Ascultă Radio România Constanța Live

Operatorii portuari refuză să plătească. Statul le-a majorat MASIV chiriile

Operatorii portuari refuză să plătească. Statul le-a majorat MASIV chiriile

Publicat de Bogdan Comșa, 16 februarie 2015, 23:59

Majoritatea operatorilor portuari au refuzat în februarie să achite facturile pentru utilizarea domeniului portuar, emise de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa S.A., concesionarul domeniului public de pe platforma portuară, în semn de protest faţă de majorarea chiriilor impuse se aceasta în ultimii doi ani.

Viorel Panait, preşedintele Organizaţiei Patronale ‘Operatorul Portuar’ Constanţa, entitate juridică ce reuneşte 66% din companiile de pe platforma portuară, susţine că protestul este determinat de decizia unilaterală a CNAPM Constanţa de majorare a chiriilor pentru utilizarea domeniului portuar, cu 60 % în anul 2015 şi cu 380 % în 2016.

‘Intenţia de majorare a tarifelor de utilizare a domeniului portuar, de către compania căreia statul român i-a concesionat dreptul de administrare a infrastructurii portuare, a fost comunicată în cursul anului 2014 prin adrese transmise operatorilor iar în final de an ne-au fost trimise anexele la contractele de închiriere prin care ni se solicita să confirmăm că am luat la cunoştinţă, fără niciun drept de negociere sau o justificare logică, a procentului cu care cresc aceste tarife’, a declarat Panait.

Liderul organizaţiei patronale reproşează lipsa de dialog şi de fundamentare a noilor tarife pe baze economice reale.

‘Nouă, practic ne dă peste cap toate proiectele prezente şi viitoare de dezvoltare şi de cantonare în piaţă, la nivel naţional dar mai ales european. Vă daţi seama ce înseamnă să-ţi crească chiria cu mai mult de 380 %, peste 24 de luni. Adică, compania COMVEX (al cărei director general este Panait -n.r) va avea de plătit, la începutul anului 2017, o chirie de 2 milioane de euro fără TVA, pentru cele 75 de hectare de platforme de depozitare a minereurilor, proprietate a noastră. Şi asta pentru că CNAPM a decis să crească chiriile de la 5 euro cenţi/mp la 24 euro cenţi/mp în 2017. Şi asta în contextul în care principalii noştri clienţi, ALRO Slatina şi SIDEX Galaţi, ne-au transmis adrese prin care solicită scăderea tarifelor de operare portuară cu 20 %, din cauza diminuării activităţii şi a comenzilor generate de piaţa românească şi mondială’, a subliniat Panait.

El a adăugat că ‘ceea ce face acum conducerea CNAPM este definit de legile naţionale şi directivele europene drept un abuz de poziţie dominantă’.

‘Practic, cei care trebuie să ne fie parteneri şi al căror unic rol, dat de stat, este de a face portul cât mai atractiv pentru investitori şi dezvoltarea afacerilor existente, nu fac altceva decât să ne dicteze condiţii despre care-şi închipuie că trebuie să le acceptăm, pentru că nu avem de ales. Nimeni nu a vrut să negocieze cu noi, la masă, tarifele, să fundamenteze această majorare. Conform cărui calcul de eficienţă economică şi de oportunitate a stabilit CNAPM că noi, COMVEX, trebuie să asigurăm un trafic de minim 2, 2 milioane tone marfă pe an, adică 16 % din capacitatea portului, ca să fim eligibili pentru statutul de companie eficientă şi astfel să nu plătim penalităţi? (…) Să ne explice de ce suntem puşi să plătim întreţinere căilor rutiere din port când acestea arată ca după bombardament? Cum se justifică modul de calcul a tarifului de utilizare a domeniului portuar, procentual cu suprafaţa de teren pe care o avem în exploatare? De ce trebuie să plătim taxe şi amortismente pentru un incinerator ecologic realizat de CNAPM în urmă cu zece ani şi care nu a funcţionat niciodată? De ce trebuie să suportăm tarifele la energia electrică refurnizată de CNAPM, cu 80% mai mari decât preţul reglementat, diferenţă care ne este introdusă în tariful de utilizare a domeniului portuar? Sau său plătim costurile pentru sistemele de securitate perimetrală a portului, când ne dispar cablurile electrice din curte? De ce nu sunt operate dragajele necesare pentru menţinerea adâncimilor de siguranţă în acvatoriul portuar şi la danele de operare ?’, a mai spus Panait.

