Ascultă Radio România Constanța Live

Curs de formare pentru profesorii de la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Constanța

Curs de formare pentru profesorii de la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Constanța

Publicat de Catalin Donose, 14 septembrie 2022, 07:31

Colegiul Național „Mihai Eminescu” Constanța a continuat seria mobilităților profesorilor în scopul învățării – acreditare Erasmus+, an I, în Finlanda.

În perioada 28 august – 3 septembrie 2022, prof. Codarcea Elena, prof. Ion Alice, prof. Magiru Luminiţa, prof. Păsăroiu Anca au participat la un curs de formare, „Integrated Curriculum- Teaching Global Skills!”, în Helsinki, Finlanda, organizat de EUNEOS.

A fost al treilea flux în cadrul Acreditării Erasmus+, Acțiunii Cheie 1 – Educație Școlară – Mobilitatea persoanelor în scopul învățării, nr. de referință proiect: 2021-1-RO01-KA121-SCH-000009622, finanțat de Comisia Europeană prin programul Erasmus+, perioada de implementare fiind 01/09/2021-30/11/2022.

Activitățile au fost practice, derulate în diverse instituții din Helsinki și Vantaa. Ele au avut ca temă centrală provocările învățământului secolului 21– diferite niveluri de integrare, studii de caz  – predarea schimbărilor  climatice, modul în care interacţionăm cu elevii în clasă și cum ne ajută acest lucru să găsim modalități de predare și învățare, stabilind, astfel, o bază  pentru predarea și cooperarea în echipă, activități practice în ora de educație specială (întâlnire cu Lauri Jantti, profesor de educație specială și artist local), educația bazată pe digitalizare, găsirea celei mai potrivite metode de evaluare pentru a susține învățarea secolului XXI, atelier susținut de Andreea Gatman. Ne-am familiarizat cu aplicația WILMA (portofoliul electronic de monitorizare permanentă  a elevului, comunicarea cu părinţii), învățarea bazată pe design, teatrul de prezentare socială.

O altă zi a fost dedicată conceptelor de bunăstare și sprijin în școli, construirea unei  imagini pozitive asupra vieţii/ rezilienţă. Se insistă foarte mult pe construirea unei imagini de sine pozitive ca parte a curriculum-ului  bazat pe abilitățile secolului 21.

Informaţiile, materialele, activităţile prezentate vor fi aplicate în cadul orelor de curs, la diferite discipline sau integrat, de asemenea, în cadrul orelor de dirigenţie. Informaţiile au fost diseminate în cadrul consilului profesoral al CNME, și, mai departe, la nivelul catedrelor implicate, la întâlnirile metodice la nivel de cerc pedagocic, vor fi organizate lecții deschise, astfel încât toți cei interesați să aibă acces la toate materialele.

„Acest curs a avut un impact extraordinar aspra dezvoltării mele profesionale. Am apreciat, ca aspecte pozitive, cooperarea şi schimbul de experienţă din cadrul grupurilor internaţionale de lucru, tematica şi activitătile workshop-urilor, exerciţiile diverse de grup, viziunea finlandeză asupra educaţiei, experienţa inedită a realităţilor şcolii finlandeze prin instituţiile de învăţământ vizitate şi intervenţiile pasionante ale gazdelor, nu în ultimul rând,  experienţele şi locurile frumoase  vizitate care reflectă modul de viaţă, atitudinea şi valorile morale finlandeze. Ca singur aspect negativ, aş menţiona sentimentul de neputinţă rezultat în urma reflecţiei asupra propriei realităţi. Şcoala finlandeză pune accentul pe învăţarea prin descoperire, pe dezvoltarea abilităţilor de viaţă ale elevilor, pe responsabilizarea acestora şi dezvoltarea simţului comunităţii şi al apartenenţei sociale.  Pe tot parcursul vizitei s-a remacat în mod evident preocuparea tuturor pentru bunăstarea elevilor şi a profesorilor.” – prof. Ion Alice.

Prof. Magiru Luminiţa – „După participarea la acest curs, am concluzionat că școala finlandeză este un loc al liniștii, stării de bine, încrederii, conștiinței lucrului bine făcut…un loc unde ai sentimentul de ,,acasă”. Este cu adevărat ceea ce numim și noi ,,o școală prietenoasă”. Sentimentul de calm este remarcabil. Ergonomia atrage atenția. Spațiile sunt construite pentru învățare, inclusiv holurile au această destinație. În timpul orelor, e ceva obișnuit să vezi în afara clasei elevi în grupuri mici care învață. De regulă cu chromebook-uri în brațe, se ajută unii pe alții, lucrează în echipe. Sunt responsabili pentru ceea ce au de realizat. Este acel ,,circle of trust” – profesorul are încredere că lucrezi, chiar dacă nu ești sub ochii lui. În școală te simți ca în familie. Cuvintele cheie sunt RESPECT și ÎNCREDERE. M-au lăsat fără suflare: comunicarea autentică, starea de bine a tuturor, digitalizarea învățării. Profesorii colaborează între ei în proiectarea activităților. Acestea sunt cu adevărat centrate pe elev. Atenția cade pe învățare, nu pe predare. În centru este ELEVUL, nu profesorul. Obiectivele învățării se stabilesc împreună cu elevii, acesta fiind un mod de a crește autonomia copiilor în învățare. Se alocă timp întotdeauna pentru reflecție, feed-back-ul chiar există. Regulile clasei sunt simple și puține. Atmosfera liniștită din clase stimulează învățarea.”

