Ascultă Radio România Constanța Live

Cum alegem anvelopele de iarnă

Cum alegem anvelopele de iarnă

Publicat de Bogdan Comșa, 28 octombrie 2015, 15:20

Apropierea sezonului rece obligă toți conducătorii auto să își doteze mașinile cu anvelope speciale de iarnă.

Obligativitatea nu depinde de un anumit interval de timp, ci de condiţiile meteorologice, după cum se precizează în Ordonanţa de Guvern 5/2011. Astfel, şoferii trebuie să aibă cauciucuri de iarnă doar când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de perioada calendaristică.

Dacă sunt prinşi în trafic fără anvelope de iarnă, sau dacă acestea nu respectă condiţiile prevăzute de lege – alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevazute în certificatul de înmatriculare sau înregistrare ori sunt uzate peste limita admisă – şoferii riscă să plătească o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni (de la 9 la 20 de puncte-amendă).

Înainte de a cumpăra anvelopele de iarnă, trebuie să știți câteva lucruri despre acestea. Asociația pentru Protecția Consumatorilor România (APC România) a făcut câteva precizări care să vă ajute să luaţi cea mai bună decizie atât pentru siguranța, cât și pentru portofelul dumneavoastră.

Anvelopele de iarnă funcţionează cel mai bine la temperaturi de sub 7 grade Celsius, dar uzura poate fi mai mare decât la pneurile standard în cazul în care le utilizați în condițiile unei atmosfere mai calde.

Anvelopele de iarnă acceptate de legislaţia românească şi europeană sunt cele inscripţionate pe lateral cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”. Iniţialele M şi S vin de la cuvintele mud (noroi) şi snow (zăpadă).

Anvelopele „all seasons” pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de iarnă („M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”).

Anvelopele cu crampoane se folosesc în condiţii extreme cum ar fi zăpada groasă şi gheaţa. Vor fi demontate atunci când acestea ajung în contact direct cu partea carosabilă.

Lanţurile antiderapante pot fi folosite în cazul în care zăpada sau gheaţa este întâlnită în timpul unei călătorii, cu condiţia să fie demontate odată cu îmbunătăţirea vremii.

“Şosete” pentru zăpadă (antiderapant textil): este un material textil plasat în jurul anvelopei pentru a îmbunătăți aderența pe zăpadă și gheață. Ele sunt uşor de folosit, dar nu sunt la fel de eficiente ca lanţurile antiderapante. “Şosetele” nu pot produce pagube la nivelul carosabilului, dar trebuie dezinstalate rapid, deoarece ele scad performanţa anvelopei în condiţii normale de drum.

Citiți eticheta! Începând cu data de 1 noiembrie 2012, toate anvelopele trebuie să aibă o etichetă ce prezintă informații despre performanţa acestora – eficienţa consumului de combustibil, aderența pe carosabil umed şi nivelul de zgomot exterior.

Costurile pentru combustibil depind în bună măsură de calitatea anvelopelor. Diferența poate fi de până la 10%, între utilizarea celor mai performante sau a celor mai slabe anvelope comercializate pe piaţa Uniunii Europene.

Având o mai bună cunoaştere a performanţei şi a calităţii acestor produse, şi comparând etichetele şi preţurile anvelopelor, acum este mult mai uşor să alegeţi cel mai bun produs, eficient din punct de vedere al consumului, performant la frânarea pe carosabil umed şi mai puţin zgomotos. Astfel, nu numai că veţi reduce costurile, dar veţi reduce şi emisiile de dioxid de carbon.

“Etichetele cuprinzând caracteristicile anvelopelor trebuie să fie afişate la punctul de vânzare, în cataloage, pliante şi pe website-urile care comercializează cauciucuri. Astfel, consumatorii vor putea compara, înainte de achiziționare, atât preţurile, cât şi siguranța pe carosabil umed, sau impactul asupra cheltuielilor cu combustibilul”, a declarat președintele Asociației pentru Protecția Consumatorilor România, Costel Stanciu.

