Ascultă Radio România Constanța Live

Sindicaliştii şi operatorii portuari: „Portul Constanţa ar putea fi declarat nesigur!”

Sindicaliştii şi operatorii portuari: „Portul Constanţa ar putea fi declarat nesigur!”

Publicat de Bogdan Comșa, 22 august 2015, 20:58

Săptămâna această, Organizaţia patronală “Operatorul Portuar” şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare (FNSP) au trimis o nouă scrisoare comună conducerii CNAPMC şi în atenţia guvernului României şi Ministerului Transporturilor, pentru a atrage atenţia asupra problemelor de infrastructură care ameninţă siguranţă portuară, punând în pericol întreagă activitate din Portul Constanţa.

În termen de zece zile, cele două entităţi solicită CNAPMC comunicarea măsurilor concrete pe care urmează să le ia pentru a reasigura parametric de siguranţă pentru activităţile portuare specifice.

Redăm mai jos, integral, documentul amintit:

„În referire la răspunsul dvs. cu privire la obligativitatea companiei de a asigura adâncimile optime proiectate pentru bazinele portuare şi pentru şenalele navigabile din Portul Constanţa, ne exprimăm surprinderea şi indignarea faţă de atitudinea dvs. pasivă în abordarea unei problematici de siguranţă portuară pentru activitatea ce se desfăşoară în Portul Constanţa.

Aşa cum am menţionat şi în notificarea transmisă, potrivit legislaţiei privind înfiinţarea, organizarea şi funtionarea companiei şi desfăşurarea activităţilor portuare – H.G. nr. 517/1998, O.G. nr. 22/1999. O.G. nr. 42/1997:

CN A.P.M. SA are obligaţia de a pune la dispoziţia tuturor utilizatorilor infrastructura portuară, în mod liber şi nediscriminatoriu, obligaţia de a asigura şi furniza servicii de siguranţă în port, de a asigura în permanentă adâncimile minime în bazinele portuare şi la dane;

Bazinele portuare trebuie să fie întreţinute permanent de către administraţia portuară în vederea asigurării adâncimilor adecvate. În cazul în care aceste adâncimi nu sunt asigurate aşa cum sunt declarate de autorităţile portuare, atunci portul este declarat nesigur, ceea ce antrenează scăderea traficului sau diminuarea navlului şi implicit eficientă economică a Portului Constanţa.

Simpla expunere a obiectivelor de investiţii, respectiv, proiectul de „Modernizare a infrastructurii portuare prin asigurarea creşterii adâncimilor şenalelor şi bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în portul Constanţa” precum şi invocarea unor anexe la Master Planul pentru Portul Constanţa nu sunt de natură să „ne liniştească” , în contextul în care acestea sunt nişte proiecte de viitor în timp ce activitatea directă a operatorilor portuari este afectată în mod zilnic/constant datorită ignoranţei cu care conducerea CN APM SA înţelege să trateze obligaţiile ce îi incumbă conform legislaţiei în vigoare.

Simplele împrejurări şi susţineri că procedurile de obţinere a finanţării lucrărilor de investiţii „sunt anevoioase” şi că „se fac eforturi” nu sunt de natură să rezolve în mod concret problemele economice cu care operatorii portuari se confruntă de mai mult de 4 ani.

Practic, situaţia existenţa în Portul Constanţa a determinat scăderea masivă a traficului, în detrimentul eforturilor constante ale operatorilor portuari de creştere a acestuia. Dat fiind aceste condiţii, după cum ştiţi, parte din operatorii portuari au fost nevoiţi să realizeze din surse proprii aceste lucrări, pentru a putea să îşi desfăşoare activitatea.

Menţionăm faptul că piaţa pe care activează operatorii are un caracter hiperconcurenţial şi, în cazul în care nu îşi realizează obiectivele, sunt penalizaţi de către piaţa relevantă.

Prin urmare, situaţia este extrem de gravă, iar pentru rezolvarea situaţiei şi menţinerea adâncimilor optime în portul Constanţa era/este necesar că CN APM SA să investească anual în efectuarea acestor lucrări de dragaj, fie că vorbim de dragaj de mentenanţă sau de dragaj de investiţii, existând fonduri suficiente.

Cu toate acestea, CN APM SA a preferat să utilizeze resursele existente în ultimii ani pentru achitarea unor contracte păguboase, în detrimentul îndeplinirii obligaţiei companiei de asigurare a adâncimilor necesare utilizării şenalelor şi bazinelor portuare de către operatori.

În aceste condiţii, în răspunsul dvs. faceţi trimitere la proiecte de viitor pentru a căror urgentare conducerea CN APM SĂ nu depune niciun efort, nejustificand în nicio modalitate de ce s-a ajuns în această situaţie extrem de gravă, cu toate că înregistraţi anual un profit substanţial, având astfel posibilitatea de a realiza cel puţin lucrările de dragaj de mentenanţă din surse proprii.

