SCRISOARE DESCHISĂ: Asociațiile de Elevi acuză Ministerul Educației de excluderea societății civile din noile legi ale educației
Publicat de Adina Sîrbu, 3 martie 2023, 08:16
Statutul asociaţiilor de elevi se află într-o continuă dezvoltare, fiind necesare măsuri de susţinere a acestora, nicidecum de excludere a unor elevi ce îşi folosesc vocile pentru a-şi consolida dreptul la liberă exprimare. Solicităm recunoaşterea asociaţiilor legal înfiinţate ce au în statut menţionat drept scop principal reprezentarea drepturilor şi intereselor elevilor ca fiind organizaţii de reprezentare ale elevilor prin adăugarea acestora în cuprinsul articolului 104 din Secţiunea 3 -Reprezentarea elevilor, precum şi în toate celelalte mai exact menţinerea acestui statut câştigat în urma a numeroase demersuri realizate în detrimentul beneficiarilor primari ai educaţiei.Organizaţii semnatare:
Asociaţia Elevilor din Constanţa – președinte Ariana Dudună:
‘Dorinţa Ministerului Educaţiei de a controla şi cenzura opiniile reprezentanţilor elevilor, de altfel critice la adresa instituţiei, în mod justificat, este evidentă. Reglementările noilor legi cu privire la consultarea elevilor sunt demne de regimurile autoritare, cenzurând societatea civilă, şi dând statului dreptul de a selecta organizaţiile pe care le consultă, într-un mod abuziv. Reprezentarea şi organizarea independentă a elevilor din România este un punct cheie al democraţiei în cadrul sistemului de învăţământ şi nu numai, tinerii reuşind să dovedească, de-a lungul timpului, un respect profund pentru statul de drept, acţionând în instanţă acte ilegale şi câştigând atât împotriva autorităţilor locale, cât şi a celor centrale. Mai mult, amintim că, în cazul studenţilor, organizarea lor independentă, în asociaţii legal constituite, nu a dus niciodată la chestionarea legitimităţii acestor organizaţii sau la excluderea lor directă în noile legi. Însăşi doamna ministru a deţinut funcţii în trecut în organizaţii organizate independent, doar de studenţi, deci ar trebui să susţină astfel de practici în organizarea elevilor, nu să le cenzureze.’
Organizaţia Salvaţi Copiii – președinte Gabriela Alexandrescu:
‘Principiile fundamentale prevăzute de Convenţia ONU cu privire la drepturile copilului includ şi dreptul la participare al copiilor în luarea deciziilor care îi privesc în mod direct, inclusiv când este vorba despre dreptul lor la educaţie. Nu există nicio justificare de a nu menţiona în noul proiect de lege asociaţiile independente ale elevilor ca parteneri, alături de consiliile elevilor.
Faptul că elevii au reuşit în ultimul deceniu să se organizeze singuri în asociaţii foarte active, dovedind competenţe excelente în înţelegerea actelor normative şi în redactarea de propuneri în interesul elevilor, trebuie considerat un mare câştig pentru societatea românească. Iar acest lucru reprezintă, pur şi simplu, concretizarea dreptului absolut la participare al copiilor, pe care Ministerul Educaţiei este obligat să-l respecte. Refuzul de a include asociaţiile elevilor este neconstituţional şi nu ne-ar mira să-i vedem pe aceşti elevi atacând la Curtea Constituţională viitoarea lege a educaţiei, invocând nerespectarea principiul fundamental al participării copiilor.’
Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov – președinte Ana Costache:
‘Consider că Ministerul Educaţiei limitează libertatea elevilor de a-şi exprima public opiniile şi dorinţele, de a lupta activ şi direct pentru propriile lor interese prin nerecunoaşterea asociaţiile independente ce au ca scop reprezentarea elevilor. Încă de când mi-am început activitatea în cadrul AEBI am considerat că sunt norocoasă că pot alege în ce mod particip în mişcarea de reprezentare a elevilor, considerând că abordarea acestei asociaţii se aseamănă cel mai mult cu modul în care văd eu sistemul educaţional din România. Este trist şi deranjat faptul că exprimarea publică a elevilor, sub orice formă , nu este încurajată în această ţară, ba chiar este îngrădită. Criticăm profund această decizie şi cerem revizuirea ei de urgenţă.’
