Citirea periodică a contorului ne poate feri de surprize neplăcute la plata facturilor, ne reamintesc specialiştii

Publicat de , 4 aprilie 2022, 10:37 / actualizat: 6 aprilie 2022, 8:37
Citirea corectă a contoarelor și trimiterea la timp a datelor privind consumul de curent electric și de gaze naturale ne pot feri de surprize neplăcute la plata facturilor, ne reamintesc specialiștii. Colegul nostru, Bogdan Comşa, a discutat pe acest subiect cu Ioana Krekan, manager arhivare și facturare Enel.
Creșterea prețurilor și a tarifelor s-a regăsit mereu în topul motivelor de îngrijorare în rândul românilor. Nu le putem reduce decât reducând consumul, însă o bună organizare privind citirea și raportarea consumului de gaze naturale și de electricitate ne poate scuti de surprize neplăcut atunci când primim factura. Doamnă Ioana Krekan, de ce este important să avem grijă să transmitem indexul?
Este important, în primul rând, să transmitem indexul, pentru a avea o facturare a consumului efectiv pe care îl avem. Ce înseamnă asta? Înseamnă că ne ajută în gestionarea bugetului, atât în luna respectivă, cât și pe viitor. Practic, dacă transmit indexul lunar, voi ști care este cantitatea aproximativă pe care eu o consum și care este suma aferentă. Voi avea o sumă aprox constantă, în fiecare lună, de plată. De aici gestionarea mult mai ușoară a bugetului.
Așadar, este posibil ca, în varianta în care nu trimitem indexul și furnizorul alege să treacă pe factură o cantitate estimată, este posibil să ne trezim că avem de plată mai mult decât anticipam, poate semnificativ mai mult. Situațiile se rezolvă la următoarea factură, dar, mai ales când bugetul este limitat, nu e o bucurie să vezi că ai de plată mai mult decât anticipai…
În cazul netransmiterii indexului de către fiecare client, există reguli pe care le avem din partea autorităților cu privire la emiterea de facturi. În primul rând, se facturează un consum de regularizare, un index pe care distribuitorul de energie electrică sau gaze naturale l-a citit efectiv în teren. În cazul în care nu există această citire, se facturează indexul pe care l-a transmis clientul, autocitirea. Dacă nici aceasta nu există, atunci se merge mai departe pe convenția de consum sau estimarea din partea distribuitorului.
Care este termenul limită de transmitere a consumului, este același pentru toți clienții?
Fiecare client are o perioadă dedicată pentru transmiterea indexului și aceasta o regăsește în factură. Nu toți avem aceeași perioadă în care transmitem indexul, de aceea este foarte important să ne uităm pe pagina 3 a facturii noastre, unde regăsim intervalul de transmitere index, dar și intervalul în care se fac acele citiri de regularizare.
Cum citim indexul? Pentru că există mai multe tipuri de aparate, de contoare, cu afișaje diferite, cu tot felul de informații…
Așa este, sunt mai multe tipuri de contoare, sunt afișaje diferite. În mare, avem două tipuri de contoare instalate la clienți. Primul este contorul clasic cu disc, dar sunt cazuri foarte puține în acest moment, și se înlocuiesc periodic…În cazul acestor tipuri de contoare, este destul de simplu să îl citim, pentru că avem un singur afişaj. Nelămurirea intervine în cazul contoarelor electronice, unde afișajul se schimbă și vedem, când ne uităm la contor, că se schimbă ecranele. Consumul, în cazul unui client casnic, client rezidențial, este afișat la cadranul 1.8.0. Acela este indexul pe care trebuie să îl transmitem în fiecare lună.
Cum transmitem efectiv indexul? Acum tehnologia ne ajută mult….
Ne ajută tehnologia, pentru că există contoare care transmit singure indexul, pe de o parte. Pe de altă parte, noi le recomandăm clienților noștri să procedeze în felul următor – dacă nu știu care este perioada alocată pentru transmiterea indexului, în pagina 3 a facturilor Enel Energie, Enel Energie Muntenia, regăsesc perioada în care este necesar să transmită. În perioada respectivă, au două variante Varianta preferată a clienților noștri este contul MyEnel, din care aceștia își pot transmite indexul, pot face plăți și au foarte multe facilități. Este mult mai simplu, pentru că nu este necesar să mai suni, să mai tastezi la roboțel să ajungi în ramura de transmitere index. În cazul în care nu avem posibilitatea de transmitere prin contul MyEnel, atunci tot pe pagina 3 a facturii, în colțul din dreapta sus, regăsesc numărul de telefon la care este necesar să ne apeleze și acolo îl pot transmite, în perioada dedicată fiecărui client.
Interviu realizat de Bogdan Comşa / Redactor online: A. Enache / Foto: Enel