Ateliere organizate de Școala de Valori și Salvați Copiii pentru 151 de elevi constănțeni, cu părinții plecați în străinătate
Publicat de Adina Sîrbu, 4 decembrie 2023, 12:46
151 de elevi din județul Constanța care au părinții plecați la muncă în străinătate au beneficiat de ateliere de consiliere în carieră și orientare vocațională, desfășurate de Școala de Valori în parteneriat cu Organizația Salvați Copiii.
Elevii aflați în ciclul gimnazial și liceal din trei unități școlare: Liceul Tehnologic „Gheorghe Duca” din Constanța, Școala Gimnazială „Grigore Moisil”, din Năvodari și Liceul Cobadin au beneficiat de ateliere de consiliere și orientare în carieră, unde și-au dezvoltat abilități de comunicare, și-au conștientizat valorile și importanța lucrului în echipă.
Atelierele de care au beneficiat cei 151 de participanți au fost desfășurate de Școala de Valori în parteneriat cu Organizația Salvați Copiii, în cadrul proiectului „Măsuri integrate de prevenire a abandonului școlar și protecție a copiilor cu părinții plecați la muncă în străinătate”. Proiectul se adresează elevilor cu părinții plecați la muncă în străinătate și are ca scop stimularea participării la educație și prevenirea fenomenului de părăsire timpurie a școlii.
După participarea la ateliere de consiliere în carieră și orientare vocațională, elevii au ajuns la concluzii despre valorile personale, precum puterea, realizarea și încrederea în sine. Cei mai mulți dintre ei se percep a fi puternici și se așteaptă că vor primi de la adulții din viețile lor ( părinți, bunici și profesori) mai multă colaborare, încredere și pace. În relația copii-adulți, își doresc ca cei din urmă să pună accent pe siguranță, realizare și tradiție. Proiectul pune în plan principal relația cu familia, cu cadrele didactice, dar și elevii. Participanții din proiect susțin că se simt apropiați de familie, dar că au nevoie de sprijin în privința banilor, a școlii și a dezvoltării personale.
Coordonatorul proiectului, Elena Vasilică, explică necesitatea acestor contexte de învățare:
Copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate trăiesc experiențe emoționale complexe și se confruntă cu provocări unice. Cei mai mulți dintre acești copii experimentează sentimente de tristețe și dor, iar unii pot dezvolta probleme emoționale și de comportament, cum ar fi anxietatea, izolarea socială și dificultățile în relaționarea cu alți copii și în construirea încrederii în sine. Separarea de părinți și absența acestora poate afecta stabilitatea emoțională a copiilor și modul în care se raportează la ceilalți și la ei înșiși. Ca project manager al acestui proiect, am observat schimbări semnificative în comportamentul și starea de spirit a copiilor implicați. Prin intermediul atelierelor, aceștia au devenit mai încrezători și au dezvoltat abilități mai eficiente de comunicare.
Formatorii Julide Petrescu și Ana Maria Burada le-au fost alături cu răbdare și entuziasm celor 151 de elevi.
Julide Petrescu a explicat care una dintre activitățile preferate de elevi:
Un exercițiu care le-a atras mult atenția și a fost luat în serios a fost „Arhipelagul valorilor”. A fost foarte interesant modul în care aceștia și-au creat „O țară ideală” cu valori precum: bunătatea, adevărul, pacea, libertatea și joaca. O altă activitate care i-a mobilizat pe elevii participanți și pe care au dezvoltat-o foarte bine a fost: „Career Bus”. Majoritatea dintre ei și-au ales meserii care au legătură cu dreptatea, adevărul și salvarea oamenilor, au vrut să fie polițiști, avocați și/sau medici.
Schimbările pe care le-a produs intervenția au fost identificate și de către Ramona Mândreanu, profesoară la Școala Gimnazială „Grigore Moisil”, din Năvodari:
Copiii au avut ocazia să-și descopere și să-și valorifice aptitudinile și interesele prin intermediul unor activități interactive care au fost distractive, recreative, plăcute și relaxante, ceea ce le-a conferit un sentiment de siguranță și de încredere în forțele proprii. Un astfel de proiect era necesar, deoarece elevii simt nevoia să fie ascultați și încurajați pentru a-și exprima liber părerile și sentimentele. De asemenea, au avut ocazia să-și descopere valorile personale în vederea dezvoltării unor relații armonioase cu familia, colegii și prietenii.
Atelierele desfășurate de Școala de Valori au avut ca scop lărgirea orizonturilor copiilor și tinerilor participanți, pentru că și-au descoperit opțiunile de carieră.
Școala de Valori este o organizație care oferă tinerilor și profesorilor din mediul preuniversitar experiențe de dezvățare a convingerilor și comportamentelor disfuncționale și reînvățarea unor noțiuni care pun accentul pe identificarea potențialul individual, dezvoltarea competențelor pentru viață și creșterea abilității de a lucra colaborativ, multidisciplinar și multigenerațional pentru a transforma societatea actuală într-una centrată pe valori sănătoase.
Școala de Valori a ajuns, prin intermediul proiectelor, la 146.173 de elevi și studenți, 11.702 de profesori și în 5.916 de școli.
Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societatea și autoritatea publică, în beneficiul copilului.