UNSAR: Evoluția primelor RCA e în directă legătură cu numărul mare de accidente pe care vehiculele înmatriculate în România le produc

Publicat de Doina Sirbu, 5 august 2025, 18:57
Evoluția primelor RCA este în directă legătură cu numărul foarte mare de accidente pe care vehiculele înmatriculate în România le produc atât în țară, cât și în străinătate, susțin reprezentanții Uniunii Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR).
Reprezentanții asociației au transmis aceste precizări în urma ‘dezinformărilor care au apărut în spațiul public privind piața RCA’.
Conform sursei citate, România înregistrează o frecvență a daunelor RCA de 5,6%, ceea ce înseamnă că una din aproximativ 18 polițe generează un dosar de daună, nivel considerabil mai ridicat decât cel observat în alte state din Europa Centrală și de Est. Totodată, România se situează și pe un nedorit top 3 la numărul de accidente de vehicule produse în străinătate (date 2023) dintre toate statele care fac parte din Sistemul Carte Verde, precizează organizația.
‘Am luat notă cu îngrijorare de textele înaintate în presă de o asociație care, fără competențe pe zona de asigurări, continuă să îi dezinformeze pe români, având în vedere propriile interese economice. În fața acestui veritabil val de informații trunchiate sau chiar false, industria de asigurări consideră absolut necesar să ofere o imagine clară, bazată pe date oficiale și verificabile, despre ecosistemul asigurărilor RCA. (…) Se face o falsă comparație cu alte țări din Europa. În realitate, evoluția primelor RCA este în directă legătură cu numărul foarte mare de accidente pe care vehiculele înmatriculate în România le produc atât în țară, cât și în străinătate. Concret, România înregistrează o frecvență a daunelor RCA de 5,6%, ceea ce înseamnă că una din aproximativ 18 polițe generează un dosar de daună.’, susțin reprezentanții UNSAR.
Potrivit organizației, acest nivel este considerabil mai ridicat decât cel observat în alte state din Europa Centrală și de Est: Polonia (3,2%), Cehia (2,8%), Slovenia (2,7%), Letonia și Slovacia (3,5%) sau Bulgaria (3,7%).
‘Țări precum Germania, Suedia sau Franța, se situează și ele mai bine – cu frecvențe între 2,4% și 4,4%. În plus, dauna medie aferentă unui accident în România depășește suma de 2.200 euro, situându-se deasupra mediei din Europa Centrală și de Est, ceea ce reflectă costurile tot mai ridicate asociate reparațiilor, manoperei, pieselor de schimb și despăgubirilor pentru victimele accidentelor de circulație (persoane vătămate corporal și aparținătorii celor decedați).’, se menționează în comunicat.
În plus, România se situează și pe un nedorit top 3 la numărul de accidente de vehicule produse în străinătate (date 2023) dintre toate statele care fac parte din Sistemul Carte Verde (47 de state).
‘Numărul ridicat de evenimente acoperite prin polițele RCA generează automat despăgubiri semnificative pentru companiile de asigurări. Despăgubirile plătite anul trecut de companiile de asigurări, în baza polițelor RCA, au crescut cu 38%, până la peste 4,7 miliarde lei. Acestor despăgubiri li se adaugă și sumele plătite de FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților (în creștere cu circa 48%), precum și rezervele constituite de asigurători conform legislației. Astfel, în final, valoarea totală pentru asigurările RCA atinge nivelul de circa 7,9 miliarde lei.’, se mai arată în document.
Prin urmare, realitatea este că, în medie, din fiecare 10 lei încasați din primele RCA, aproape 8 lei se duc doar pentru acoperirea daunelor rezultate din accidentele rutiere și a rezervelor aferente, susțin reprezentanții UNSAR.
‘Pe lângă toate acestea, companiile de asigurări mai trebuie să acopere taxe și contribuții (inclusiv către FGA) – cerințe legale necesare desfășurării activității, cheltuieli cu distribuția polițelor, de administrare și nu numai. Subliniem că primele RCA rezultă dintr-o metodologie specifică, avizată și de un actuar independent. Aceasta ia în calcul factori multipli, precum istoricul de daune al șoferului, caracteristicile vehiculului, localizarea geografică, inflația daunelor, creșterea costurilor cu despăgubirile, costurile cu contribuțiile legale obligatorii, precum și alte criterii, cu respectarea principiilor actuariale general acceptate.’, precizează organizația.
Astfel, pentru îmbunătățirea situației existente este nevoie de mai multe măsuri concrete care să contribuie la reducerea accidentelor rutiere – precum demersul inițiat de UNSAR sub denumirea de Coaliția pentru Siguranță Rutieră, de transparentizarea și raționalizarea costurilor din service-urile auto, creșterea nivelului de cooperare între toți actorii implicați – asigurători, autorități și consumatori – pentru a crea un sistem sustenabil și echitabil.
‘Unele dintre aceste măsuri ar putea fi implementate inclusiv prin introducerea unor prevederi corespunzătoare în proiectul de modificare a legii RCA aflat actualmente în procedură legislativă la Parlamentul României.’, se menționează în comunicat.
Totodată, UNSAR precizează că piața de asigurări din România își menține stabilitatea financiară, cu indicatori de solvabilitate și lichiditate solizi, conform datelor publicate de ASF.
‘La finalul anului 2024, societățile de asigurări autorizate și supravegheate de ASF au continuat să prezinte un nivel solid de capitalizare, cu rata cerinței de capital de solvabilitate (SCR) de 1,6 și rata cerinței minime de capital (MCR) de 3,74, peste pragul minim reglementat, ceea ce confirmă capacitatea acestora de a face față angajamentelor asumate față de asigurați. În ceea ce privește lichiditatea, indicatorul aferent activității de asigurări generale, acesta s-a menținut la un nivel robust (3,09), context în care activele lichide au crescut cu 20%, confirmând o poziție financiară sănătoasă.’, mai arată organizația.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a anunțat marți, într-un comunicat trasmis AGERPRES, că prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, clasa B0, după expirarea plafonării tarifului RCA, la 1 iulie 2025, iar tendința este de majorare continuă.
Potrivit reprezentanților transportatorilor, în prezent, un asigurat cu bonus maxim (B8), fără accident de minimum 8 ani, devine ‘asigurat cu risc ridicat’ și plătește mai mult pentru asigurarea obligatorie a mașinii.
Înființată în 1994, UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România reprezintă 21 de companii de profil. Acestea dețin o pondere de peste 90% din piața locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea și reprezentarea intereselor asigurătorilor și reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activității de asigurări în România și a dezvoltării durabile a industriei de profil pe plan intern și internațional.
Sursă: AGERPRES