Ascultă Radio România Constanța Live

Situație critică pentru cei 1.500 de angajați ai Șantierului Naval Mangalia, aflat în risc de incapacitate de plată

Situație critică pentru cei 1.500 de angajați ai Șantierului Naval Mangalia, aflat în risc de incapacitate de plată

Publicat de Adina Sîrbu, 18 martie 2024, 14:26

Sindicaliștii din Șantierul Naval Mangalia au adresat  o petiție premierului Marcel Ciolacu, prin care au solicitat o întâlnire pentru un dialog deschis, chiar la Mangalia, în scopul de a atrage atenția asupra situației critice în care se află Șantierul Naval din localitate. Acest obiectiv industrial este considerat ca fiind unul strategic de interes național, unde statul român, prin Ministerul Economiei, deține 51% din acțiuni. Laurențiu Despina a dialogat pe această temă cu Liderul de sindicat Laurențiu Gobeajă.

Ați adresat o scrisoare prim-ministrului Marcel Ciolacu și ați solicitat și o întâlnire pentru un dialog deschis chiar la Mangalia. Care este situația în șantier, care sunt motivațiile acestui demers?

Sscăderea drastică a volumului de muncă și starea de incertitudine, având în vedere nu mai sunt contractate alte proiecte de construcție de noi de nave, cât și situația financiară precară a șantierului și divergențele dintre cei doi acționari ne-au determinat solicităm acest sprijin, deoarece în perioada imediat următoare angajatorul va fi nevoit întrerupă tempor activitatea și vor fi afectați majoritatea salariaților, cu excepția celor de pe zona de reparație.

Ați adus în discuție situația financiară, dinamica de personal. Care este situația concret din acest punct de vedere?

Șantierul, în ultimii 5 ani, a înregistrat pierderi, are datorii colosale și principalul creditor este chiar Damen, firma mamă, și a venit data scadenței. Creditorii solicită împrumuturile cu tot cu penalități, cu dobânzi, și societatea riscă intre incapacitatea de plată dacă nu se va implica acționarul majoritar, care este Statul român, prin Ministerul Economiei.

În privința portofoliului de comenzi, care este situația?

În aprilie vor fi livrate două proiecte și alte proiecte viitoare sunt doar potențiale, dar e nevoie de finanțare. Și pentru societatea nu mai îndeplinește condițiile de a obține împrumuturi, având datorii restante și pierderi, doar statul ar putea se implice și acorde scrisori de garanție bancară. Au fost 5 ani tumultuoși, cu multe probleme, situații la limită, proteste, manifestări, dar în schimb am și construit ceva până acum. Am făcut acea navă pentru extragerea diamantelor, am făcut structuri pentru transformarea curentului din zona de offshore, pentru alte țări, evident, și cred am fi putut ne redresăm și ne revenim dacă am fi avut în continuare proiecte.

În aceste condiții, cum se vede perspectiva?
Este un proiect potențial, care ar putea fi contractat, dar termenul de start ar fi de-abia în aprilie 2025, cu condiția existe flux de numerar și scrisori de garanție. Numai acționarul minoritar a spus el vrea înceteze contractul și atunci noi ne îndreptăm către celălalt acționar, Statul român.
spunem acționarul minoritar este…
Damen.
Care mai este numărul angajaților în momentul de față?
1.490, dar dacă vor fi 7 – 8 luni sau mai mult în șomaj tehnic, oare câți se vor mai întoarce, pentru valoarea indemnizației de șomaj tehnic reprezintă 75% din salariul de bază, fără alte sporuri sau adaosuri, și asta înseamnă între 2.500 și 3.000 de lei net, ceea ce va fi insuficient. Sunt salariați care au rata mai mare de atât la bancă.
Efectiv care sunt speranțele în momentul de față? Ați adresat această scrisoare prim-ministrului Marcel Ciolacu, așteptați discuții?
Da, ne-am fi dorit, așa cum a vizitat și alte șantiere, iar doamna ministru al Muncii a declarat industria navală din România reprezintă o prioritate pentru Guvernul României și va crea și va proteja locurile de muncă pentru români, aici, acasă, am transmis și noi suntem români și vrem muncim aici, acasă. Dacă am fi vrut plecăm în străinătate, am fi făcut-o deja. Noi vrem rămânem, dar nu oricum, nu să rămânem așa, inactivi, noi vrem să muncim.
În momentul de față sunt 1.490 de salariați. Comparativ cu ultimii ani cum a evoluat această cifră de personal?
În 2015-2016, salariați proprii și subcontractori depășeam 8.000 de lucrători pe platforma șantierului și acum suntem sub 1.500. Când a preluat Damen au spus vor crește numărul la 3.000, deci practic ne-am înjumătățit în ultimii 5 ani.

