Ascultă Radio România Constanța Live

Operatorii de telefonie mobilă NU au dreptul să refuze portarea numerelor!

Operatorii de telefonie mobilă NU au dreptul să refuze portarea numerelor!

Publicat de , 6 mai 2016, 13:55

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) subliniază faptul că utilizatorii de telefonie mobilă au dreptul să îşi porteze numărul de telefon dintr-o reţea de telefonie în alta, chiar şi atunci când portarea implică trecerea de la abonament (în vechea reţea) la cartelă preplatită (în noua reţea). Condiţiile în care se realizează portarea sunt stabilite de ANCOM, iar operatorii care refuză portarea unui număr de telefon, invocând faptul că portarea se poate realiza doar dacă utilizatorul optează pentru un abonament pot fi sancţionaţi de Autoritate, aşa cum s-a întâmplat în luna aprilie a acestui an, când ANCOM a amendat RCS & RDS.

Cum se realizează portarea

Prin serviciul de portabilitate a numerelor de telefonie fixă şi mobilă, reglementat de ANCOM, utilizatorii îşi pot transfera numărul dintr-o reţea în alta în termen de trei zile lucrătoare de la data transmiterii cererii de portare acceptate atât de furnizorul acceptor, cât şi de furnizorul donor.

ANCOM reaminteşte condiţiile în care se realizează procesul de portare a numerelor de telefon:

* poate fi portat orice număr de telefon, dar numai în măsura în care se furnizează acelaşi tip de serviciu: fix-fix, mobil-mobil;

* în cazul numerelor de telefonie mobilă, orice utilizator are posibilitatea păstrării numărului atunci când se transferă de la un operator la altul, indiferent de modalitatea de plată (postpaid sau prepaid), astfel că se poate porta atât un număr de pe abonament pe cartelă prepaid, cât şi invers;

* la portarea unui număr pe bază de cartelă preplatită, creditul rămas neutilizat nu va fi transferat în noua reţea;

* în timp ce furnizorul operează portarea, serviciul de telefonie poate fi întrerupt pentru 3 sau 4 ore, timp în care utilizatorul nu va putea iniţia sau primi telefoane;

* portarea se poate anula printr-o cerere depusă la reprezentanța operatorului unde a fost solicitată iniţial portarea, cel mai târziu cu 24 de ore înainte de data stabilită pentru realizarea portării.

Nu este vorba de portare şi nu se aplică aceleaşi condiţii în cazul în care un utilizator doreşte schimbarea planului tarifar din abonament în cartelă în reţeaua aceluiaşi furnizor de servicii de telefonie.

Măsuri aplicate de ANCOM pentru refuzul portării

În luna aprilie a anului 2016, Autoritatea a sancţionat RCS & RDS cu amendă contravenţională în cuantum de 10.000 lei pentru că a refuzat portarea în regim prepaid a unui număr de telefonie mobilă care funcţiona pe baza de abonament într-o altă reţea. „În urma sesizărilor primite de ANCOM, inspectorii Autorităţii au demarat o acţiune de control şi au constatat că operatorul refuză portarea unui număr care funcţionase pe baza de abonament într-o altă reţea către reţeaua RCS & RDS pe cartelă preplatită, ceea ce reprezintă o încălcare a drepturilor utilizatorilor şi se sancţionează contravențional”, a declarat Cristin POPA, Director Executiv ANCOM.

Ce, cum şi unde reclami

În cazul în care întâlneşti orice dificultăţi pe parcursul procesului de portare, poţi face o sesizare la ANCOM.

Statistici portabilitate

Potrivit www.portabilitate.ro, site pus la dispoziţia utilizatorilor de către ANCOM, în luna aprilie 2016 au fost portate în total 65.173 de numere de telefonie mobilă, dintre care 14.511 în reţeaua Orange, 31.467 în reţeaua RCS & RDS, 4.856 în reţeaua Telekom România Mobile Communications, 2.076 în reţeaua Telekom România Communications şi 12.260 în reţeaua Vodafone.

De la lansarea serviciului de portabilitate în anul 2008 şi până în prezent, în România s-au portat 2.309.371 de numere de telefonie mobilă, reprezentând aproximativ 80% din totalul de 2.916.001 numere portate.

