Ascultă Radio România Constanța Live

În medierea litigiilor bancare o mână de ajutor poate veni și din partea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Sistemul Bancar. Interviu cu Lucian Fenoghen, directorul instituției

În medierea litigiilor bancare o mână de ajutor poate veni și din partea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Sistemul Bancar. Interviu cu Lucian Fenoghen, directorul instituției

Publicat de , 14 ianuarie 2020, 12:00

Medierea disputelor dintre clienți și sistemul bancar a determinat înființarea unei instituții care să propună soluții de conciliere, pe cale amiabilă. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Sistemul Bancar (CSALB) a devenit astfel o instituție cu o cazuisitică bogată, căreia i se adresează în ultima vreme tot mai multe persoane.

Procedura propusă de CSALB se desfășoară în afara instanței de judecată și constă în intervenția unui conciliator care găsește împreună cu părțile soluțiile agreate pentru rezolvarea eventualelor diferende existente între clienți și sistemul bancar. Despre cazuistica aflată pe agenda de lucru a instituției, despre modalitatea de sesizare și termenele de soluționare a vorbit directorul CSALB, Lucian Fenoghen, într-un interviu realizat de Laurențiu Despina.

Care este tipologia cazurilor cu care se confruntă Centrul de Soluționare Aternativă a Litigiilor din Sistemul Bancar (CSALB)? În cursul anului trecut ați avut solicitări și din partea clienților din județul Constanța?

Liviu Fenoghen: Da, am avut cereri de soluționare din partea clienților din județul Constanța și, în general, tipologia solicitărilor adresate CSALB nu diferă de cea generală. În proporție covârșitoare, clienții care ni se adresează vor o scădere a efortului de plată în raport cu băncile sau IFN-urile, în contractele de credit încheiate cu acestea. Concret, este vorba de  situații în care consumatorii nu-și mai pot îndeplini obligațiile de plată a ratelor din diferite motive obiective, pozitive sau negative: fie și-au pierdut locul de muncă sau a intervenit un cazde boală, ori în familie s-a născut un copil, iar veniturile au rămas aceleași. În consecință, caută o soluție de diminuare a efortului de plată.

Se poate obține acest lucru, și la fel au obținut și consumatori din județul Constanța, despre care m-ați întrebat, care în cursul anului 2019 au adresat 60 din cele 2117 cereri pe adresa CSALB. Unele dintre hotărârile obținute au avut ca soluționare fie  diminuarea comisionului de administrare, fie reducerea nivelului de dobândă, care a îmsemnat, spre exemplu, o diminuare de 3.900 franci elvețieni, sau în alt caz s-a reușit o ștergere parțială de datorie, sau o  restructurare de credit pe o perioadă de 36 de luni, s-a diminuat procentul de dobândă de la 23 % la 6%, s-au eliminat anumite comisioane astfel încât persoana respectivă a putut să-și îndeplinească obligațiile și să rămână în raporturi contractuale contractuale cu banca respectivă. Cam asta este tipologia, dar pot fi și probleme legate de popriri, deși nu este în mod special de competența noastră  sau de plăți efectuate la operațiunile cu cardul etc.

Cum se pot adresa consumatorii pentru a le rezolva problemele ?

Liviu Fenoghen: Foarte simplu. În primul rând trebuie să rețină un număr de telefon : 021 9414, la care pot suna și obține mai multe informații de la colegii noștri care se ocupă de primirea sesizărilor, dar pot intra pe site-ul nostru, www.csalb.ro și de pe prima pagină vor fi orientați către o aplicație IT accesibilă 24 / 7, adică chiar și sâmbăta și duminica. Este un formular foarte simplu în care sunt înregistrate câteva date personale și fac mențiunea că aplicația respectă toate criteriile de protecție a datelor cu caracter personal, se prezintă pe scurt problemele sesizate de client în relația cu banca, fără a fi nevoie de a avea un limbaj juridic sau de specilitate. Se pot da aceste explicații în cuvinte simple, la îndemâna consumatorului. Odată completată această cerere ea este trimisă la secretariatul de procedură și mai departe către bancă sau IFN. Dacă banca sau IFN-ul decid să intre în procedura de conciliere, și este bine de reținut că, în ultima vreme, în număr din ce în ce mai mare, băncile decid să se implice în această procedură, având în vedere că este vorba de una voluntară, se desemnează aleatoriu un conciliator care va iniția discuții cu părțile și, la final, le va propune o soluție. Acea soluție, dacă este acceptată de părți, sau dacă mai este nevoie, se mai poate negocia,  se va transforma într-o hotărâre care este pusă în executare de către bancă.

