Sindicatul Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe: “O măsură care efectiv îngroapă CT BUS și-l trimite direct la faliment este reducerea substanțială a prețului/km”

Publicat de Doina Sirbu, 13 iunie 2025, 16:15
Sindicatul Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe a transmis o petiție către Primăria Constanța și Consiliul Local Constanța, în care prezintă situația dificilă în care se află societatea de transport în comun din oraș – CT BUS.
Mai jos vă redăm textul integral al petiției:
Subscrisul Sindicatul Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe, sindicat reprezentativ la nivelul societății CT BUS, reprezentat prin Președinte Gheorghe Radu Bogdan, în exercitarea prerogativelor conferite de art. 27 din Legea 367/2022, vă aducem la cunoștință situația delicată în care se află CT BUS SA, ca urmare a măsurilor defavorabile și total lipsite de profesionalism adoptate de conducerea executivă a orașului în speță instituția Primarului și Instituția Consiliului Local.
Imediat după alegerile locale, edilii Constanței au adoptat o serie de măsuri etapizate care au pus în dificultate buna desfășurare a activității, prima fiind reducerea substanțială a numărului de curse fapt care a condus la creșterea considerabilă a timpilor de succesiune, dar și la supraaglomerarea mijloacelor de transport, îngreunând munca șoferilor și chiar tensionând relaționarea acestora cu călătorii vădit indignați.
O măsură care efectiv îngroapă CT BUS și-l trimite direct la faliment este reducerea substanțială a prețului/ km în contextul în care prețurile s-au mărit considerabil, cheltuielile cu întreținerea au crescut, prețul combustibilului a crescut, iar la baza reducerii prețului pe km a stat un audit aferent anului 2023 când ar fi trebuit anual să se facă audit conform contractului de delegare al gestiunii, dar din păcate se întârzie cu auditul, fapt ce aduce pierderi masive companiei CT BUS.
Nu poate fi contestat că în orice societate comercială pot fi luate măsuri de organizare, rentabilizare și de funcționare pe principii de eficientă, însă orice astfel de măsuri nu pot fi luate în detrimentul unui serviciu public de o asemenea importantă, cum este transportul public de călători în interiorul unui oraș care se pretinde a încuraja mobilitatea urbană sau care, prin natură lor, conduc la o scădere a adresabilității acestuia.
Domnule Primar, Domnilor viceprimari, Domnilor consilieri locali, va reamintim că prin măsură reducerii de personal nu s-ar rezolva problema eficientizării CT BUS, deoarece o reducere masivă de persoane ar pune în mare dificultate desfășurarea activității care și-așa se desfășoară cu mari sincope.
Deoarece ordonanța 156 nu a permis negocierea contractului colectiv de muncă neavând un buget, veniturile pentru reparații, pentru piese au fost diminuate substanțial, un număr foarte mare de autobuze sunt zilnic imobilizate, iar o bună parte a șoferilor neavând cu ce să-și desfășoare activitatea, iar traseele CTBUS sunt reduse datorită lipsei autobuzelor iritând călătorii care își descarcă nervii pe șoferi.
Factual arătăm că prin reducerea prețului/km, cât și prin reducerea numărului de autobuze de pe traseu s-au impus de fapt măsuri fără nici o legătură cu principiile de eficientă și rentabilzare și în mod indubitabil contrare bunului mers al activității, îngreunând și mai mult muncă șoferilor care sunt jigniți și apostrofați de către călătorii nemulțumiți din cauza timpului mare de așteptare dintre curse și chiar din cauza supraaglomerarii autobuzelor, în anumite perioade ale zilei.
Este de notorietate că la nivelul administrației publice din municipiul Constanța s-a clamat constant dezideratul, vizând încurajarea cetățenilor de a circula cu transportul în comun și chiar scopul că până în anul 2030 să se reducă total utilizarea autoturismelor în interiorul orașului, însă prin măsurile luate se observă cu ușurință, că efectele apărute sunt contrare atât acestui deziderat,cât și contrare unui transport civilizat în sine, descurajând în esență folosirea transportului public în comun.
