Ascultă Radio România Constanța Live

Vernisajul expoziției CONFESIUNI va avea loc la Muzeul de Artă Constanţa

Vernisajul expoziției CONFESIUNI va avea loc la Muzeul de Artă Constanţa

Publicat de Doina Sirbu, 15 mai 2024, 11:54

Muzeul de Artă Constanța vă invită joi, 16 mai 2024, ora 16.00, la vernisajul expoziției CONFESIUNI (desen, cologravură, grafică digitală) – artist Loretta Lörincz Băluță.
„Expoziția CONFESIUNI (desen, cologravură, grafică digitală), vernisată la Muzeul de Artă Constanța în data de 16 mai 2024, marchează retragerea artistei Loretta Lörincz Băluță din activitatea didactică desfășurată de-a lungul a 42 de ani. A predat din 1982, când, proaspăt absolventă a Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj–Napoca, secţia Grafică, a primit repartiție guvernamentală la un liceu din Mangalia. Apoi, din 1990, timp de 34 de ani, a fost profesor titular la Colegiul Național de Arte „Regina Maria” din Constanţa. Totodată, expoziția încununează cariera sa artistică de până acum, căpătând parțial dimensiunea unei retrospective, căci activitatea de grafician va continua într-o nouă etapă de viață și creație. Instalată în cele patru săli de la parterul Muzeului de Artă Constanța, expoziția propune vizitatorilor un „parcurs inițiatic” în intimitatea operei artistei. Fiecare sală prezintă câte un ciclu, dar lucrările nu sunt grupate cronologic, ci pe criteriul tehnicii de lucru, iar temele circulă cu fluiditate de la o sală la alta, își răspund în oglindă, asigurând unitatea ansamblului. Sala 1 este dedicată lucrărilor de cologravură, tehnică pe care artista a deprins-o de la profesorul său din facultate, cunoscutul grafician clujean László Feszt. Cologravura împrumută principiile clasice de multiplicare ale gravurii în metal (tiparul adânc), dar placa de metal este înlocuită cu una de carton, pe care se lipesc materiale cu diverse texturi, care la imprimare creează efecte de colaj. Ținând cont de rezistența scăzută la presiune a cartonului (negativului), prin comparație cu metalul, numărul de printuri pe care îl permite o astfel de tehnică este mult mai mic. Plaja tematică a cologravurilor Lorettei Băluță Lörincz este vastă. Lucrări ca Zbor, Forme ale libertății de gândire, Mesaj astral, Sub semnul verii sunt compoziții dinamice, în care formele fundamentale (pătrat, cerc, triunghi) și culorile vii (adesea contrastul de complementare orange-albastru) amintesc de abstracționismul lui Kandinsky și de teoriile sale exprimate în scrieri ca Spritualul în artă (1911) și Punct. linie. suprafață (1926). Unele lucrări sunt inspirate de Castelul Reginei Maria de la Balcic: Peisaj, Castelul reginei, Grădina în oglindă, Misterele Balcicului, dar și de universul marin: Comoara din adâncuri, După pescuit, Marină, Reflux, Saltul delfinului. Tema iubirii este reflectată în lucrările Suflete pereche și Din prea multă dragoste, cu motivul simbolic Yin-Yang al filozofiei chineze și cu cel al inimii stilizate, în conexiune cu cele inspirate de cărțile de joc, care formează un cuplu: Dama de inimă roșie și Valetul. Alte surse sunt poezia și grafica japoneze: seria În spirit de haiku și Maternitate. Acestora li se alătură două lucrări în care transpar umorul fin și spiritul ludic: Concurs de melci și Stație de cămile, cu reluarea în friză a elementului zoomorf. Deși grafica este prin excelență un domeniu al albului și negrului, Loretta Lörincz Băluță s-a simțit mereu atrasă și de culoare. Uneori simte nevoia să se exprime și prin pictură, iar cologravurile sale sunt colorate. Într-un text confesional, publicat în revista Ex Ponto (nr. 2, aprilie-iunie 2016), artista declara: „în lucrările de cologravură, unde am căutat spiritul formelor simple, am căutat (…) să intru în acord cu formele şi prin culoare. Să realizez un dialog între forme şi culori, bazându-mă pe simbolistica lor.” Așa se explică trecerea de la rafinate formule monocrome (brun, sepia) la accente tonice de culoare (roșu, orange, albastru, verde). Sala 2 prezintă un ciclu de printuri digitale pe pânză, artista fiind pasionată deopotrivă de tehnicile tradiționale și de cele contemporane, precum grafica pe computer, în dorința de a crea o punte între ele. S-a inițiat singură în programe de editare a imaginii, intervenind asupra versiunilor electronice ale propriilor cologravuri, atât la nivel formal (prin adăugare de noi elemente geometrice sau grafii libere de tip arabesc), cât și cromatic (prin intensificarea sau diminuarea contrastului, luminozității sau saturației culorii, uneori cu străluciri de neon sau efecte psihedelice), într-un joc de suprapuneri și transparențe, care modifică radical compozițiile inițiale, dând naștere unora noi. Sala 3 reunește o serie de negative ale unor cologravuri din prima sală (cu care fac pandant), ca opere de artă în sine, cu propriile texturi și materialități, și un ciclu de colaje cu fragmente de cologravuri pe suport de plexiglas alb, semitransparent, dând senzația că elementele figurate se desprind din peretele sălii de expoziție sau sunt desenate direct pe acesta. Sala 4 cuprinde un ciclu de 13 desene de mari dimensiuni (100×70 cm), executate în tehnică mixtă (creion, tuș, acrilic) pe hârtie. Sunt lucrări recente, care dau măsura stăpânirii desenului la nivel de virtuozitate. În trama compozițională, bazată pe trasee curbe și diagonale care conferă dinamism, cu multiple centre de interes, se întrepătrund fragmente de arhitectură urbană (clădiri de office-uri), elemente zoomorfe (o lume populată de elefanți, tauri, o leoaică, un măgar, păsări, pești, melci, albine) și, mai rar, antropomorfe, toate părând surprinse în spații distopice, post-apocaliptice, marcate de deformări perspectivale și anamorfoze. Motivul recurent al elefantului simbolizează natura virgină, încă nealterată de civilizația umană. Este un simbol al forței, al puterii, dar și al vulnerabilității, căci, vânat de om pentru fildeș, elefantul a devenit o specie pe cale de dispariție. Compoziția Ochiul din spatele meu, cu un titlu sugestiv, preluat dintr-un vers al poemului Semn 7 de Nichita Stănescu, este, la rândul său, un elogiu adus ochiului ca organ al privirii și instrument prin excelență al artiștilor vizuali, dar și ochiului atoatevăzător al Divinității. Extrem de coerentă conceptual, tehnic și tematic, expoziția CONFESIUNI a artistei Loretta Lörincz Băluță se oferă privitorilor cu genuinitate, ca o carte deschisă, invitându-i să exploreze sensurile imaginii și să le filtreze prin propriile gânduri și trăiri”, spune criticul de artă, Eduard Andrei.
Redactor online: Doina Sîrbu / Sursă, foto: Muzeul de Artă Constanţa
Secretarul de Stat în Ministerul Culturii Diana Baciuna a vorbit pentru Radio Constanța, despre terenul aferent Vilei Regale din Mamaia, intrat în administrarea Ministerului Culturii
Actualitate luni, 27 octombrie 2025, 17:13