Prof. Codarcea Elena: „Pentru mine, noțiunea de curriculum integrat era un concept abstract despre care aveam cunoștințe teoretice și prea puțin practice. În această mobilitate am descoperit concret, prin workshop-uri și vizite la diferite școli, competențele ce trebuie dezvoltate atunci când vorbim de curriculum integrat. Cele două module – 1. Teaching global skills (teaching with climate change) și 2. skill-based education (teaching with robotics) au fost foarte interesante pentru că sunt două provocări în educația pentru viitor. Un aspect foarte interesant al acestui curs de dezvoltare profesională a fost componența grupului de profesori, alcătuit din discipline diferite, iar bariera dintre noi putea fi dărâmată decît prin descoperirea competențelor necesare pentru curriculum integrat.”

Prof. Păsăroiu Anca: „Cursul mi-a oferit ocazia de a mă familiariza cu sistemul de învățământ finlandez. Formatorul, Andreea Gatman, ne-a oferit un curs cu accent pe învățarea practică și prin descoperire. Nu a fost neglijată nici partea teoretică, aceasta fiindu-ne pusă la dispoziție prin intermediul unei platforme dedicate. Personal, am fost fascinată de deplasările în diverse instituții de învățământ: colegii, Universitatea din Helsinki, biblioteca din aceeași capitală și alte spații nonformale, unde se desfășurau activități de învățare. Minunata ,,utopie” a sistemului de învățământ finlandez m-a fascinat și m-a făcut să devin mai încrezătoare în propriul nostru sistem de educație care, prin dăruirea și pasiunea tuturor celor care își aduc contribuția la devenirea noilor generații, va putea, într-un viitor mai degrabă apropiat, să se mândrească cu un sistem similar celui finlandez.”

Cătălin Donose

Foto – CNME

 

Rezultate la prima sesiune de bacalaureat în județul Constanța, înainte de contestații
Educație duminică, 22 iunie 2025, 11:06

Rezultate la prima sesiune de bacalaureat în județul Constanța, înainte de contestații

În urma sesiunii din iunie a examenului de bacalaureat, județul Constanța a urcat două poziții în ierarhia națională stabilită înainte de...

Rezultate la prima sesiune de bacalaureat în județul Constanța, înainte de contestații
CONSTANȚA: Vești bune pentru elevii Școlii Gimnaziale nr. 7 “Remus Opreanu”. Lucrările de reabilitare, finalizate înainte de termen
Educație vineri, 20 iunie 2025, 18:01

CONSTANȚA: Vești bune pentru elevii Școlii Gimnaziale nr. 7 “Remus Opreanu”. Lucrările de reabilitare, finalizate înainte de termen

Vești bune pentru elevii Școlii Gimnaziale nr. 7 “Remus Opreanu” Constanța! Primarul Vergil Chițac a anunțat, astăzi, că lucrările de...

CONSTANȚA: Vești bune pentru elevii Școlii Gimnaziale nr. 7 “Remus Opreanu”. Lucrările de reabilitare, finalizate înainte de termen
rezultate BAC - foto - RC
Educație joi, 19 iunie 2025, 13:26

Elevii care au susținut examenul de bacalaureat 2025 își vor afla vineri notele

În mai puțin de 24 de ore, elevii care au susținut examenul de bacalaureat 2025 își vor afla notele. Vineri, pe 20 iunie, în jurul orei 12:00,...

Elevii care au susținut examenul de bacalaureat 2025 își vor afla vineri notele
CONSTANȚA: Grădinița „Steluțele Mării” intră în reabilitare completă
Educație marți, 17 iunie 2025, 08:51

CONSTANȚA: Grădinița „Steluțele Mării” intră în reabilitare completă

Săptămâna trecută, echipele de constructori au început efectiv lucrările pe șantier, în urma semnării contractului de execuție de către...

CONSTANȚA: Grădinița „Steluțele Mării” intră în reabilitare completă
Educație vineri, 13 iunie 2025, 14:31

Elevii de clasa a VIII-a încheie anul școlar vineri

Elevii de clasa a VIII-a vor termina anul școlar 2024 – 2025 vineri, urmând să susțină Evaluarea Națională în perioada 23 – 27...

Elevii de clasa a VIII-a încheie anul școlar vineri
Educație vineri, 13 iunie 2025, 08:05

Bacalaureat 2025/ Vineri – proba la alegere a profilului

Examenul național de Bacalaureat continuă vineri cu proba scrisă la alegere a profilului și specializării, potrivit calendarului aprobat de...

Bacalaureat 2025/ Vineri – proba la alegere a profilului
Educație miercuri, 11 iunie 2025, 19:16

Bacalaureat: 25 de candidați, eliminați pentru fraudă

Rata de participare la proba obligatorie a profilului din cadrul examenului național de Bacalaureat, sesiunea iunie, desfășurată miercuri, a fost...

Bacalaureat: 25 de candidați, eliminați pentru fraudă
Educație miercuri, 11 iunie 2025, 08:23

Bacalaureat 2025 – Următorul examen este miercuri, la proba obligatorie a profilului

Miercuri, 11 iunie 2025, este programată proba obligatorie a profilului (discipline, în funcție de profil: Matematică și Istorie), iar vineri,...

Bacalaureat 2025 – Următorul examen este miercuri, la proba obligatorie a profilului