TULCEA: Studiul pentru modernizarea transportului public din Deltă a fost prezentat. Urmează consultările
Proiectul urmărește atât îmbunătățirea conectivității între localitățile din Delta Dunării, cât și identificarea unor soluții alternative, compatibile cu exigențele de mediu ale Uniunii Europene.

Publicat de Daniel Țăndăreanu, 20 mai 2025, 17:00
Pe 20 mai 2025, la sediul Consiliului Județean Tulcea, a fost prezentat public Studiul tehnic pentru modernizarea sistemului de transport public fluvial în Delta Dunării, realizat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, cu sprijinul Băncii Europene de Investiții (BEI).
Proiectul urmărește atât îmbunătățirea conectivității între localitățile din Delta Dunării, cât și identificarea unor soluții alternative, compatibile cu exigențele de mediu ale Uniunii Europene, a declarat un reprezentant al ministerului prezent la întâlnire:
„Avem două obiective mari în cadrul studiului. Primul obiectiv este creșterea conectivității tuturor localităților din Delta Dunării care este neapărat necesară pentru că în România s-a constatat că în ultimii ani a fost o creștere economică foarte mare, dar, din păcate, datorită inclusiv a lipsei de conectivitate, creșterea din Delta Dunării nu a urmărit același ritm. Și noi, ca și dumneavoastră, ne-am dori ca ritmul de creștere și ritmul de bunăstare a populației să crească și să fie la același nivel cu ceilalți membri ai Uniunii Europene. Celălalt obiectiv al studiului și implicit al investiției este găsirea de soluții cât mai ecologice, cât mai prietenoase cu mediul în îmbunătățirea acestui transport.”
Finanțarea, în valoare de aproximativ 40 de milioane de euro, este asigurată prin Programul Regional 2021–2027. Termenul limită pentru contractarea fondurilor nerambursabile este anul 2027, iar finalizarea investițiilor este estimată pentru 2029. Directoarea Agenției pentru Dezvoltare Regională Sud-Est, Luminița Mihailov, a precizat:
„La nivelul Guvernului României, și s-a sumat această acțiune, avem ca termen în 2029 să o finalizăm, sau nu. Pentru că din ce perspective financiare avem în acest moment, posibilitatea de a avea granturi pentru un asemenea exercițiu nu pare a fi posibilă după 2027 încolo. Deci avem o sumă importantă, e vorba de o sumă de vreo 40 milioane de euro în cadrul programului, și ne interesează ca proiectul de transport naval să fie cât mai fezabil și cât mai repede conturat în așa fel încât să putem semna contractul de finanțare. Ne-am dori spre sfârșitul acestui an, dacă s-ar putea prin septembrie, octombrie, ar fi foarte bine. E nevoie aici de un efort de gândire, atât din punct de vedere al investiției în sine, cât și din punct de vedere instituțional, adică al actorilor care vor gestiona acest serviciu de transport public în viitorul apropiat.”
Studiul a fost realizat cu sprijinul consultanților BEI și al unei firme de consultanță din Olanda, care au propus un sistem de transport bazat pe nave mixte – pentru pasageri și marfă – dotate cu propulsie electrică sau hibridă. De asemenea, alte elemente esențiale în definirea configurației finale sunt infrastructura de acostare, frecvența rutelor, sezonalitatea și necesarul de încărcare al navelor. Programul de navigație ar urma să fie adaptat astfel încât să permită deplasări dus-întors în aceeași zi, iar tarifele să fie accesibile pentru populația locală.
La întâlnire au participat reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, Consiliului Județean Tulcea, Băncii Europene de Investiții, Transparency International România, Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării, ITI Delta Dunării, RA AFDJ, Navrom Delta, precum și reprezentanți ai autorităților locale din teritoriu. Consultările vor continua în perioada următoare, iar autoritățile așteaptă propuneri concrete din partea comunităților locale privind rețeaua de rute, frecvența curselor, punctele de oprire, facilitățile necesare și accesibilitatea serviciului.
Reporter – Andreea Dorobăț