Ascultă Radio România Constanța Live

În medierea litigiilor bancare o mână de ajutor poate veni și din partea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Sistemul Bancar. Interviu cu Lucian Fenoghen, directorul instituției

În medierea litigiilor bancare o mână de ajutor poate veni și din partea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Sistemul Bancar. Interviu cu Lucian Fenoghen, directorul instituției

Publicat de , 14 ianuarie 2020, 12:00

Medierea disputelor dintre clienți și sistemul bancar a determinat înființarea unei instituții care să propună soluții de conciliere, pe cale amiabilă. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Sistemul Bancar (CSALB) a devenit astfel o instituție cu o cazuisitică bogată, căreia i se adresează în ultima vreme tot mai multe persoane.

Procedura propusă de CSALB se desfășoară în afara instanței de judecată și constă în intervenția unui conciliator care găsește împreună cu părțile soluțiile agreate pentru rezolvarea eventualelor diferende existente între clienți și sistemul bancar. Despre cazuistica aflată pe agenda de lucru a instituției, despre modalitatea de sesizare și termenele de soluționare a vorbit directorul CSALB, Lucian Fenoghen, într-un interviu realizat de Laurențiu Despina.

Care este tipologia cazurilor cu care se confruntă Centrul de Soluționare Aternativă a Litigiilor din Sistemul Bancar (CSALB)? În cursul anului trecut ați avut solicitări și din partea clienților din județul Constanța?

Liviu Fenoghen: Da, am avut cereri de soluționare din partea clienților din județul Constanța și, în general, tipologia solicitărilor adresate CSALB nu diferă de cea generală. În proporție covârșitoare, clienții care ni se adresează vor o scădere a efortului de plată în raport cu băncile sau IFN-urile, în contractele de credit încheiate cu acestea. Concret, este vorba de  situații în care consumatorii nu-și mai pot îndeplini obligațiile de plată a ratelor din diferite motive obiective, pozitive sau negative: fie și-au pierdut locul de muncă sau a intervenit un cazde boală, ori în familie s-a născut un copil, iar veniturile au rămas aceleași. În consecință, caută o soluție de diminuare a efortului de plată.

Se poate obține acest lucru, și la fel au obținut și consumatori din județul Constanța, despre care m-ați întrebat, care în cursul anului 2019 au adresat 60 din cele 2117 cereri pe adresa CSALB. Unele dintre hotărârile obținute au avut ca soluționare fie  diminuarea comisionului de administrare, fie reducerea nivelului de dobândă, care a îmsemnat, spre exemplu, o diminuare de 3.900 franci elvețieni, sau în alt caz s-a reușit o ștergere parțială de datorie, sau o  restructurare de credit pe o perioadă de 36 de luni, s-a diminuat procentul de dobândă de la 23 % la 6%, s-au eliminat anumite comisioane astfel încât persoana respectivă a putut să-și îndeplinească obligațiile și să rămână în raporturi contractuale contractuale cu banca respectivă. Cam asta este tipologia, dar pot fi și probleme legate de popriri, deși nu este în mod special de competența noastră  sau de plăți efectuate la operațiunile cu cardul etc.

Cum se pot adresa consumatorii pentru a le rezolva problemele ?

Liviu Fenoghen: Foarte simplu. În primul rând trebuie să rețină un număr de telefon : 021 9414, la care pot suna și obține mai multe informații de la colegii noștri care se ocupă de primirea sesizărilor, dar pot intra pe site-ul nostru, www.csalb.ro și de pe prima pagină vor fi orientați către o aplicație IT accesibilă 24 / 7, adică chiar și sâmbăta și duminica. Este un formular foarte simplu în care sunt înregistrate câteva date personale și fac mențiunea că aplicația respectă toate criteriile de protecție a datelor cu caracter personal, se prezintă pe scurt problemele sesizate de client în relația cu banca, fără a fi nevoie de a avea un limbaj juridic sau de specilitate. Se pot da aceste explicații în cuvinte simple, la îndemâna consumatorului. Odată completată această cerere ea este trimisă la secretariatul de procedură și mai departe către bancă sau IFN. Dacă banca sau IFN-ul decid să intre în procedura de conciliere, și este bine de reținut că, în ultima vreme, în număr din ce în ce mai mare, băncile decid să se implice în această procedură, având în vedere că este vorba de una voluntară, se desemnează aleatoriu un conciliator care va iniția discuții cu părțile și, la final, le va propune o soluție. Acea soluție, dacă este acceptată de părți, sau dacă mai este nevoie, se mai poate negocia,  se va transforma într-o hotărâre care este pusă în executare de către bancă.