Secretarul de Stat în Ministerul Culturii Diana Baciuna a vorbit pentru Radio Constanța, despre terenul aferent Vilei Regale din Mamaia, intrat în administrarea Ministerului Culturii

Guvernul României a adoptat, în ședința de săptămâna trecută, hotărârea prin care Ministerul Culturii preia în administrare terenul...

Secretarul de Stat în Ministerul Culturii Diana Baciuna a vorbit pentru Radio Constanța, despre terenul aferent Vilei Regale din Mamaia, intrat în administrarea Ministerului Culturii
NĂVODARI: Mai multe persoane au fost evacuate în urma unui accident rutier, după ce o mașină a intrat într-o conductă de gaz
Actualitate luni, 27 octombrie 2025, 16:37

NĂVODARI: Mai multe persoane au fost evacuate în urma unui accident rutier, după ce o mașină a intrat într-o conductă de gaz

UPDATE  Persoanele evacuate au început să se întoarcă în locuințe împreună cu echipajele de intervenție care măsoară valorile din...

NĂVODARI: Mai multe persoane au fost evacuate în urma unui accident rutier, după ce o mașină a intrat într-o conductă de gaz
Restauratorul expert constănțean Dan Mihai Ionescu a fost distins cu Trofeul „Mâini de Aur 2025”
Actualitate luni, 27 octombrie 2025, 16:25

Restauratorul expert constănțean Dan Mihai Ionescu a fost distins cu Trofeul „Mâini de Aur 2025”

Gala Restaurării Românești „Mâini de Aur 2025”, desfășurată la Muzeul Național al Țăranului Român la 15 octombrie 2025, a marcat...

Restauratorul expert constănțean Dan Mihai Ionescu a fost distins cu Trofeul „Mâini de Aur 2025”
Romancierul Constantin Costache, la „Portret de autor”
Actualitate luni, 27 octombrie 2025, 16:10

Romancierul Constantin Costache, la „Portret de autor”

Marți, 28 octombrie 2025, ora 17.00, la Biblioteca Județeană „Ioan N. Roman” Constanța, va avea loc o nouă întâlnire din cadrul...

Romancierul Constantin Costache, la „Portret de autor”
Actualitate luni, 27 octombrie 2025, 16:06

Nu neglijați controalele medicale de prevenție

Nu neglijați controalele medicale de prevenție! Statisticile arată că una din patru persoane va dezvolta o formă de cancer pe parcursul vieții,...

Nu neglijați controalele medicale de prevenție
Actualitate luni, 27 octombrie 2025, 16:02

Noi modificări în legislația rutieră, adoptate de Parlamentul European

Noi modificări în legislația rutieră au fost adoptate de Parlamentul European în urmă cu câteva zile. Printre ele, posibilitatea obținerii...

Noi modificări în legislația rutieră, adoptate de Parlamentul European
Actualitate luni, 27 octombrie 2025, 15:58

MANGALIA: Articole vestimentare susceptibile a fi contrafăcute, confiscate de poliţiştii de frontieră

Polițiștii de frontieră din cadrul Grupului de Nave Mangalia, aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu pe DN 39, au oprit, ieri,  pentru...

MANGALIA: Articole vestimentare susceptibile a fi contrafăcute, confiscate de poliţiştii de frontieră
Actualitate luni, 27 octombrie 2025, 15:42

DIALOGURI LA ZI | Problemele cu care se confruntă Palatul Copiilor Constanța, dar și interesul crescut pentru cercurile educative – printre temele emisiunii de astăzi

Palatul Copiilor Constanța nu treaversează cea mai bună perioadă din punct de vedere financiar. Cu toate acestea, a fost luat cu asalt de...

DIALOGURI LA ZI | Problemele cu care se confruntă Palatul Copiilor Constanța, dar și interesul crescut pentru cercurile educative – printre temele emisiunii de astăzi