Adrian Voican (ANAT): Tăind voucherele de vacanță, oamenii se duc în concedii în străinătate și duc banii afară; una spunem și alta aplicăm
În lipsa voucherelor de vacanță turismul intern va avea de suferit.

Publicat de Doina Sirbu, 26 iunie 2025, 20:24
Începutul anului turistic 2025 este slab, iar sectorul riscă să sufere atât pe fondul scăderii nivelului de trai al populației, dar și al majorării TVA la 19%, a afirmat, joi, pentru AGERPRES, vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Adrian Voican, în marja unui eveniment.
Întrebat cum pare să fie anul turistic, Voican a răspuns: ”Slab, cum să fie? Uitați-vă la datele statistice, nu că spun eu! Sunt scăderi, în afară de ianuarie, când am avut un sezon de iarnă foarte bun, am avut schi și au fost stațiunile și pârtiile pline. Deja în februarie am avut scăderi, în martie au fost scăderi și o să vedem în continuare”.
”Păi dacă nu sunt vouchere de vacanță și omul așteaptă să vadă s-or da, nu s-or da, trebuie să dea declarație, ce declarație trebuie să dea și așa mai departe, că trebuie să vină cu factura, nu trebuie să vină cu factura… Dar lumea nu prea mai înțelege, nu mai are răbdare și zice ‘Băi, e cam complicat. Anul ăsta fără’. Dureros pentru noi, repet, pentru că aveau atât de mult impact pozitiv în industrie, chiar și pentru profesorul dintr-un oraș mic de provincie (…) Cu voucher de vacanță a mai pus și el la cei 1.600 de anul trecut încă 1.000 de lei și a luat un pachet de 2.600 de lei și a plecat într-o destinație cu mama-soacră și cu cei doi copii de mână pentru prima oară. Deci, nu doar voucherele de vacanță au fost consumate, ci și niște bani din buzunar au fost antrenați cu ocazia asta. O spunem, e simplu, adică avem și studii, nu sunt doar vorbe. E limpede ca lumina zilei. Fără asta, zice el, anul ăsta stăm acasă sau găsesc o superofertă în Bulgaria, că tot e Schengen și nu mai stau la coadă, sau în altă parte, și mergem să mai vedem și altceva. Și atunci ce a făcut statul român? Pierde niște bani. Deci, nu zic că nu e lume pe litoral, nu zic că n-a fost frumos de 1 Mai în Vama Veche, nu zic că nu vezi plaje pline într-un anumit moment, dar contează la final diferența dintre venituri și cheltuieli”, a adăugat vicepreședintele ANAT.
De asemenea, Voican a subliniat că în lipsa voucherelor de vacanță turismul intern va avea de suferit.
”Am văzut în programul de guvernare că vor să stimuleze exportul și să reducă importul. Păi, mersi! Tăind voucherele de vacanță stimulăm exportul, că oamenii se duc în vacanță afară și duc banii afară. Una spunem și alta aplicăm. Și dacă prima de incoming, care a fost o mică inițiativă, un 40 de euro pentru cei care stau de două ori mai mult decât media – media e pe undeva pe la două nopți, dar dacă stai patru nopți primești 40 de euro – nu e dată din 2023. Deci, dacă nu avem măsuri pentru a atrage turiștii străini și nu avem măsuri ca să stimulăm păstratul banilor în țară, vorbim vorbe”, potrivit acestuia.
Adrian Voican a subliniat că sectorul riscă să sufere din două motive, unul fiind înrăutățirea nivelului de trai, iar celălalt măsurile directe de majorare a taxelor în turism, respectiv TVA de la 9% la 19%.
”Oricum, turismul în acest moment riscă să sufere din două motive. De undeva nivelul de trai se va înrăutăți, nu contează de unde, deci oamenii vor tăia din vacanțe, nici nu mai avem voucherele de vacanță. În al doilea rând, dacă chiar lovești în domeniul turism cu aceste măsuri directe de majorare a taxelor din turism, avem o dublă lovitură. Scade puterea de cumpărare și cresc taxele. Pui taxe dacă ai la ce. Noi am repetat lucrurile astea de atât de multe ori, nici măcar nu spun lucruri noi. Sunt puține și clare și ar trebui făcute”, a arătat el.
Oficialul ANAT a apreciat că acordarea de vouchere de vacanță a fost o ‘măsură extrem de deșteaptă’, care a făcut să se tripleze numărul de unități de cazare, pentru că acestea erau ‘la negru’ sau ‘gri”.
