Ascultă Radio România Constanța Live

128 de ani de la inaugurarea Podului ”Anghel Saligny”, construcția de la Cernavodă care a intrat în istorie

128 de ani de la inaugurarea Podului ”Anghel Saligny”, construcția de la Cernavodă care a intrat în istorie

Publicat de Adina Sîrbu, 14 septembrie 2023, 11:24

Ziua de 14 septembrie, marca în istoria Dobrogei, în urmă cu 128 de ani, momentul în care a fost inaugurat Podul Carol I de la Cernavodă, denumit, ulterior, Podul ”Anghel Saligny”, după numele inginerului care l-a proiectat.

Inaugurarea s-a făcut în cadrul unor mari festivități la care a participat şi Majestatea Sa Regele Carol I. Un tren special cu oficialități a plecat din Gara de Nord din București la ora 9.05 sosind la Fetești la ora 12.30.

Regele Carol I a bătut în mod simbolic ultimul nit de argint al podului, moment urmat de o slujbă religioasă, după care, Carol I a citit actul comemorativ:

„Noi, Carol I, prin grația lui Dumnezeu și voința națională, Rege al României în anul 1890 am pus piatra fundamentală a podului, menit să împreuneze cele două maluri ale Dunărei, între Fetești și Cernavodă.

După cinci ani de muncă statornică, Dumnezeu hărăzind Țărei liniște și îndestulare, astăzi, în a 14-a zi a lunei Septembrie, din anul mântuirei 1895 și al 30-lea al Domniei Mele, mulțumită râvnei și măiestriei inginerilor români, am trecut pe deasupra valurilor celor două brațe ale Dunărei mărețe și am bătut cel din urmă cuiu, care a încheiat și sfârșit aceste falnice lucrări. (…) De azi înainte, nimic nu mai desparte România din stânga Dunării de Dobrogea, pe care, prin vitejia ostașilor noștri din războiul de la 1877, am împreunat-o din nou cu patria mumă. Astfel, vom putea da acestei provincii și porturilor ei de pe țărmul Mării Negre, toată îngrijirea noastră, spre a lor desvoltare și propășire. Mândri, împreună cu Țara întreagă, că am ridicat un monument care face fala neamului românesc și care va fi pururi îndemn puternic pentru urmașii noștri, spre a purcede tot mai departe pe calea muncii, a civilizației, a măririi”, au fost cuvintele rostite de regele Carol I, la inaugurarea lucrării.

Podul Carol I cu statuile „Dorobanții” este înscris în lista monumentelor istorice. Până la 14 septembrie 1895, apele Dunării au izolat Dobrogea de regatul României. Singura cale de acces către proaspăta provincie revenită la vechile teritorii în urma Războiului de Independență era cu bacul sau cu vaporul, care acostau la Cernavodă.

Podul Regele Carol I, redenumit în perioada comunistă Podul ”Anghel Saligny”, a fost construit între anii 1890 și 1895 pentru a asigura astfel legătura feroviară între București și Constanța.

Suprastructura podului de peste Dunăre a fost proiectată inițial de Gustave Eiffel. Dar, pentru că nu au ajuns la un acord, Guvernul Român a întrerupt tratativele cu firmele de antrepriză a lui Gustave Eiffel și a încredințat proiectarea și realizarea podurilor Direcției Generale a Căilor Ferate Române, sub conducerea ing. Anghel Saligny. Acesta era la vremea respectivă renumit constructor de poduri metalice, profesor la Catedra de poduri a Școlii Naționale de Poduri și Șosele.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, podul a fost minat și bombardat de mai multe ori, dar nu s-a reușit distrugerea lui ci doar producerea de avarii care au fost remediate.

Podul „Anghel Saligny“ a fost folosit timp de aproape un secol până în 1987, când a fost dezafectat. În vecinătatea sa se construise un nou pod și care în acel an a fost dat în folosință.

A fost redeschis însă provizoriu, în septembrie 2015, după ce a fost reabilitat, pentru a asigura traficul feroviar pe direcția Constanța – București și a se menține astfel operaționale două linii. Măsura a fost luată pentru a se putea interveni la podul mixt rutier și feroviar de peste Dunăre pentru reparații.

