Trebuie să vadă dacă mai sunt alte persoane care fac acel lucru. Eu unul aș merge către persoana care are acel business, să-i adresez câteva întrebări. Cum se descurcă? Cum este? E fiabil? Nu e fiabil? Din experiența noastră, oamenii doresc să ajute, dar cred că trebuie să te duci către ei pentru a putea să te ajute. În al doilea rând, trebuie să te încarci cu destul de multă energie. La fel, în funcție de ce business dorești să-ți deschizi, cred că ar trebui să ai multă încredere în ceea ce faci, deoarece asta îți promovează cel mai bine afacerea.
Redactor: Andreea Dorobăț