Redactor: Laurențiu Despina/ Redactor online: Adina Sîrbu/ Foto: arhivă
Percheziții DNA la un fost ministru al Transporturilor, într-un dosar de mită
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 09:38

Percheziții DNA la un fost ministru al Transporturilor, într-un dosar de mită

Procurorii DNA efectuează marți percheziții la fostul ministru al Transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc, dar și la un om de afaceri, într-un...

Percheziții DNA la un fost ministru al Transporturilor, într-un dosar de mită
Cel de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța nu a fost încă ales
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 08:44

Cel de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța nu a fost încă ales

Cel de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța nu a fost ales în ședința ordinară de ieri. Proiectul de hotărâre a fost...

Cel de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța nu a fost încă ales
UPDATE | CONSTANȚA: Protest spontan la CT Bus. Autobuzele NU au ieșit pe traseu. Discuții tensionate între angajați și conducere
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 07:30

UPDATE | CONSTANȚA: Protest spontan la CT Bus. Autobuzele NU au ieșit pe traseu. Discuții tensionate între angajați și conducere

Angajații CT Bus au declanșat un protest spontan, în această dimineață. Niciun autobuz nu a ieșit pe traseu, transportul public din municipiu...

UPDATE | CONSTANȚA: Protest spontan la CT Bus. Autobuzele NU au ieșit pe traseu. Discuții tensionate între angajați și conducere
În ultimul weekend din 2025, la TSC se joacă trei piese de teatru
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 20:53

În ultimul weekend din 2025, la TSC se joacă trei piese de teatru

Sfârșitul acestei săptămâni încheie 2025 sub semnul emoției, reflecției și umorului. Teatrul de Stat Constanța invită publicul la un...

În ultimul weekend din 2025, la TSC se joacă trei piese de teatru
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 19:07

AUDIO | Patiseria franceză, onorată printr-un proiect al Alianței Franceze din Constanța

Patiseria franceză a fost onorată printr-un proiect al Alianței Franceze din Constanța, intitulat “Gustul Franței”, care a ajuns la a doua...

AUDIO | Patiseria franceză, onorată printr-un proiect al Alianței Franceze din Constanța
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 18:15

Scriitorul Ovidiu Mihalache, invitat la Povești din Dobrogea

“Omătul încins” este titlul romanului recent apărut la Editura Neuma, semnat de scriitorul Ovidiu Mihalache. Acesta reconstituie o realitate...

Scriitorul Ovidiu Mihalache, invitat la Povești din Dobrogea
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 17:57

Proiectul viitorului pasaj de la intersecția bulevardelor Tomis și Aurel Vlaicu, pe ordinea de zi a consilierilor locali

Consilierii locali constănțeni s-au întrunit astăzi, în ședință extraordinară. Pe ordinea de zi s-a aflat un singur proiect care vizează...

Proiectul viitorului pasaj de la intersecția bulevardelor Tomis și Aurel Vlaicu, pe ordinea de zi a consilierilor locali
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 17:41

Bărbatul din Năvodari, cercetat penal pentru că a bătut un câine, reținut de polițiști pentru 24 de ore

Urmare a cercetărilor într-un dosar penal care vizează săvârșirea infracțiunii de provocarea de suferințe fizice și psihice prin orice...

Bărbatul din Năvodari, cercetat penal pentru că a bătut un câine, reținut de polițiști pentru 24 de ore