Podul „Carol I“ / „Anghel Saligny“ a fost construit la 30 de metri deasupra Dunării, pentru a permite vaselor cu catarge înalte să treacă pe sub el. Are o deschidere centrală de 190 metri şi 4 deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri, şi se afla la 30 metri peste nivelul apelor mari ale Dunării. Podul peste braţul Borcea cuprinde 3 deschideri de câte 140 metri şi un viaduct cu 11 deschideri de 50 metri. Cu rampele de acces, cei 4087,95 metri de poduri formau la acea vreme cel mai lung pod din România şi al doilea ca lungime din Europa.

Sursă: CFR Infrastructură Constanța/ Foto: MINAC

Premierul Ilie Bolojan – sâmbătă în vizită de lucru în Republica Moldova
Actualitate sâmbătă, 23 august 2025, 10:43

Premierul Ilie Bolojan – sâmbătă în vizită de lucru în Republica Moldova

Premierul Ilie Bolojan va efectua sâmbătă o vizită de lucru în Republica Moldova, prima în calitate de prim-ministru al României. Șeful...

Premierul Ilie Bolojan – sâmbătă în vizită de lucru în Republica Moldova
Aeroportul Internațional „Alexandru Podgoreanu” Tuzla a devenit punct de trecere a frontierei de stat și are birou vamal propriu
Actualitate sâmbătă, 23 august 2025, 10:29

Aeroportul Internațional „Alexandru Podgoreanu” Tuzla a devenit punct de trecere a frontierei de stat și are birou vamal propriu

Aeroportul Internațional „Alexandru Podgoreanu” Tuzla a devenit punct de trecere a frontierei de stat și are birou vamal propriu, conform...

Aeroportul Internațional „Alexandru Podgoreanu” Tuzla a devenit punct de trecere a frontierei de stat și are birou vamal propriu
23 august – Ziua Comemorării Victimelor Fascismului și Comunismului
Actualitate sâmbătă, 23 august 2025, 09:47

23 august – Ziua Comemorării Victimelor Fascismului și Comunismului

În România, în fiecare an, la 23 august este marcată Ziua Comemorării Victimelor Fascismului și Comunismului, stabilită prin Legea nr....

23 august – Ziua Comemorării Victimelor Fascismului și Comunismului
Ediția a 42-a Festivalului de la Mamaia a debutat vineri seara în Piațeta Perla
Actualitate sâmbătă, 23 august 2025, 08:16

Ediția a 42-a Festivalului de la Mamaia a debutat vineri seara în Piațeta Perla

Ediția a 42-a Festivalului de la Mamaia a debutat vineri seara în Piațeta Perla. Pe scenă au urcat primii șase concurenți ai secțiunilor de...

Ediția a 42-a Festivalului de la Mamaia a debutat vineri seara în Piațeta Perla
Actualitate vineri, 22 august 2025, 19:36

TULCEA: Programul ACTUALIZAT al Festivalului Enisala – Unitate la Cetate 2025

Ca urmare a modificării programului Festivalului „Enisala – Unitate la Cetate”, în sensul anulării primei zile de spectacole pe fondul...

TULCEA: Programul ACTUALIZAT al Festivalului Enisala – Unitate la Cetate 2025
Actualitate vineri, 22 august 2025, 17:10

După mai bine de 5 ani, se va putea circula cu trenul de la București la Kiev, via Chișinău

A fost semnat  Protocolul de circulație al trenurilor de călători pe ruta Kiev – București, astfel că, după mai bine de 5 ani, se va putea...

După mai bine de 5 ani, se va putea circula cu trenul de la București la Kiev, via Chișinău
Actualitate vineri, 22 august 2025, 15:33

TULCEA: Peste 400 de pietoni, bicicliști și conducători de vehicule electrice, sancționați în câteva zile

Peste 400 de pietoni, bicicliști și conducători de mijloace de transport electrice au fost sancționați, în prima parte a acestei săptămâni,...

TULCEA: Peste 400 de pietoni, bicicliști și conducători de vehicule electrice, sancționați în câteva zile
Actualitate vineri, 22 august 2025, 15:24

Președintele CJC, Florin Mitroi, speră ca ediția de anul viitor a Festivalului Mamaia să se desfășoare în incinta Teatrului de Vară

Astăzi începe a 46-a ediție a Festivalului Național de Muzică Ușoară Mamaia. Și în acest an, ca în ultimii trei ani, de altfel, se...

Președintele CJC, Florin Mitroi, speră ca ediția de anul viitor a Festivalului Mamaia să se desfășoare în incinta Teatrului de Vară