”O măsură extrem de deșteaptă au fost voucherele de vacanță. S-a triplat numărul de unități de cazare din 2006 până în prezent. De la 6.000 de unități de cazare avem mult mai mult. De patru ori a crescut. Avem 26.000 – 27.500 de unități de cazare clasificate. Asta e o măsură la care nu-i dai cu piciorul, că s-a obținut în ani de zile. Dar Guvernul e disperat. O să zică ‘Bine, voi ziceți să nu tăiem de la turism, alții zic să nu tăiem de la pensionari, alții să nu punem TVA, alții să nu creștem peste noapte cursul valutar, dar cum să facem?’ Și noi le spunem: ‘Dacă este prea grea căruța, nu poți să mai dai cu biciul în măgăruși, fiindcă măgărușii vor îngenunchea sau vor fugi, vor rupe lanțul și se vor da bătuți și se suie și ei în căruța aia trasă de mai puțini măgăruși. Dați greutățile alea puse excesiv jos, pentru că economia României a crescut mult în ultimii ani. Numai din turism am văzut, din impozitul pe profit și din TVA, am văzut creșteri fabuloase, dar nu se poate să pui mai mult. O companie care, să zicem, că iese zero pe zero și nu plătește impozit pe profit totuși plătește miliarde TVA, plătește miliarde impozite în salariile angajaților, CAS, CASS, susține sistemul. Dacă împovărezi mai mult și moare, ce ai obținut?”, a spus acesta.
Voican a atenționat că atunci când se mărește cota de impozit baza de impozitare nu mai este aceeași.
”Ei fac o regulă de trei simplă: dacă am avut atâta și mărim cu atâta, o să fie tot atâta. Nu, baza se schimbă când mărești impozitul. Ei nu știu să gândească dinamic sau n-au timp să gândească sau n-au la ce studii de impact să apeleze și atunci zic ‘domnule, trebuie în două zile să luăm o măsură, o luăm la ghiceală și asta e’. Nu le fac o vină, pentru că în acest guvern avem oameni care au lucrat în turism (…) dar în programul de guvernare eu n-am văzut că au ajuns propunerile noastre concrete: un OMD național care să fie în stare să aibă un plan și să gestioneze fonduri, niște fonduri care nu vin de la guvern (…) ci dintr-o taxă de 1 euro pe noaptea de cazare. Cu 30 de milioane de nopți de cazare, faci 30 de milioane de euro pentru promovare. Nu i-am avut niciodată. Fără chestia asta nu vom avea bani, nu va avea cine să-i cheltuiască și vom fi vai de noi. Vrem o țintă, să știm pentru ce muncim. Muncim pentru 10 milioane de turiști străini, într-o perioadă de un an, doi, trei, cât ne va lăsa piața, cinci, șapte, zece…nu știu, dar să știm că vrem 10 milioane de turiști străini. Nu e mult. (…) Vrem o țintă, 10% din PIB și 10 milioane de turiști străini, ca să știm pentru ce facem niște eforturi și avem niște măsuri”, a menționat reprezentantul ANAT.
Cu toate acestea, Voican s-a declarat optimist și a spus că are așteptări de la acest guvern.
”Sunt optimist. Avem așteptări, pentru că mi se pare că e un guvern serios, dar cred că nu a fost timp și au trebuit să rezolve alte lucruri mult mai importante. Un algoritm de echilibru din punct de vedere politic e greu de obținut ca să existe o stabilitate și probabil că au lăsat asta pe planul 2 sau 3 sau 4. Pentru că, repet, cunosc mulți oameni de acolo care sunt serioși, analitici și care nu sunt populiști și cu vorbe pentru a ameți auditoriul, ci știu ce au de făcut, dar nu cred că au ajuns acolo, pentru că noi le-am înaintat proiecții – lucrurile pe care vi le-am spus de altfel. O strategie trebuie să fie pe o pagină, că dacă e pe 400 de pagini e maculatură. Dacă strategia e pe o pagină, astfel încât să înțeleagă oricine unde vrei să ajungi, ce vrei să faci pentru asta, e simplu și se poate pune în aplicare, pentru că turismul este la o răscruce și într-un networking cu multe domenii. (…) Dacă ne-ar lua ca parteneri și-ar ține cont în mod real de ceea ce le spunem noi, cred că rezultatele ar fi mai bune. Nu zic că nu există consultare. Avem Consiliul Consultativ al Turismului, sunt vicepreședinte acolo. Ne întâlnim, facem o ședință, povestim, dar după aia ei fac tot ce știu. Deci ne-au consultat, dar au făcut ce au crezut sau ce au știut sau ce a rezultat din intersecția presiunilor de acolo”, a concluzionat Adrian Voican.
Vicepreședintele ANAT, Adrian Voican, a participat, joi, la un eveniment în care FlixBus, compania travel-tech care operează cea mai extinsă rețea de autocare interurbane din Europa, și-a anunțat extinderea pe piața națională prin lansarea primelor rute în România.
Sursă: AGERPRES