‘Asociaţiile de elevi au avut un rol semnificativ în asigurarea unei bune funcţionări a sistemului educaţional din România, precum şi în dezvoltarea elevilor pe plan profesional prin activităţi şi workshop-uri benefice. Suntem profund dezamăgiţi să vedem că eforturile noastre nu vor fi recunoscute de către Ministerul Educaţiei pe viitor.
Considerăm că putem in continuare să aducem un sprijin învăţământului preuniversitar, iar pe această cale propunem reintroducerea asociaţiilor de elevi la categoria de reprezentare a noului proiect LEN.’
Asociaţia Elevilor din Timiş – președinte Laurenţiu Govoreanu:
‘În urmă cu un an de zile, când Asociaţia Elevilor din Timiş a luat fiinţă, am pornit cu această dorinţă: de a reprezenta toţi elevii judeţului Timiş, indiferent de etnie, gen, orientare sexuală, religie, mediul din care provin sau posibilităţile financiare. Noi ne dorim prin mişcarea independentă de reprezentare a elevilor să aducem o schimbare în societatea în care trăim. Prin proiectele noastre ne dorim să creştem tineri implicaţi civic la nivel local, care să aducă o schimbare reală în comunităţile lor. Avem 16 anchete deschise la Avocatul Poporului pentru strângerea ilegală a ‘fodului clasei’ din şcoli, pentru rezolvarea acestei probleme. Tragem un semnal puternic de alarmă Ministerului Educaţiei, prin care solicităm integrarea asociaţiilor independente de reprezentare a elevilor în noile legi ale educaţiei.
Asociaţia Elevilor din Maramureş – președinte Irina Teodorescu:
‘Decizia Ministerului Educaţiei de a nu include asociaţiile independente de elevi în proiectele noilor legi reprezintă reducerea la tăcere a unei mulţimi de elevi care au fost implicaţi direct în buna funcţionare a sistemului educaţional din România. Asociaţiile de elevi sunt un pilon important prin care se face auzită vocea unei întregi generaţii de tineri şi de-a lungul existenţei lor şi-au demonstrat importanţa pe care o au atât la nivel local, cât şi naţional.’
Asociaţia Vâlceană a Elevilor – președinte Ana Chima:
‘Încă de la înfiinţare, asociaţiile de elevi reprezintă un sprijin real pentru elevi şi luptă pentru un sistem educaţional echitabil, incluziv şi benefic pentru elevi. Declararea OUG nr. 50/2021 ca fiind neconstituţională, în urma sesizării la CCR, reprezintă cea mai recentă victorie a asociaţiilor de elevi – un pas important către reducerea abandonului şcolar. Lupta pentru transport, pentru acordarea burselor şcolare, pentru introducerea materialelor sanitare în şcoli şi multe altele reprezintă demersuri prin care asociaţiile de elevi şi-au demonstrat determinarea în a aduce o schimbare reală, benefică, în educaţie şi pentru care acestea trebuie să fie incluse în noua lege a educaţiei.’
Cetăţeni Activi pentru Servicii Publice de Calitate la Nivel Local – Sabina Spătariu, coordonator advocacy educaţie:
‘Orice societate este mai puternică dacă şi societatea civilă este una activă. Să promovăm încă de pe băncile şcolilor implicarea activă la deciziile ce ne vizează ca elevi, studenţi, tineri este extrem de important pentru consolidarea unei democraţii sănătoase. Asociaţiile de elevi îi ajută pe aceştia să înţeleagă bazele bunei guvernării. Consultarea organizaţiilor neguvernamentale este o atribuţie a autorităţilor publice menţionată de lege, dar care exprimă în acelaşi timp şi cât de responsabili sunt cu adevărat decidenţii. Vorbim despre campanii care se desfăşoară de ani de zile, tocmai pentru a soluţiona probleme ale elevilor, iar acest lucru nu poate fi şters cu buretele.’