Care ar fi termenul de soluționare a acestor cazuri?

Liviu Fenoghen: Termenul legal este de 90 de zile din momentul în care se constituie dosarul, deci din momentul în care avem și acceptul băncii de a intra în procedura respectivă și de când se desemnează conciliatorul, dar media pe 2019 a fost de 55 zile, și acest termen este obținut chiar din datele aplicației IT de care am vorbit.

Interviu realizat de Laurențiu Despina / Foto – unsplash.com

Zelenski
Actualitate joi, 31 iulie 2025, 17:18

Ucraina: Zelenski a promulgat legea ce restabilește independența instituțiilor anticorupție

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a anunțat joi că a promulgat legea ce restabilește independența organismelor anticorupție, votată...

Ucraina: Zelenski a promulgat legea ce restabilește independența instituțiilor anticorupție
EFORIE NORD: Altercație între doi bărbați. Unul dintre ei a căzut și s-a lovit cu capul de bordură
Actualitate joi, 31 iulie 2025, 17:15

EFORIE NORD: Altercație între doi bărbați. Unul dintre ei a căzut și s-a lovit cu capul de bordură

Astăzi, în jurul orei 14.20, polițiști din cadrul Poliției orașului Eforie au fost sesizați, prin apel 112, cu privire la faptul că, la...

EFORIE NORD: Altercație între doi bărbați. Unul dintre ei a căzut și s-a lovit cu capul de bordură
De la 1 august, vor avea loc mai multe schimbări importante în sistemul de asigurări sociale de sănătate
Actualitate joi, 31 iulie 2025, 16:58

De la 1 august, vor avea loc mai multe schimbări importante în sistemul de asigurări sociale de sănătate

Schimbări importante în sistemul de asigurări sociale de sănătate, de la 1 august! Potrivit Legii 141/2025 privind unele măsuri fiscal...

De la 1 august, vor avea loc mai multe schimbări importante în sistemul de asigurări sociale de sănătate
Sulina
Actualitate joi, 31 iulie 2025, 16:31

Accident cu patru morți la Sulina/ Militarul care conducea ambarcațiunea, plasat de judecători sub control judiciar

Tribunalul Militar București a respins joi cererea procurorilor de arestare preventivă a conducătorului ambarcațiunii care s-a răsturnat la...

Accident cu patru morți la Sulina/ Militarul care conducea ambarcațiunea, plasat de judecători sub control judiciar
Actualitate joi, 31 iulie 2025, 16:27

UPDATE / O nouă rundă de negocieri a avut loc la sediul CT BUS. Angajații ar putea rămâne fără bonuri de masă

UPDATE Consiliul de Administrație al CT BUS i-a invitat pe sindicaliști, la sediul societății, de la ora 17.00, pentru noi discuții. Vom reveni...

UPDATE / O nouă rundă de negocieri a avut loc la sediul CT BUS. Angajații ar putea rămâne fără bonuri de masă
Actualitate joi, 31 iulie 2025, 16:01

EFORIE SUD: Un turist a fost salvat de la înec, deși pe plajă era arborat STEAGUL GALBEN

Misiunea de salvare a avut loc pe plaja Gloria din stațiunea Eforie Sud, iar salvamarii au reușit să-l aducă la mal pe Adrian, un tânăr de 32...

EFORIE SUD: Un turist a fost salvat de la înec, deși pe plajă era arborat STEAGUL GALBEN
Actualitate joi, 31 iulie 2025, 15:23

TULCEA: Mai multe persoane bănuite de constituirea unui grup infracțional organizat, trafic de persoane și proxenetism, arestate preventiv pentru 30 de zile

Polițiștii Serviciului de Combatere a Criminalității Organizate Tulcea, împreună cu procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de...

TULCEA: Mai multe persoane bănuite de constituirea unui grup infracțional organizat, trafic de persoane și proxenetism, arestate preventiv pentru 30 de zile
Actualitate joi, 31 iulie 2025, 15:17

În perioada 1-8 august, pe insula dunăreană „Inelul de Piatră” de la Capidava, are loc cea de-a 36-a ediția a Academiei Atlantykron

Între 1 și 8 august 2025, pe insula dunăreană „Inelul de Piatră” de la Capidava, va vibra din nou spiritual cunoașterii și al viitorului:...

În perioada 1-8 august, pe insula dunăreană „Inelul de Piatră” de la Capidava, are loc cea de-a 36-a ediția a Academiei Atlantykron