Ascultă Radio România Constanța Live

Memoriu pentru urgentarea soluționării problemei dragării Dunării

Memoriu pentru urgentarea soluționării problemei dragării Dunării

Publicat de Arantxa Catană, 15 martie 2018, 17:01

În data de  27 februarie 2018, Organizația Patronală Constanța Port Business Association a transmis un memoriu (cu documente tehnice și economice anexate) către europarlamentarul Claudia Țapardel, membră a Comisiei pentru Transport și Turism din Parlamentul European, prin care  solicită ca în calitatea acesteia de europarlamentar și de reprezentant al statului român, să se  implice, urgent, în vederea soluțonării problemei dragării Dunării, de către Guvernul Bulgar. 

Ca urmare a acestui demers, în data de 12 martie, europarlamentarii PSD și ALDE au transmis o scrisoare Președintelui al Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, Comisarului pentru Transport, Violeta Bulc, Președintelui al Comisiei pentru Transport și Turism din Parlamentul European, Karima Delli.

„Vă adresăm această scrisoare deschisă pentru a veni în sprijinul stakeholderilor români din sectorul de navigație maritim și fluvial. Prin această scrisoare ne exprimăm îngrijorarea cu privire la neefectuarea operațiunilor de dragaj de-a lungul părții navigabile a Dunării dintre România și Bulgaria. Lipsa disponibilității de colaborare manifestate de partea bulgară în vederea remedierii acestei situații are consecințe grave asupra înregului sistem de transport european și asupra economiilor statelor membre.(….)

Deși și-au luat în repetate rânduri angajamentul să asigure o întreținere corespunzătoare a Dunării, autoritățile bulgare au eșuat lamentabil în atingerea acestui scop, blocând indirect accesul Cargo în și din Europa. Din acest motiv, industria românească a înregistrat pierderi semnificative care au rezultat din creșterea prețurilor operațiunilor de transport pentru produse agricole și materii prime, contribuind în aceleași timp și la reducerea activităților turistice în Delta Dunării. Nu în ultimul rând, lipsa predictibilității navigației interne a condus la redirecționarea transportului materiilor și mărfurilor ce puteau fi transporatate pe Dunăre către alte porturi europene, lărgind decalajul de dezvoltare dintre vest și est.

În calitatea noastră de reprezentanți ai României în Parlamentul European, considerăm că această situație nu este doar îngrijorătoare, ci și inacceptabilă. Vrem să subliniem faptul că lipsa dragajului nu este o problemă regională românească, ci în primul rând una europeană care afectează piața unică. Dunărea este unul dintre cele mai mari fluvii din Europa, din lungimea căruia jumătate, adică 1100 km, străbate România. Trebuie subliniat faptul că Dunărea reprezintă atât un punct de intrare în inima Europei, cât și un punct de referință de-a lungul mai multor axe strategice. De asemenea, în contextul discuțiilor care au loc pentru dezvoltarea unui sistem de transport modern și sustenabil, navigația internă reprezintă una din cele mai curate alternative și este crucială în implementarea țelurilor noastre multimodale.

Până în acest moment, autoritățile române au făcut numeroase încercări de a rezolva aceste probleme prin negocieri bilaterale. Acestea au încercat să-și abordeze omologii bulgari în mai multe ocazii, inclusiv la nivel european, printre altele pe parcursul zilelor TEN-T din Rotterdam în anul 2016 și la întâlnirea miniștrilor de transport din Luxembourg în anul 2012. În final, autoritățile române au efectuat din proprie inițiativă și pe cheltuiala lor operațiuni de dragaj. Aceste încercări nu au condus însă nicăieri, iar dialogul a fost suspendat. De asemenea, nu am primit încă nicio rezoluție concretă privind notificările formale și informale pe care noi, în calitate de membrii ai Parlamentului European, le-am transmis în repetate rânduri Comisiei.

Prin urmare considerăm că aceasta nu mai reprezintă o problemă bilaterală. Ca atare, intenția noastră este să ridicăm din nou această problemă la nivel european și să solicităm o intervenție promptă a instituțiilor europene în rezolvarea acestei chestiuni de mare importanță pentru sectoarele de transport și turism. Autoritățile române și stakeholderii sunt dispuși să inițieze dialogul și să susțină partea bulgară în îndeplinirea obligațiilor lor privind dragarea sectoarelor navigabile ale Dunării. Ne bazăm pe sprijinul dumneavoastră”.

