Peste 250 de incidente electorale, în secțiile de vot din Republica Moldova și diaspora
Cele mai multe nereguli, legate de încălcarea secretului votului, prin fotografierea sau filmarea buletinelor, dar și votarea nejustificată în grup.

Publicat de Adina Sîrbu, 28 septembrie 2025, 18:57
Până la ora 14.30, Misiunea de Observare Promo-LEX a raportat 254 de incidente electorale confirmate la alegerile parlamentare din Republica Moldova, din peste 340 de sesizări analizate.
Dintre cele 1.290 de secții de votare monitorizate, 431 nu sunt accesibile persoanelor cu deficiențe locomotorii, iar 94 nu dispun de instrumente pentru nevăzători. Totodată, între orele 9.30 și 12.30, au fost semnalate aglomerații în 313 secții, inclusiv în 6 din cele 12 secții deschise pentru alegătorii din regiunea transnistreană și în 47 din 117 secții din diaspora, iar în 10 secții din străinătate au fost observate persoane care filmau alegătorii, fără autorizație.
Cele mai multe nereguli – 85 – se referă la încălcarea secretului votului, prin fotografierea sau filmarea buletinelor de vot.
Incidente legate de omisiunea asigurării ordinii în secția de votare și în raza a 100 m
- Prezența materialelor de publicitate, afișaje, panouri electorale din raza secției de votare (100 de metri de la localul secției) – 5 cazuri. Responsabilitatea de a înlătura materialele de publicitate este în sarcina administrației publice locale. Această măsură are scopul de a proteja alegătorii de influențe exterioare în momentul exprimării votului.
- Prezența nejustificată a persoanelor neautorizate în incinta secției de votare sau în raza de 100 m – 22 cazuri. Această interdicție are drept scop asigurarea corectitudinii și transparenței procesului electoral, fără influențe.
- Încălcări ale secretului votului (fotografierea sau filmarea buletinelor de vot; afișarea buletinului cu votul exprimat; amplasarea defectuoasă a cabinelor de vot ce permit vizualizarea opțiunii alegătorului, neasigurarea condițiilor pentru votul asistat etc.) – 85 cazuri. Alegătorii nu au voie să facă poze cu buletinul de vot completat, să arate buletinul, iar plasarea acestora în urna de vot trebuie făcută într-un mod în care să nu fie vizibilă opțiunea de vot.
- Filmarea procesului de vot de către reprezentanții concurenților – 10 cazuri.
- Agitație electorală sau PR negru în perimetrul de 100 de m și/sau în incinta secției de votare pentru a determina alegerea alegătorilor – 3 cazuri. În ziua alegerilor, orice formă de agitație electorală sau de promovare a unor informații negative (PR negru) este strict interzisă, pentru a nu influența opțiunea alegătorului.
- Votarea nejustificată în grup (în cabinele de vot se află 2 și mai multe persoane) sau când una și aceeași persoană asistă de mai multe ori alegători care nu pot completa singuri buletinele de vot – 30 cazuri. Votul trebuie să fie secret și liber exprimat, iar votarea în grup încalcă aceste principii și poate reprezenta o modalitate de control al votului sau de influență necorespunzătoare asupra alegătorului.
- Acces restricționat pentru observatori sau obstrucționarea procesului de observare liberă în secția de votare – 5 cazuri. Este esențial ca observatorii să poată monitoriza desfășurarea alegerilor pentru a asigura transparența și corectitudinea acestora.
- Dificultăți în legătură cu accesul reprezentanților concurenților electorali în SV- 9 cazuri
Incidente legate de organizarea votării
- Buletinele de vot nerepartizate membrilor BESV nu sunt păstrate într-un seif/dulap din interiorul secției de votare – 11 cazuri. Păstrarea buletinelor nerepartizate trebuie să aibă loc în conformitate cu reglementările legale, pentru a asigura integritatea și securitatea procesului electoral.
- Încetarea/ suspendarea votării în secția de votare – 2 cazuri. Orice întrerupere a procesului de votare trebuie justificată și documentată de către președintele SV și comunicată autorităților competente.
- Deficiențe în listele electorale – 26 cazuri, majoritatea fiind legate de absența alegătorilor de pe liste.
- Deficiențe în funcționarea SIAS Alegeri (erori tehnice, probleme ce țin de înscrierea alegătorilor etc.) – 6 cazuri. În situația în care SIAS Alegeri devine nefuncțional, pot apărea blocaje în procesul de înregistrare a alegătorilor, care se prezintă la vot. Rolul acestui sistem este inclusiv de a preveni votarea multiplă.
- Votarea cu acte de identitate neconforme (buletin de identitate expirat, acte de identitate în format digital) – 2 cazuri. Alegătorii trebuie să prezinte acte de identitate valabile pentru a-și putea exercita dreptul de vot. O excepție este admisă în cazul alegătorilor din diaspora, care pot vota cu pașaportul inclusiv cu termenul de valabilitate expirat, dacă nu au intervenit și alte situații în care, potrivit prevederilor legale, acesta a devenit nevalabil.
- Deficiențe legate de votarea cu urna mobilă în instituțiile curative (aziluri, centre de plasament) – 1 caz. Alegătorilor din instituțiile curative trebuie să li se asigure condițiile de vot direct, secret și liber exprimat, la fel ca și celor care votează în secțiile de votare.
Incidente legate de influențarea votului
- Zvonuri, tentative sau chiar situații de recompense materiale sau bănești oferite alegătorilor în perimetrul de 100 m al secției de votare pentru a determina votul alegătorilor – 3 cazuri. Aceste practici, a căror scop este influențarea votului, sunt strict interzise și pun în pericol integritatea procesului electoral.
- Transportarea organizată a alegătorilor (autocare, microbuze sau alte unități de transport care în mod normal nu ar avea ce căuta în preajmă) – 7 cazuri. Respectarea acestei interdicții are drept scop menținerea integrității alegerilor.
- Cazuri de intimidare sau acte de violență cu implicarea participanților la procesul de votare (alegători, observatori, mass-media, membri BESV etc.) – 8 cazuri. Intimidarea poate lua forme variate, de la amenințări verbale până la violență fizică, și poate avea un impact semnificativ asupra participanților la procesul electoral.
Altele – 19 cazuri.
Comunicatul este elaborat în cadrul Misiunii de observare a alegerilor parlamentare din 28 septembrie 2025, desfășurată de Asociația Promo-LEX cu suportul financiar al Suediei, Guvernului Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord, Uniunii Europene, Ambasadei Franței și al Consiliului Europei, sub egida Coaliției civice pentru Alegeri Libere și Corecte.