Dovadă constă chiar în derularea proiectului de investiţii ,”Modernizarea infrastructurii portuare prin aisgurarea creşterii adâncimilor şenalelor şi bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în Portul Constanţa”, pentru care aprobarea cererii de finanţare a fost comunicată prin Notificarea nr. 40/DGMFE/SSP/DM/39218/23.09.2014 şi, cu toate acestea, până la acest moment (31.07.2015) CN APM SĂ nu a declanşat acţiunile necesare pentru realizarea efectivă a proiectului.

Ţinând cont de toate aceste considerente, va solicităm ca – în termen de 10 zile de la primirea prezenţei – să ne comunicaţi măsurile concrete pe care urmează să le puneţi în aplicare în perioada imediat următoare în scopul reasigurării şi menţinerii adâncimilor şenalelor şi bazinelor din Portul Constanţa la nivelul la care acestea au fost proiectate iniţial.

În eventualitatea în care nu veţi înţelege să daţi curs solicitării noastre, va atentionam că vom lua toate măsurile ce se impun în scopul rezolvării cu celeritate a situaţiei create, în sensul sesizării organismelor internaţionale de profil şi, bineînţeles, a instanţelor de judecată competente”.

Fost episcop, condamnat definitiv la 8 ani de închisoare pentru VIOL
Actualitate miercuri, 30 aprilie 2025, 18:00

Fost episcop, condamnat definitiv la 8 ani de închisoare pentru VIOL

Fostul episcop al Huşilor, Corneliu Bârlădeanul, pe numele de mirean Cornel Onilă, trimis în judecată pentru viol şi alte agresiuni sexuale, a...

Fost episcop, condamnat definitiv la 8 ani de închisoare pentru VIOL
CONSTANȚA: Organigrama societății care va administra Cazinoul a stârnit discuții în ședința Consiliului Local
Actualitate miercuri, 30 aprilie 2025, 17:52

CONSTANȚA: Organigrama societății care va administra Cazinoul a stârnit discuții în ședința Consiliului Local

Organigrama societății Patrimoniu Constanța Litoral, cea care va administra și exploata Cazinoul, a stârnit cele mai multe discuții în...

CONSTANȚA: Organigrama societății care va administra Cazinoul a stârnit discuții în ședința Consiliului Local
Călin Georgescu află după primul tur al alegerilor dacă scapă de controlul judiciar
Actualitate miercuri, 30 aprilie 2025, 17:17

Călin Georgescu află după primul tur al alegerilor dacă scapă de controlul judiciar

Judecătoria Sectorului 1 a amânat, miercuri, pentru 5 mai, pronunțarea unei decizii în legătură cu plângerea depusă de Călin Georgescu...

Călin Georgescu află după primul tur al alegerilor dacă scapă de controlul judiciar
CONSTANȚA: Interpelări la începutul și finalul ședinței Consiliului Local
Actualitate miercuri, 30 aprilie 2025, 17:05

CONSTANȚA: Interpelări la începutul și finalul ședinței Consiliului Local

Interpelări la începutul și finalul ședinței Consiliului Local Constanța. Înainte de votul proiectelor aflate pe ordinea de zi, consilierul...

CONSTANȚA: Interpelări la începutul și finalul ședinței Consiliului Local
Actualitate miercuri, 30 aprilie 2025, 16:20

CONSTANȚA: Fostul prefect Adrian Nicolaescu a fost condamnat la 4 ani de închisoare

Curtea de Apel Constanța s-a pronunțat miercuri în dosarul în care DNA Constanța îl acuză pe Adrian Nicolaescu, fost prefect al județului...

CONSTANȚA: Fostul prefect Adrian Nicolaescu a fost condamnat la 4 ani de închisoare
Actualitate miercuri, 30 aprilie 2025, 16:00

Ședința CSAT. Participarea României la Planul de Răspuns European şi proiectul de lege a apărării naţionale

Ședința Consiliului Suprem de Apărare a Țării, condusă de președintele interimar Ilie Bolojan și pe a cărei ordine de zi s-au aflat, printre...

Ședința CSAT. Participarea României la Planul de Răspuns European şi proiectul de lege a apărării naţionale
Actualitate miercuri, 30 aprilie 2025, 15:34

Etapă nouă în procesul de închiriere a sectoarelor de plajă pentru o perioadă de 10 ani

În urma organizării de către Administrația Națională „Apele Române a celei de-a doua proceduri de licitație publică privind închirierea a...

Etapă nouă în procesul de închiriere a sectoarelor de plajă pentru o perioadă de 10 ani
Actualitate miercuri, 30 aprilie 2025, 15:02

Programul Teatrului pentru Copii și Tineret „Căluţul de Mare”, în perioada 5-11 mai

În perioada 5-11 mai, programul Teatrului pentru Copii și Tineret „Căluţul de Mare” este următorul: MARȚI, 06.05.2025, ORELE 10.00 și...

Programul Teatrului pentru Copii și Tineret „Căluţul de Mare”, în perioada 5-11 mai