Contactată telefonic de către Radio Constanța, Claudia Țapardel a declarat că este optimistă în privința rezultatului demersului întreprins, comisarul pentru Transport, Violeta Bulc, asigurâd-o personal că va urgenta demararea operațiunii de dragaj de către partea bulgară. Europarlamentarul a mai declarant că de colegii bulgari a aflat că partea de licitații a fost încheiată și că acum totul depinde de găsirea fondurilor necesare demarării lucrărilor.

Redactor: Cristina Iliuță

Cristian Radu, primarul municipiului Mangalia, sub control judiciar
Actualitate joi, 21 august 2025, 19:27

Cristian Radu, primarul municipiului Mangalia, sub control judiciar

Astăzi, 21 august 2025, Cristian Radu, primarul municipiului Mangalia, acuzat de DNA pentru comiterea a cinci infracțiuni de luare de mită, dintre...

Cristian Radu, primarul municipiului Mangalia, sub control judiciar
A început procedura de selecție pentru postul de Director General al CT BUS
Actualitate joi, 21 august 2025, 18:42

A început procedura de selecție pentru postul de Director General al CT BUS

Procesul este unul transparent, realizat împreună cu un expert independent, specializat în recrutarea managerilor, informează CT Bus. Desemnarea...

A început procedura de selecție pentru postul de Director General al CT BUS
De ce nu se construiește o șosea de coastă la Constanța și de ce Primăria a vândut la licitație terenuri pe care s-ar putea să fie nevoită să le exproprieze?
Actualitate joi, 21 august 2025, 18:10

De ce nu se construiește o șosea de coastă la Constanța și de ce Primăria a vândut la licitație terenuri pe care s-ar putea să fie nevoită să le exproprieze?

De ce nu se construiește o șosea de coastă la Constanța și de ce Primăria a vândut la licitație terenuri pe care s-ar putea să fie nevoită...

De ce nu se construiește o șosea de coastă la Constanța și de ce Primăria a vândut la licitație terenuri pe care s-ar putea să fie nevoită să le exproprieze?
Județul TULCEA: Incendiu de vegetație și extins la anexe gospodărești
Actualitate joi, 21 august 2025, 17:37

Județul TULCEA: Incendiu de vegetație și extins la anexe gospodărești

Pompierii militari au fost solicitați să intervină astăzi, 21 august 2025, pentru stingerea unui incendiu de vegetație și extins la anexe...

Județul TULCEA: Incendiu de vegetație și extins la anexe gospodărești
Actualitate joi, 21 august 2025, 16:42

Începe o nouă ediție a Festivalului Național de Muzică Ușoară Mamaia

Începe o nouă ediție a Festivalului Național de Muzică Ușoară Mamaia. Ediția din acest an aduce pe scenă nume cunoscute ale muzicii...

Începe o nouă ediție a Festivalului Național de Muzică Ușoară Mamaia
Actualitate joi, 21 august 2025, 15:53

CONSTANȚA: Piața „De aici, de aproape. Din Dobrogea”

Un proiect-pilot al Grupului Agrointeligența ce vizează sprijinirea producătorilor locali a fost lansat astăzi la Constanța în prezența...

CONSTANȚA: Piața „De aici, de aproape. Din Dobrogea”
Actualitate joi, 21 august 2025, 15:29

COSTINEȘTI: Un pescăruș chinuit de oameni a fost salvat de polițiști pe plajă

Un pescăruș chinuit de oameni a fost salvat de polițiști pe plaja din Costinești! Când au ajuns la fața locului, polițiștii de la Protecția...

COSTINEȘTI: Un pescăruș chinuit de oameni a fost salvat de polițiști pe plajă
Actualitate joi, 21 august 2025, 15:16

CONSTANȚA: Persoană resuscitată fără succes, după ce s-a prăbușit de la o înălțime de 15 metri

Salvatorii militari au fost solicitați astăzi, în municipiul Constanța, la un bloc de pe strada Aviatori, nr. 4, unde o persoană ar fi căzut de...

CONSTANȚA: Persoană resuscitată fără succes, după ce s-a prăbușit de la o înălțime de 15 metri