Contractul de modernizare a Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu, în atenția Parchetului European
Clarificări ale Ministerului Transporturilor, conducerii AIMK și șefului Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanța, cu privire la suspiciunile de fraudare a licitației.

Publicat de Adina Sîrbu, 5 august 2025, 12:25 / actualizat: 5 august 2025, 13:46
Contractul pentru efectuarea lucrărilor de modernizare de la Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu” ar fi fost câștigat de o firmă turcă, pe baza unor documente false, motiv pentru care a fost sesizat Parchetul European.
Având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) face următoarele precizări:
- MTI a avut un rol exclusiv în semnarea contractului de finanțare, contract care a fost semnat de către directorul general Felix Ardelean (conducătorul structurii care gestioneză fondurile europene) și ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, în calitate de reprezentanți ai ministerului.
- Nu a existat în niciun moment o legătură directă între contractul de finanțare semnat de către MTI și contractul de execuție semnat de reprezentanții Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu. MTI a asigurat doar finanțarea. Derularea procedurii de achiziție publică și semnarea contractului de lucrări au intrat exclusiv în atribuțiile autorității contractante, respectiv Aeroportul.
- Responsabilitatea, în ceea ce privește relația contractuală cu executantul lucrărilor, revine în întregime Aeroportului, în calitate de autoritate contractantă. Orice discuție privind derularea contractului de execuție privește această autoritate și asocierea de firme contractante.
- Aeroportul are obligația legală de a verifica dacă documentele prezentate în cadrul procedurii sunt complete și conforme. Nu intră în atribuțiile experților în achiziții de la nivelul Aeroportului să efectueze cercetări de fond privind veridicitatea absolută a conținutului documentelor, dacă acestea au aparență de legalitate.
- Sesizarea referitoare la posibile nereguli a fost transmisă chiar de către reprezentanții Aeroportului, cei care au semnat contractul de execuție, ceea ce demonstrează reacția responsabilă a autorității contractante în fața unor posibile suspiciuni.
- În baza procedurilor legale în curs, inclusiv a unor acțiuni în instanță, dacă se constată prejudicii aduse autorității contractante, există mecanisme legale de recuperare a acestora.
- Reamintim că firmele participante la procedurile de achiziție publică au obligația legală de a depune declarații pe proprie răspundere privind veridicitatea documentelor și conformitatea acestora cu legislația în vigoare.
- În caz de nerespectare a prevederilor legale, răspunderea aparține în totalitate operatorilor economici, care pot fi trași la răspundere civilă sau penală, în funcție de gravitatea faptelor constatate.
Clarificări din partea Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu
Conducerea AIMK a transmis, astăzi, la rândul său, un comunicat, în urma informațiilor apărute în spațiul public privind posibila falsificare a unor documente depuse la licitația pentru proiectul de modernizare a aeroportului.
Prin Raportul de audit de conformitate din 24 februarie 2025, Curtea de Conturi a ridicat o suspiciune de fals în ceea ce privește documentele depuse de o firmă turcă, parte a unui consorțiu de firme participante la licitația „Dezvoltare terminal, turn de control și parcare la Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța, motiv pentru care SN AIMKC SA a formulat o plângere penală către DNA București. Cauza a fost declinată către DNA Constanța, care, la rândul său, a declinat soluționarea plângerii penale către Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța. Având în vedere disp. din Legea 544/2001, coroborate cu dispoziții din Codul de Procedură Penală, nu putem oferi informații cu privire la detaliile cauzei, se arată în comunicatul AIMK, semnat de directorul Bogdan Artagea.
Punct de vedere al prim-procurorului Mihai Stanciu, de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța
În dosarul înregistrat în martie 2025, întocmit în urma plângerii penale depuse de Aeroportul Mihail Kogălniceanu, se desfășoară cercetări pentru infracțiuni de fals, a confirmat pentru Radio Constanța Mihai Stanciu, prim-procuror al Parchetului de pe lângă Judecatoria Constanța.
Pe rolul Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanța, există înregistrat un dosar penal în cursul lunii martie anului curent, declinat la unitatea noastră de parchet de către DNA Constanța, ce privește plângerea penală formulată de Societatea Națională Aeroportului Internațional Mihai Kogălniceanu Constanța S.A., care reclamă comiterea infracțiunilor de fals intelectual, fals în înscrisuri sub semnătură privată, us de fals și înșelăciune, infracțiuni, pentru care s-a și început urmărea penală in rem și se desfășoară cercetări specifice. A fost înregistrat și a fost trimis pentru cercetări la Serviciul de Investigare a Criminalității Economico-Financiare din cadrul IPG Constanța. Noi avem un dosar care vizează, după cum v-am spus, plângerea formulată de Aeroportul Internațional împotriva asocierii de firme care au participat la licitația de atribuire a contractului de proiectare și execuție lucrări pentru dezvoltarea terminalului, modernizare. Acesta este obiectul dosarului care s-a înregistrat la noi, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța. Urmează să se facă cercetări specifice – ridicare de documente, audieri de persoane – pentru a stabili dacă, într-adevăr, cele sesizate se confirmă.
***
Potrivit unei investigații jurnalistice publicate de Snoop.ro, modernizarea Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu” din Constanța ar fi fost realizată pe baza unor documente false.
O firmă din Turcia este cercetată pentru falsificarea unor documente care i-au permis să câștige contractul de modernizare a Aeroportului Kogălniceanu, începută în mai 2023. Finanțarea a fost semnată de ministrul Transporturilor de la acea dată, Sorin Grindeanu, iar execuția, de reprezentanții Aeroportului și de o asociere de firme din România și Turcia. Cazul a ajuns la Parchetul European, condus de Laura Codruța Kovesi, dar și în atenția DNA, în urma plângerii depuse de AIMK.
Dragoș Pîslaru, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a declarat pentru Snoop.ro că „există anchete în derulare atât la Parchetul European (EPPO), cât și la DNA, pentru mai multe contracte în România ale unui operator turc”. El recunoaște că România ar putea să piardă finanțarea europeană dacă sunt confirmate acuzațiile că au fost folosite documente false.
Lucrările scoase la licitație în 2023 au constat în dezvoltare terminal la Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu”, turnul de control și parcarea. Valoarea inițială a proiectului a fost de peste 202 milioane de lei fără TVA (46 milioane de euro), iar peste 160 de milioane de lei (32 milioane de euro) urmau să provină din fonduri europene prin „Programul Operațional Infrastructură Mare” (POIM).
Ultima informare din partea Aeroportului, din 4 august 2025, spune că valoarea totală a contractului este de 278 de milioane de lei (55,9 mil. euro), se arată în ancheta jurnaliștilor de la Snoop.
Redactor: Laurențiu Despina