Ascultă Radio România Constanța Live

Uniunea Națională a Studenților din România: Educaţia – domeniu strategic, nu un simplu capitol bugetar

UNSR: „Subfinanţarea Educaţiei reprezintă o ameninţare directă la adresa democraţiei şi securităţii naţionale”.

Uniunea Națională a Studenților din România: Educaţia – domeniu strategic, nu un simplu capitol bugetar
Foto: UNSR, Facebook

Publicat de Adina Sîrbu, 30 decembrie 2024, 07:17

Uniunea Naţională a Studenţilor din România le solicită guvernanţilor restabilirea facilităţilor pentru studenţi şi elevi – de la burse şi transport gratuit, până la alte beneficii esenţiale, precum şi implementarea unor politici coerente, pe termen lung, care să trateze Educaţia ca pe un domeniu strategic şi nu ca pe un simplu capitol bugetar.

„Educaţia este cheia către un viitor mai bun pentru România, iar decidenţii trebuie să înţeleagă că nu mai putem accepta compromisuri şi promisiuni deşarte. Acum este momentul pentru acţiuni concrete”, se arată într-un comunicat al UNSR.

Reacţia Uniunii Studenţilor vine în contextul în care, duminică, Ministerul Finanţelor a publicat în transparenţă proiectul de ordonanţă privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru anul 2025.

„Educaţia reprezintă fundaţia oricărei societăţi prospere şi democratice. Totuşi, realitatea din România arată că sistemul educaţional continuă să fie marginalizat prin politici care subminează viitorul generaţiilor actuale şi viitoare. În vechea Lege a Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 se prevedea alocarea a 6% din PIB pentru învăţământ, însă această obligaţie legală nu a fost niciodată respectată. În loc să ne apropiem de acest deziderat, guvernanţii se pregătesc să diminueze şi bruma de finanţare rămasă pentru anii următori. De altfel, se estimează că bugetul alocat Educaţiei în 2025 va fi şi mai mic decât în ultimii doi – trei ani, o situaţie care nu s-a mai repetat din 2009. Aşadar? Suntem în criză sau ne batem joc de educaţie?”

Această tendinţă de a „economisi” pe seama învăţământului este o dovadă a lipsei de viziune şi de responsabilitate faţă de dezvoltarea economică, socială şi culturală a României, susţin reprezentanţii UNSR.

Potrivit acestora, „la situaţia dramatică a subfinanţării se adaugă şi tăierea sistematică a facilităţilor esenţiale pentru elevi şi studenţi”.

„Reducerea sau eliminarea burselor sociale, a subvenţiilor pentru transport ori a accesului gratuit la diverse activităţi educaţionale ridică ziduri în plus în faţa celor ce luptă deja cu dificultăţi financiare. Cel mai grav este că se discută şi despre tăierea sprijinului pentru elevii cu dizabilităţi psihice sau motorii, măsură care ar echivala cu o excludere socială a celor mai vulnerabili tineri. În loc să ofere un mediu incluziv şi deschis, guvernanţii par hotărâţi să condamne o generaţie la imposibilitatea de a-şi atinge potenţialul”, se arată în comunicat.

„Lansat cu mare entuziasm de preşedintele ţării, proiectul România Educată promitea o schimbare sistemică profundă. În practică, a rămas doar un set de declaraţii sforăitoare, fără efecte concrete asupra elevilor, studenţilor şi profesorilor. Suntem, în continuare, departe de a avea un sistem educaţional modern şi incluziv”, subliniază UNSR.

„Consecinţele nu se limitează la mediul academic. O populaţie slab educată este mai uşor de manipulat, mai puţin pregătită să evalueze critic guvernarea şi mult mai vulnerabilă la populism. Prin urmare, subfinanţarea Educaţiei reprezintă nu doar o eroare economică sau socială, ci şi o ameninţare directă la adresa democraţiei şi securităţii naţionale”, atrag atenția reprezentanții UNSR.

Proiectul Ordonanţei „trenuleţ” prevede că, în anul 2025, valoarea costului standard pentru fondul de burse şi protecţie socială per student se menţine la nivelul aferent lunii noiembrie 2024, astfel că nu vor exista creșteri ale cuantumului burselor pentru studenți anul viitor.

De asemenea, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe transportul intern auto şi feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, doar pe distanţa sau rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care se află centrul universitar în care aceștia studiază, pe durata anului universitar.

