Ascultă Radio România Constanța Live

ANAT cere introducerea urgentă a unui mecanism obligatoriu de protecție împotriva insolvenței companiilor aeriene

În ultimii 25 de ani, aproximativ 1.200 de companii aeriene de pasageri comerciale au intrat în insolvență.

aeroport - foto - unsplash
Foto: unsplash.com

Publicat de Doina Sirbu, 15 mai 2025, 12:24

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT), alături de Asociația Europeană a Agențiilor de Turism și Touroperatorilor (ECTAA), solicită introducerea de urgență a unui mecanism obligatoriu de protecție împotriva insolvenței companiilor aeriene în Europa, după ce Air Belgium a intrat în faliment.

‘Este inacceptabil ca agențiile de turism și clienții acestora să fie expuși unor riscuri atât de mari, în timp ce companiile aeriene nu au obligația de a constitui garanții financiare în caz de insolvență. Solicităm instituțiilor europene modificarea cadrului legislativ general și autorităților naționale să dea curs propunerii înaintate de ANAT încă din vara anului trecut și care, până în acest moment, a fost complet ignorată de către decidenți, de a înființa un fond de garantare pentru biletele de avion, bazat pe un mecanism extrem de simplu, dar care ar garanta că toți pasagerii își recuperează bani în cazul falimentului unei companii aeriene, indiferent de canalul prin care au achiziționat biletul de avion’, a declarat, într-un comunicat de presă, președintele ANAT, Alin Burcea.

Potrivit patronatelor din turism, falimentul companiei Air Belgium a generat pierderi de aproape opt milioane de euro din cereri de rambursare ale pasagerilor, din care peste cinci milioane de euro sunt reprezentate de biletele vândute prin intermediul agențiilor de turism și tur-operatorilor.

‘Air Belgium a anunțat încetarea zborurilor regulate de pasageri încă din septembrie 2023, iar pe 30 aprilie 2025 a fost declarată oficial în faliment. Această situație, ca și cea generată de falimentul Blue Air pe piața din România, lasă mii de pasageri fără posibilitatea de a-și recupera contravaloarea biletelor, iar agențiile de turism sunt puse în fața unei presiuni financiare uriașe, de multe ori fiind nevoite, pentru a-și păstra clienții, să îi despăgubească din propriul buzunar. Impactul este major asupra agențiilor de turism – în special asupra IMM-urilor, care reprezintă peste 98% din totalul intermediarilor de turism din Europa. În cazul în care un bilet de avion este vândut ca parte a unui pachet de servicii de călătorie, organizatorul este obligat prin lege să ofere o alternativă clientului, chiar dacă nu mai poate recupera banii de la compania aeriană falimentară. Această realitate generează pierderi considerabile pentru agențiile de turism, care devin victime colaterale ale gestionării defectuoase din partea companiilor aeriene’, se menționează în comunicatul transmis, joi, AGERPRES.

În prezent, Consiliul Uniunii Europene discută revizuirea Regulamentului (CE) nr. 261/2004 privind drepturile pasagerilor aerieni. În acest context, ANAT și ECTAA solicită includerea unei prevederi clare prin care companiile aeriene să fie obligate să ofere garanții financiare care să acopere rambursarea biletelor în cazul anulării zborurilor din motive de faliment sau încetarea activității.

‘Este momentul ca Europa în ansamblu și România, cu precădere, să adopte un mecanism real de protecție, similar Fondului de garantare a biletelor de avion din Danemarca. În lipsa unor astfel de măsuri, agențiile de turism – care sunt coloana vertebrală a ecosistemului turistic – sunt lăsate să suporte consecințele falimentelor companiilor aeriene, fără vină și fără protecție’, a subliniat Burcea.