Domnule Primar, în atare condiții devine lipsită de credibilitate tendința de încurajare a mobilității urbane și chiar lipsite de efect încercările de a convinge cetățenii să lase confortul mașinii personale în detrimentul transportului în comun, în condițiile care s-au luat măsuri care pot falimenta CTBUS, iar timpii de așteptare între stații s-au mărit considerabil, uneori depășind chiar jumătate de oră, iar în aglomerația din autobuze crește direct chiar și riscul îmbolnăvirilor virale sau infectio-contagioase în rândul călătorilor.
În altă ordine de idei considerăm că prin aceste măsuri adoptate se produc efecte de natură să submineze funcționarea serviciului public, creându-se un mediu de lucru ostil pentru angajații care interacționează cu publicul călător.
Domnule Primar, Domnilor Viceprimari, Domnilor Consilieri va transmitem această petiție în speranța că veți conștientiza importanța societății CT BUS în arealul serviciilor publice la nivelul unui oraș de nivelul Constanței.
Demn de reținut este și că afectarea produsă în funcționarea serviciului public de transport urban din ultima perioada a fost potențată de o serie de măsuri restrictive care nu numai că descurajează utilizarea serviciului public, dar chiar destabilizează extrem de puternic indicatorii economico-financiari ai CT BUS și în acest sens vă reamintim micșorarea considerabilă a prețului pe km, iar toate aceste măsuri restrictive, succesive, coroborate au pus societatea în imposibilitatea de a funcționa în limitele minime de rentabilizare și eficiență.
Domnule Primar, Domnilor Viceprimari, Domnilor Consilieri, va transmitem că noi, angajații CT BUS SA, încercăm să asigurăm funcționarea acestui serviciu la o calitate care este peste condițiile în care suntem nevoiți să muncim, indiferent de condițiile meteo, indiferent de ora la care începem serviciul și când îl terminăm, sau dacă muncim de zile de sărbătoare ori în zile de sâmbătă sau duminică, astfel va rugăm să vă aplecați atât asupra nevoilor noastre cât și ale cetățenilor orașului, dispunând măsuri de natură să corijeze neajunsurile serviciului pe care îl deservim și care este afectat de măsuri arbitrare și fără nicio legătură cu scopul clamat.
În finalul petiției dorim să conștientizați că din punctul nostru de vedere este inacceptabil că ați adoptat măsuri total lipsite de profesionalism girand falimentul CT BUS, vă solicităm să luați măsurile necesare revenirii la normalitate, rețînând cu prioritate că cetățenii Constanței nu au parte de un transport în comun organizat astfel încât să să dezvolte mobilitatea urbană.
Domnilor edili, noi, angajații CT BUS, ne facem datoria față de publicul călător și încercăm să facem un serviciu de calitate, dar în același timp nu înțelegem de ce s-a ajuns la această situație. Domnule Primar de la mare la mic , începând cu Dumneavoastră, cu domnii viceprimari, cu domnii consilieri, membrii AGA și CA, Directorat CT BUS și angajații purtăm o parte din vină situației în care se află CT BUS și fiecare ar trebui să-și asume partea de vină, numai că măsurile austere s-au luat doar împotriva celor mai puțin vinovați și anume simpli muncitori, ei fiind direct afectați prin mai multe măsuri de reducere a veniturilor.
Domnilor edili nu muncitorii gestionează managementul CT BUS ,de ce să sufere doar ei?
Sperând că veți analiză cu seriozitate, disponibilitate și implicare problemele expuse așteptam să rezolvați cu celeritate situația delicată în care se află CT BUS și nu în ultimul rând așteptam să vedem care este modalitatea prin care administrația Municipiului Constanța va implementa dezideratele de mobilitate urbană și de încurajare a transportului public în comun în detrimentul transportului individual, dar și asigurarea unui transport public civilizat.