În plus, reducerea tarifului pentru transportul local și metrou va fi micșorată de la 90%, cât este acum, la 50%.

„Aceste măsuri sunt inacceptabile și limitează accesul studenților la metode de transport accesibile, punând o presiune suplimentară asupra acestora, în contextul în care majoritatea studenților nu dispun de un venit stabil, iar fondul de burse nu se va mai majora”, susține UNSR, care anunţă ferm că, „dacă vocea studenţilor va continua să fie ignorată, iar Educaţia va rămâne ultima pe lista de priorităţi, va urma un protest de amploare”.

Sindicaliştii din învățământ pichetează, miercuri, Ministerul Educaţiei
Educație miercuri, 19 noiembrie 2025, 07:38

Sindicaliştii din învățământ pichetează, miercuri, Ministerul Educaţiei

Sindicaliștii din învățământ vor picheta, miercuri, 19 noiembrie, Ministerul Educației și Cercetării, pentru a-și arăta nemulțumirea...

Sindicaliştii din învățământ pichetează, miercuri, Ministerul Educaţiei
CONSTANȚA: Lucrările de modernizare și reabilitare a Colegiului Național „Mihai Eminescu” realizate în proporție de 90%
Educație marți, 18 noiembrie 2025, 20:00

CONSTANȚA: Lucrările de modernizare și reabilitare a Colegiului Național „Mihai Eminescu” realizate în proporție de 90%

Lucrările de modernizare și reabilitare a Colegiului Național „Mihai Eminescu”, finanțate prin Programul Național de Redresare și...

CONSTANȚA: Lucrările de modernizare și reabilitare a Colegiului Național „Mihai Eminescu” realizate în proporție de 90%
CONSTANȚA: Ziua Internațională a Profesorului de Franceză 2025, un eveniment plin de emoție
Educație marți, 18 noiembrie 2025, 18:54

CONSTANȚA: Ziua Internațională a Profesorului de Franceză 2025, un eveniment plin de emoție

20 noiembrie 2025 este data la care se serbează, începând din anul 2019, dascălii ce formează inimoasa comunitate a profesorilor de limba...

CONSTANȚA: Ziua Internațională a Profesorului de Franceză 2025, un eveniment plin de emoție
AUDIO | Ziua Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” – 153 de ani de tradiție în formarea cadrelor de marină
Educație luni, 17 noiembrie 2025, 14:37

AUDIO | Ziua Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” – 153 de ani de tradiție în formarea cadrelor de marină

Astăzi este marcată Ziua Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” din Constanța, instituția care continuă tradiția primei structuri de...

AUDIO | Ziua Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” – 153 de ani de tradiție în formarea cadrelor de marină
Educație luni, 17 noiembrie 2025, 09:59

AUDIO | Învățământul constănțean, în regim de avarie, din cauza deficitului de profesori

La mai bine două luni de la începerea anului școlar 2025-2026, zeci de școli din Capitală își caută profesori de matematică, chimie, fizică...

AUDIO | Învățământul constănțean, în regim de avarie, din cauza deficitului de profesori
Educație miercuri, 12 noiembrie 2025, 14:43

Dialoguri la zi: Școala Gimnazială nr. 1 Valu lui Traian – trecut și viitor

În ediția de astăzi „Dialoguri la zi”, am prezentat Școala Gimnazială nr 1 Valu lui Traian, începând cu istoricul instituției,...

Dialoguri la zi: Școala Gimnazială nr. 1 Valu lui Traian – trecut și viitor
Educație marți, 11 noiembrie 2025, 17:48

TULCEA: Peste 1 milion de lei pentru dotarea școlilor din municipiu

Primăria Tulcea continuă procesul de modernizare a infrastructurii educaționale și a lansat procedura de achiziție pentru „Materiale didactice...

TULCEA: Peste 1 milion de lei pentru dotarea școlilor din municipiu
Educație vineri, 7 noiembrie 2025, 14:12

CONSTANȚA: La două luni de la începerea noului an școlar, elevii de la Școala nr. 7 sunt încă nevoiți să învețe în săli de clasă fără uși

La două luni de la începerea noului an școlar, elevii de la Școala nr. 7 din Constanța sunt încă nevoiți să învețe în săli de clasă...

CONSTANȚA: La două luni de la începerea noului an școlar, elevii de la Școala nr. 7 sunt încă nevoiți să învețe în săli de clasă fără uși