Datele citate de ANAR relevă faptul că, în ultimii 25 de ani, aproximativ 1.200 de companii aeriene de pasageri comerciale au intrat în insolvență. Printre falimentele răsunătoare din ultimii 20 de ani se află cele ale companiilor aeriene Air Madrid (Spania), în decembrie 2006, Air Berlin (Germania), în august 201 și Blue Air (România), care și-a suspendat operațiunile în septembrie 2022 și a intrat în insolvență în martie 2023, afectând între 150.000 și 230.000 de pasageri, iar pagubele financiare au fost de peste 19,5 milioane de euro în bilete neutilizate.

Sursă: AGERPRES

Parlament/ Raportul CSAT pe 2024 – Weber: A existat o imixtiune a actorilor statali și non-statali
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 13:35

Parlament/ Raportul CSAT pe 2024 – Weber: A existat o imixtiune a actorilor statali și non-statali

Comisiile reunite de apărare ale Parlamentului au discutat, marți, Raportul de activitate al Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) pe...

Parlament/ Raportul CSAT pe 2024 – Weber: A existat o imixtiune a actorilor statali și non-statali
În urmă cu 36 de ani, la 16 decembrie 1989, la Timișoara, a pornit revolta populară împotriva regimului dictatorial și comunist
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 12:33

În urmă cu 36 de ani, la 16 decembrie 1989, la Timișoara, a pornit revolta populară împotriva regimului dictatorial și comunist

În urmă cu 36 de ani, la 16 decembrie 1989, la Timișoara, a pornit revolta populară împotriva regimului dictatorial și comunist. Decembrie...

În urmă cu 36 de ani, la 16 decembrie 1989, la Timișoara, a pornit revolta populară împotriva regimului dictatorial și comunist
Primăria Constanța: Protestul spontan declanșat astăzi la CT BUS S.A. nu respectă cadrul legal în vigoare privind organizarea conflictelor de muncă
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 12:06

Primăria Constanța: Protestul spontan declanșat astăzi la CT BUS S.A. nu respectă cadrul legal în vigoare privind organizarea conflictelor de muncă

Protestul spontan declanșat astăzi la CT BUS S.A. nu respectă cadrul legal în vigoare privind organizarea conflictelor de muncă și nu a fost...

Primăria Constanța: Protestul spontan declanșat astăzi la CT BUS S.A. nu respectă cadrul legal în vigoare privind organizarea conflictelor de muncă
Instanţa supremă judecă marţi o cerere de recurs în casaţie, în cazul lui Vlad Pascu
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 09:51

Instanţa supremă judecă marţi o cerere de recurs în casaţie, în cazul lui Vlad Pascu

Instanţa supremă judecă marţi o cerere de recurs în casaţie, în cazul lui Vlad Pascu, tânărul care a provocat accidentul din staţiunea 2...

Instanţa supremă judecă marţi o cerere de recurs în casaţie, în cazul lui Vlad Pascu
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 09:38

Percheziții DNA la un fost ministru al Transporturilor, într-un dosar de mită

Procurorii DNA efectuează marți percheziții la fostul ministru al Transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc, dar și la un om de afaceri, într-un...

Percheziții DNA la un fost ministru al Transporturilor, într-un dosar de mită
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 08:44

Cel de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța nu a fost încă ales

Cel de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța nu a fost ales în ședința ordinară de ieri. Proiectul de hotărâre a fost...

Cel de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța nu a fost încă ales
Actualitate marți, 16 decembrie 2025, 07:30

UPDATE | CONSTANȚA: Protest spontan la CT Bus. Reluarea activității, condiționată de demisia directorilor Fănel Popa și Inna Bela

UPDATE: Reluarea activității și ieșirea autobuzelor pe trasee sunt condiționate de demisia celor doi directori. Avocatul Emil Tatu a anunțat...

UPDATE | CONSTANȚA: Protest spontan la CT Bus. Reluarea activității, condiționată de demisia directorilor Fănel Popa și Inna Bela
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 20:53

În ultimul weekend din 2025, la TSC se joacă trei piese de teatru

Sfârșitul acestei săptămâni încheie 2025 sub semnul emoției, reflecției și umorului. Teatrul de Stat Constanța invită publicul la un...

În ultimul weekend din 2025, la TSC se joacă trei piese de teatru