Anvelopele sunt evaluate în funcție de următoarele criterii:
– rezistenţa la rulare (consumul de carburant)- clasele A-G (A oferă cea mai bună eficienţă la consum şi G reprezintă cea mai slabă eficienţă la consum)
– frânarea pe carosabil umed (clasa A indică cea mai scurtă şi sigură distanţă la frânare şi clasa G reprezintă cea mai lungă şi puţin sigură distanţă de a frâna.
– nivelul de zgomot la exterior (emisiile de zgomot extern vor fi măsurate în decibeli și indicate pe etichete cu una, două sau trei bare negre)

Durata de viață
Anvelopele premium, deși sunt mai scumpe decât anvelopele de buget, vor avea o durată de viață mai mare cu 1-2 ani până la apariția semnelor de bătrânețe. Durata de viață a unei anvelope este de 4 ani, dar, în unele cazuri, anvelopele premium pot fi folosite 5-6 ani. Pentru a afla când a fost produsă o anvelopă ne vom uita la DOT, un cod de 4 cifre (ex: DOT 1009 – a zecea săptămână din anul 2009), primele două sunt săptămâna din an, iar celelalte două reprezintă anul fabricației.

CT BUS: „Renunțarea la plata prin SMS a generat o ușoară creștere a încasărilor“
Actualitate marți, 17 iunie 2025, 13:12

CT BUS: „Renunțarea la plata prin SMS a generat o ușoară creștere a încasărilor“

Plata prin SMS a titlului de călătorie pe liniile de transport în comun CT BUS a fost eliminată la jumătatea lunii martie. Așa cum s-a anunțat...

CT BUS: „Renunțarea la plata prin SMS a generat o ușoară creștere a încasărilor“
CONSTANȚA: Conflictul mocnit între primarul și viceprimarul PNL s-a aprins și pare greu de controlat
Actualitate marți, 17 iunie 2025, 12:08

CONSTANȚA: Conflictul mocnit între primarul și viceprimarul PNL s-a aprins și pare greu de controlat

Conflictul mocnit între primarul și viceprimarul PNL din municipiul Constanța s-a aprins și pare greu de controlat. Într-o conferință de...

CONSTANȚA: Conflictul mocnit între primarul și viceprimarul PNL s-a aprins și pare greu de controlat
Situația la Praid – dificilă; populația nu este în pericol în acest moment
Actualitate marți, 17 iunie 2025, 09:24

Situația la Praid – dificilă; populația nu este în pericol în acest moment

Directorul Departamentului pentru situații de urgență de la Administrația Națională Apele Române, Sorin Rîndașu, a declarat, luni, la...

Situația la Praid – dificilă; populația nu este în pericol în acest moment
Sebastian Burduja: „Nu vine apocalipsa în sectorul energetic” de la 1 iulie. Cu cât vor crește facturile?
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 18:09

Sebastian Burduja: „Nu vine apocalipsa în sectorul energetic” de la 1 iulie. Cu cât vor crește facturile?

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a explicat cu cât se vor scumpi facturile la curentul electric după data de 1 iulie, când va expira...

Sebastian Burduja: „Nu vine apocalipsa în sectorul energetic” de la 1 iulie. Cu cât vor crește facturile?
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 17:59

AUDIO | Bogdan Hossu: Toți trebuie să contribuie la eforturile de reducere a deficitului, inclusiv decidenții politici responsabili de situația actuală

Măsurile de redresare financiară a României nu trebuie să îi afecteze doar pe oamenii de rând, iar o parte a acestei poveri trebuie să cadă...

AUDIO | Bogdan Hossu: Toți trebuie să contribuie la eforturile de reducere a deficitului, inclusiv decidenții politici responsabili de situația actuală
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 17:32

CONSTANȚA: Ateliere de vacanță, la Biblioteca Județeană „Ioan N. Roman”

Biblioteca Județeană Constanța le propune copiilor, tinerilor și seniorilor o serie de ateliere de vacanță interesante, derulate pe parcursul...

CONSTANȚA: Ateliere de vacanță, la Biblioteca Județeană „Ioan N. Roman”
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 17:10

AUDIO | Băuturi cu THC, principalul compus pshihoactiv din canabis, vândute în România

În mediul online, dar și în unele restaurante din România se comercializează băuturi alcoolice în care se regăsește THC...

AUDIO | Băuturi cu THC, principalul compus pshihoactiv din canabis, vândute în România
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 16:33

Viceprimarul Constanței Ionuț Rusu NU demisionează, așa cum i-a cerut primarul Vergil Chițac

Viceprimarul municipiului Constanța Ionuț Rusu  nu renunță la funcție, așa cum i-a solicitat, săptămâna trecută, edilul Vergil Chițac....

Viceprimarul Constanței Ionuț Rusu NU demisionează, așa cum i-a cerut primarul Vergil Chițac