Pentru a afla în ce reţea se află un număr de telefonie din România şi dacă acesta a fost portat, utilizatorii pot accesa www.portabilitate.ro. Site-ul oferă totodată detalii cu privire la paşii care trebuie urmaţi pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la întrebări care apar frecvent în situaţia portarii numerelor, dar şi sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare, pornind de la situaţii reale semnalate ANCOM de către utilizatori.

Poșta Română: Pensiile și prestațiile sociale aferente lunii mai vor fi distribuite începând cu data de 2 mai
Social miercuri, 23 aprilie 2025, 16:04

Poșta Română: Pensiile și prestațiile sociale aferente lunii mai vor fi distribuite începând cu data de 2 mai

Pensiile și prestațiile sociale aferente lunii mai 2025 vor fi distribuite începând cu data de 2 mai, a anunțat marți Compania Națională...

Poșta Română: Pensiile și prestațiile sociale aferente lunii mai vor fi distribuite începând cu data de 2 mai
CONSTANȚA: Sprijin pentru persoanele vulnerabile cu prilejul Sărbătorilor Pascale
Social vineri, 18 aprilie 2025, 13:34

CONSTANȚA: Sprijin pentru persoanele vulnerabile cu prilejul Sărbătorilor Pascale

Cu prilejul Sărbătorilor Pascale, Primăria Municipiului Constanța, prin Direcția Generală de Asistență Socială, aduce un strop de lumină...

CONSTANȚA: Sprijin pentru persoanele vulnerabile cu prilejul Sărbătorilor Pascale
Poșta Română a finalizat distribuirea pensiilor, cât și livrarea anticipată a prestațiilor sociale aferente lunii aprilie
Social vineri, 18 aprilie 2025, 11:10

Poșta Română a finalizat distribuirea pensiilor, cât și livrarea anticipată a prestațiilor sociale aferente lunii aprilie

Poșta Română a finalizat, înaintea Sărbătorilor de Paște, distribuirea prestațiilor sociale aferente lunii aprilie, operatorul precizând că...

Poșta Română a finalizat distribuirea pensiilor, cât și livrarea anticipată a prestațiilor sociale aferente lunii aprilie
TULCEA: Un strop de lumină în suflete, dus pe valurile Deltei de jandarmi
Social joi, 17 aprilie 2025, 15:51

TULCEA: Un strop de lumină în suflete, dus pe valurile Deltei de jandarmi

Jandarmii tulceni au sprijinit Asociația Eco-Durabil în cadrul campaniei umanitare „O mână de ajutor pentru Iepuraș”, prin transportul pe...

TULCEA: Un strop de lumină în suflete, dus pe valurile Deltei de jandarmi
Social miercuri, 16 aprilie 2025, 14:01

MEDGIDIA: Taxa de salubrizare pentru anul 2026 va rămâne la nivelul acestui an

La Medgidia, taxa de salubrizare pentru anul 2026 va rămâne la nivelul acestui an. Ea va fi actualizată doar cu rata inflației, de 5,6%. Șeful...

MEDGIDIA: Taxa de salubrizare pentru anul 2026 va rămâne la nivelul acestui an
Social miercuri, 16 aprilie 2025, 09:09

România, printre țările UE cu cele mai mici rate de ocupare în 2024

Aproximativ 197,6 milioane de persoane în vârstă de muncă (20-64 ani) din Uniunea Europeană erau ocupate în 2024, ceea ce înseamnă o rată de...

România, printre țările UE cu cele mai mici rate de ocupare în 2024
Social sâmbătă, 12 aprilie 2025, 11:23

CONSTANȚA: Reabilitare termică pentru mai multe blocuri. Care sunt acestea?

Contractele de execuţie au fost semnate de primarul municipiului Constanţa, marcând un pas important în direcţia modernizării fondului locativ...

CONSTANȚA: Reabilitare termică pentru mai multe blocuri. Care sunt acestea?
Social sâmbătă, 12 aprilie 2025, 10:44

CONSTANȚA: Au fost primite biletele de tratament balnear pentru a patra serie din acest an

Casa Județeană de Pensii Constanța anunță că au fost primite biletele de tratament balnear pentru a patra serie din acest an. Perioada de...

CONSTANȚA: Au fost primite biletele de tratament balnear pentru a patra serie din acest an