Care ar fi termenul de soluționare a acestor cazuri?

Liviu Fenoghen: Termenul legal este de 90 de zile din momentul în care se constituie dosarul, deci din momentul în care avem și acceptul băncii de a intra în procedura respectivă și de când se desemnează conciliatorul, dar media pe 2019 a fost de 55 zile, și acest termen este obținut chiar din datele aplicației IT de care am vorbit.

Interviu realizat de Laurențiu Despina / Foto – unsplash.com

CONSTANȚA: S-a deschis oficial Comandamentul Sezon Estival 2025
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 13:51

CONSTANȚA: S-a deschis oficial Comandamentul Sezon Estival 2025

La sediul DSVSA Constanța, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor a deschis oficial Comandamentul Sezon...

CONSTANȚA: S-a deschis oficial Comandamentul Sezon Estival 2025
AUDIO | Peste 1.000 de carduri de sănătate duplicat sunt distribuite în județul Tulcea
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 13:32

AUDIO | Peste 1.000 de carduri de sănătate duplicat sunt distribuite în județul Tulcea

Un nou lot de carduri de sănătate este distribuit, în aceste zile, în județul Tulcea. Este vorba despre cele duplicat, pentru care au fost...

AUDIO | Peste 1.000 de carduri de sănătate duplicat sunt distribuite în județul Tulcea
Ion Iliescu, diagnosticat cu cancer pulmonar
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 12:16

Ion Iliescu, diagnosticat cu cancer pulmonar

Afecțiunea pulmonară de care suferă fostul președinte Ion Iliescu este de natură oncologică, a stabilit comisia medicală multidisciplinară...

Ion Iliescu, diagnosticat cu cancer pulmonar
BNS propune 8 soluții de echilibrare a bugetului, fără sacrificarea drepturilor angajaților
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 12:11

BNS propune 8 soluții de echilibrare a bugetului, fără sacrificarea drepturilor angajaților

Blocul Naţional Sindical i-a transmis preşedintelui Nicuşor Dan că nu va accepta reduceri de personal generalizate în sectorul bugetar, în...

BNS propune 8 soluții de echilibrare a bugetului, fără sacrificarea drepturilor angajaților
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 12:02

TULCEA: Sediul Primăriei municipiului, deschis pentru public după modernizare

Persoanele care nu-şi pot rezolva online problemele administrative pe care le au cu Primăria municipiului Tulcea sunt aşteptate, începând de...

TULCEA: Sediul Primăriei municipiului, deschis pentru public după modernizare
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 11:44

MAE caută soluții de evacuare a sute de cetățeni români aflaţi în Israel şi Iran

Ministerul de Externe analizează diverse planuri de evacuare a unor români aflaţi în Israel şi Iran, dar prioritatea absolută este securitatea...

MAE caută soluții de evacuare a sute de cetățeni români aflaţi în Israel şi Iran
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 10:49

AUDIO | Tensiuni la CT BUS: Sindicaliștii companiei de transport public avertizează asupra riscurilor financiare și cer măsuri urgente

Situație tensionată la compania de transport în comun, CT Bus. Reducerea numărului de curse, lipsa unui Contract Colectiv de Muncă și scăderea...

AUDIO | Tensiuni la CT BUS: Sindicaliștii companiei de transport public avertizează asupra riscurilor financiare și cer măsuri urgente
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 10:07

Liderul Cartel Alfa, Bogdan Hossu, la întâlnirea cu președintele Nicușor Dan: Măsurile de austeritate vehiculate sunt „inacceptabile”

Măsurile de austeritate despre care se vorbește în spațiul public sunt „inacceptabile” – i-a transmis liderul Cartel Alfa, Bogdan Hossu...

Liderul Cartel Alfa, Bogdan Hossu, la întâlnirea cu președintele Nicușor Dan: Măsurile de austeritate vehiculate sunt „inacceptabile”