Prevederi legale privind organizarea funeraliilor de stat
Guvernul României se reunește în ședință, la ora 19:30, la Palatul Victoria, ca urmare a decesului fostului președinte de stat Ion Iliescu.

Publicat de Doina Sirbu, 5 august 2025, 19:42
La 5 august 2025, Guvernul României se reunește în ședință, la ora 19:30, la Palatul Victoria, ca urmare a decesului fostului președinte de stat Ion Iliescu, având pe ordinea de zi aprobarea Hotărârii de Guvern privind declararea zilei de 7 august – zi de doliu național. Biroul de presă al Guvernului a anunțat, totodată, încheierea unei noi ședințe a Comitetului pentru organizarea funeraliilor de stat în onoarea fostului președinte.
***
La 4 august 2025, Comitetul pentru organizarea funeraliilor de stat, constituit potrivit Hotărârii de Guvern nr. 112/2024, a avut o nouă reuniune de lucru, pentru a stabili modul de îndeplinire a responsabilităților ce derivă din lege în situația organizării ceremoniilor funerare naționale, conform unei informări de presă a Executivului. Similar întâlnirii de lucru care avusese loc în urmă cu două săptămâni, reprezentanții instituțiilor care fac parte din comitet au punctat atribuțiile ce le revin, etapele organizatorice și modul de colaborare interinstituțională pentru organizarea funeraliilor de stat, a precizat sursa citată.
Conform Procedurii privind organizarea funeraliilor de stat, în cazul decesului unui fost președinte al României, comunicarea publică a decesului se realizează la nivelul Cancelariei Prim-Ministrului, prin purtătorul de cuvânt al Guvernului, iar MAE comunică oficial despre deces tuturor misiunilor diplomatice și reprezentanților organizațiilor internaționale acreditate în România, precum și misiunilor diplomatice ale României din străinătate. Procedura privind organizarea funeraliilor de stat a fost declasificată de Guvern pentru ca cetățenii și mass-media să aibă acces la detalii organizatorice privind organizarea funeraliilor de stat, conform comunicatului.
***
Legea 215/2016 privind ceremoniile oficiale, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 915 din 14 noiembrie 2016, stipulează, la art. 17 alin. (1), faptul că funeraliile de stat sunt ceremonii oficiale organizate de Guvern în cazul decesului Președintelui României sau al foștilor șefi de stat ai României. Funeraliile de stat includ și onoruri militare, conform alin. (2) din același articol.
Potrivit art. 19 al aceleiași legi, în funcție de natura și de scopul lor, ceremoniile oficiale se desfășoară și cu respectarea reglementărilor în vigoare privind arborarea drapelului României, intonarea imnului național și folosirea sigiliilor cu stema României de către autoritățile și instituțiile publice, respectiv cu respectarea celor privind stema țării și sigiliul statului, precum și cu cele ale Regulamentului onorurilor și ceremoniilor militare, conform https://www.dreptonline.ro/.
La 11 ianuarie 2024, Guvernul României a emis o ordonanță de urgență pentru modificarea Legii 215/2016, respectiv a prevederilor art. 17, prin introducerea a două noi alineate (3 și 4), prin care este stipulat faptul că ”pentru desfășurarea funeraliilor de stat se constituie Comitetul de organizare a funeraliilor de stat, structură fără personalitate juridică coordonată de șeful Cancelariei Prim-Ministrului”; ”Regulamentul de organizare și funcționare a Comitetului de organizare a funeraliilor de stat și componența acestuia se aprobă prin hotărâre a Guvernului’, precizează alin. (4) al art. 17, potrivit http://www.monitoruljuridic.ro/.
La 8 februarie 2024, Guvernul României a emis Hotărârea de Guvern nr. 112, prin care este aprobat Regulamentul de organizare și funcționare a Comitetului de organizare a funeraliilor de stat și componența acestuia, care a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 120 din 12 februarie 2024, conform http://www.monitoruljuridic.ro/. Astfel, în cazul declarării funeraliilor de stat, acestea sunt derulate de Comitetul de organizare a funeraliilor de stat în baza Regulamentului din 8 februarie 2024, emis de Guvernul României.
Comitetul este convocat de șeful Cancelariei Prim-Ministrului în cazul decesului președintelui sau al unui fost președinte de stat al României. În componența Comitetului intră reprezentanți la nivel de secretari de stat sau de înalți funcționari publici din cadrul următoarelor autorități: Administrația Prezidențială, Secretariatul General al Guvernului, Cancelaria Prim-Ministrului, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apărării Naționale, Secretariatul de Stat pentru Culte și Serviciul de Protecție și Pază, conform Regulamentului din 8 februarie 2024, citat de https://legislatie.just.ro.
Acest Comitet are rolul, conform art. 3, de a întocmi și de a transmite spre aprobare procedura privind organizarea funeraliilor de stat, iar atunci când este cazul chiar de a modifica această procedură. De asemenea, stabilește măsurile care trebuie luate pentru organizarea activităților ceremoniei, estimează bugetul pentru acoperirea cheltuielilor dedicate organizării funeraliilor de stat, pregătește cartea de condoleanțe și trimite la Cancelaria Prim-Ministrului lista finală a celor care vor participa la ceremonia propriu-zisă pentru a se comunica Administrației Prezidențiale.
Procedura privind organizarea funeraliilor de stat se aprobă prin ordin comun al secretarului general al Guvernului, al șefului Cancelariei Prim-Ministrului, al ministrului afacerilor interne și al ministrului apărării naționale, conform prevederilor art. 6 din Regulament, potrivit https://legislatie.just.ro.
Sursă: AGERPRES