Expoziţie de excepţie. HIPOGEU pictat din Necropola Tomis

Publicat de , 22 mai 2015, 10:36
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronică INOE2000, în colaborare cu PleshooContemporary, anunță vernisajul expoziției „MEMORIA LUMINII – HIPOGEU PICTAT DIN NECROPOLA TOMIS. Reconstrucția 3D la scară 1:1!”. Evenimentul va avea loc marti, 26 mai 2015, ora 12.00, la Sala de Expozitii „Theodor Pallady” a Bibliotecii Academiei Române, Calea Victoriei nr. 125, sector 1, Bucureşti. Expoziția – care prezintă primul monument reconstituit în mărime naturală, cu înaltă fidelitate – este organizată sub aspiciile Academiei Române – Secția de Arte, Arhitectură și Audiovizual, fiind deschisă în perioada 26 mai – 4 iunie 2015.
Cu prilejul vernisajului, reprezentanții echipelor de cercetători din cadrul INOE și al Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța (MINAC), alături de artiștii care au colaborat la realizarea expoziției, vor prezenta proiectele care au făcut posibilă această premieră în domeniul patrimoniului cultural din România.
Cavoul familial a fost descoperit în 1988, în apropierea falezei din Constanța şi făcea parte dintr-o zonă de necropolă, din care au fost cercetate circa 200 de morminte. Cavoul a fost construit în prima jumătate a sec. IV p. Chr. şi folosit – în două faze – până la începutul sec. V p. Chr. Pictura murală, care acoperă întreg interiorul monumentului, prezintă motive iconografice preluate din tradiţia anterioară: banchetul funerar şi animale în ipostaze semnificative pentru credinţele acelei epoci. Deşi n-a putut fi identificat un simbol explicit creştin, interpretarea picturii indică una dintre credinţele sincretice de salvare, larg răspândite în acel timp şi care a pregătit ascendenţa creştinismului. Importanța monumentului constă în decorul pictat, păstrat într-o stare excepțională. Este singura operă de artă conservată – la nivelul României – din perioada sec. IV p. Chr., din timpul împăratului Constantin cel Mare. Frescele, cu o vechime de aproape 1.700 de ani, care s-au conservat pe pereţii cavoului necesită păstrarea unor condiții speciale de conservare, respectiv de microclimat (temperatură și umiditate). Includerea în circuit turistic a acestui monument antic excepțional presupune investiții de milioane de lei și restricții extrem de severe.
Titlul expoziției „Memoria luminii” a fost ales pentru ca 2015 este Anul Internațional al Luminii si, mai ales, pentru ca informația despre forma, culorile, compoziția, dar și despre degradările naturale vizibile si chiar cele ascunse ale Hipogeului pictat din Necropola Tomis au fost colectate și aduse în laborator, sau în atelierul pictorilor, prin utilizarea – cel mai adesea – radiației laser.
O lungă și valoroasă colaborare cu Muzeul de Istorie Națională și Arheologie din Constanța a făcut posibil acest eveniment și prezentarea pentru publicul larg, cât si cel de specialitate, a unui monument antic foate puțin cunoscut, însă deosebit ca decorație (pictură murală) și importanță istorică. Rezultatele remarcabile au fost obținute prin directa utilizare a autolaboratorului ART4ART, realizat în 2007 și permanent îmbunătățit de cercetătorii din cadrul INOE; acest laborator mobil poate acționa precum o „ambulanță” pentru patrimoniu, fiind conceput să ajute restauratorul și arheologul în luarea deciziilor și aplicarea procedurilor optime pentru salvgardarea bunurilor culturale.
Totodată, am avut în vedere ca titlul expoziției „Memoria luminii” să fie unul generic pentru că autorii reconstituirii și organizatorii expoziției doresc sa organizeze cât mai curând posibil vernisajul altor trei morminte pictate din Necropola Tomis (datând din secolele IV–VI p. Chr.), precum si a unui alt proiect de anvergură, deopotrivă fezabil și deosebit de îndrăzneț, anume reconstrucția 3D a ansamblului de biserici rupestre de la Basarabi – Murfatlar (datând din secolul IX p. Chr.).