STS respinge acuzațiile privind nereguli la sistemele informatice utilizate la alegeri
Sistemele informatice au avut disponibilitate 100% pe întreaga durată de desfășurare a procesului electoral și pe timpul operațiunilor la închiderea secțiilor.

Publicat de Daniel Țăndăreanu, 21 mai 2025, 13:33
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) respinge ferm toate acuzațiile apărute în spațiul public referitoare la posibile nereguli privind sistemele IT&C utilizate la alegeri.
‘Pentru corecta informare a opiniei publice, Biroul de presă al STS precizează că aplicațiile și sistemele informatice au fost dezvoltate conform specificațiilor Autorității Electorale Permanente (AEP), verificate și testate de către AEP, coordonatorul organizării alegerilor, și au îndeplinit toate condițiile legislative, tehnice și operaționale’, informează un comunicat al STS.
Sistemele informatice au avut disponibilitate 100% pe întreaga durată de desfășurare a procesului electoral și pe timpul operațiunilor la închiderea secțiilor.
Informațiile apărute referitoare la indisponibilitatea sistemelor informatice pentru 30 de minute sunt incorecte, arată sursa citată.
‘În sistemul informatic sunt înregistrați toți românii care au votat în străinătate și în țară, în aceeași bază de date. Dacă un CNP este validat în două secții de votare, indiferent dacă sunt în țară sau în străinătate, se emite notificare de fraudă în timp real către Ministerul Afacerilor Interne’, mai arată STS.
Potrivit STS, acest mecanism este complet automat, imposibil de dezactivat local de către operatori sau alte persoane din secție.
‘Modalitatea de semnalare/notificare nu a fost modificată la acest proces electoral față de alegerile din anii 2020, 2021 și 2024, respectă legislația și implementarea este conformă cu cerințele operaționale furnizate de AEP pentru dezvoltarea aplicațiilor’, precizează instituția.
STS nu are atribuții în validarea voturilor sau în procesul decizional electoral, nu modifică și nu poate modifica rezultatele, ci doar oferă suport tehnic securizat.
În România, procesul de votare nu este electronic. Votul este exprimat de către alegători prin ștampila pusă pe buletinele de vot, pe hârtie. Rezultatul votării este consemnat în fiecare secție pe procese-verbale pe hârtie, semnate și asumate de toți membrii din secția de votare, explică reprezentanții STS.
De asemenea, operatorii din secțiile de votare, sub supravegherea birourilor electorale și în prezența tuturor observatorilor, introduc datele din procesele-verbale în sistemul informatic. Operațiunea este înregistrată video. Totodată, procesul-verbal semnat de membrii secției de votare este fotografiat, iar poza este afișată pe site-ul https://prezenta.roaep.ro.
Corectitudinea datelor introduse în sistem și puse la dispoziția publicului – evidențiază Serviciul de Telecomunicații Speciale – este verificată la nivelul Biroului Electoral Județean, astfel încât să existe o asigurare certă a integrității datelor. Sistemul STS preia datele în forma transmisă de la nivelul secțiilor și nu intervine asupra conținutului.
Sistemul informatic cumulează automat datele introduse de personalul secțiilor de votare în sistem și le afișează în timp real pe site-ul https://prezenta.roaep.ro.
‘Modificarea datelor este imposibilă datorită sistemelor care asigură trasabilitatea și posibilitatea de auditare/verificare a oricărei acțiuni, prin blockchain, compus din nouă noduri naționale, altele decât STS, și integrat cu infrastructura europeană EBSI (European Blockchain Services Infrastructure), compusă din 40 de noduri distribuite la nivel european, mai precizează sursa citată.
Utilizarea mecanismelor de blockchain elimină posibilitatea de modificare a datelor și asigură corectitudinea tranzacțiilor la nivelul tuturor nodurilor menționate.
‘Aplicația informatică folosită pentru verificarea dreptului de vot al alegătorilor (ADV) funcționează prin scanarea automată a zonei MRZ de pe actul de identitate (CI sau pașaport). Aplicația nu fotografiază și nu stochează datele din actul de identitate’, amintește STS.
Chiar și în situația lucrului offline al tabletelor, respectiv lipsa conexiunii la internet, datele sunt preluate în sistem la restabilirea conexiunii, iar mecanismele tehnice semnalează situațiile de posibil vot multiplu și generează o alertă către MAI.
‘Precizăm că la actualul proces electoral, turul II, au fost verificate offline aproximativ 12.000 de CNP-uri, atât în țară, cât și în străinătate, din total. Precizăm că inclusiv în situațiile izolate în care energia electrică a fost întreruptă, toate tabletele au fost accesibile, iar cel mai mic nivel de încărcare al unei tablete la încheierea operațiunilor electorale a fost 80%’, se mai arată în comunicat.
Sursa – Agerpres