Directorul general al CNAPM Constanţa, Valeriu Ionescu, susţine, în replică, că majorarea tarifului pentru utilizarea domeniului portuar se impunea după ce a fost menţinut neschimbat mai bine de opt ani, pe fondul recesiunii mondiale.

‘Tariful de utilizare a domeniului portuar, este compus din toate costurile pentru serviciile prestate pe care le asigură CNAPM către companiile ce funcţionează pe platforma portuară. Asigurarea utilităţilor, redistribuirea serviciilor de apă, canalizare, telefonie, electricitate, ecologizare, paza şi securizare a întregii incinte a platformei portuare – aceasta beneficiind de regimul vamal special de zonă-liberă, întreţinerea căilor rutiere, a podurilor de traversare etc. Mai mult, noul tarif de utilizare a domeniului, pe care trebuie să îl plătească de acum companiile ce activează în port, este actualizat, corelat şi unic, având în vedere că pe parcursul anilor firmele au beneficiat de condiţii tarifare diferite la încheierea contractelor de închiriere, situaţie ce crea o inechitate de tratament a actorilor economici. În plus, am introdus şi o clauză de trafic pentru a motiva operatorii portuari, astfel încât dacă firma respectivă nu reuşeşte să atragă volumul de marfă stabilit de noi în contractul de închiriere va plăti penalităţi în raport proporţional, iar dacă depăşeşte acest volum de trafic al mărfurilor operate, va încasa un bonus din partea CNAPM ‘, a afirmat directorul general al CNAPM.

Mai mult, Valeriu Ionescu susţine necesitatea actualizării chiriilor portuare cu un procent de 380 %, invocând o directivă europeană ce impune statului să asigure tratament egal în condiţii egale companiilor, pe piaţa pe care-şi desfăşoară activitatea.

‘Dacă nu operam această reaşezare a tarifelor riscam să avem soarta portului lituanian Klaipëda, pentru care Comisia Europeană a declanşat procedura de infrigement’, a spus Ionescu.

Soluţia dezamorsării situaţiei conflictuale din Portul Constanţa rămâne în sarcina Ministerului Transporturilor, un apel către acesta fiind lansat de către organizaţia ‘Operatorul Portuar’, în cursul zilei de luni.

TULCEA: Zona de picnic amenajată pe malul Lacului Ciuperca, solicitată la capacitate maximă
Actualitate joi, 1 mai 2025, 18:30

TULCEA: Zona de picnic amenajată pe malul Lacului Ciuperca, solicitată la capacitate maximă

Zona de picnic amenajată pe malul Lacului Ciuperca din municipiul Tulcea a fost solicitată la capacitate maximă, de 1 Mai, închirierea...

TULCEA: Zona de picnic amenajată pe malul Lacului Ciuperca, solicitată la capacitate maximă
CONSTANȚA: Tânărul băut care a provocat un accident cu 2 morţi în Mamaia, trimis în judecată în stare de arest preventiv
Actualitate joi, 1 mai 2025, 17:53

CONSTANȚA: Tânărul băut care a provocat un accident cu 2 morţi în Mamaia, trimis în judecată în stare de arest preventiv

Tânărul de 21 de ani, băut la volan, care a produs în luna martie un accident rutier în staţiunea Mamaia, soldat cu doi morţi, a fost trimis...

CONSTANȚA: Tânărul băut care a provocat un accident cu 2 morţi în Mamaia, trimis în judecată în stare de arest preventiv
Cutremur, joi, în zona seismică Vrancea
Actualitate joi, 1 mai 2025, 17:32

Cutremur, joi, în zona seismică Vrancea

Un cutremur cu magnitudinea de 3,2 grade, la adâncimea de 118.3 km, s-a produs, joi, la ora 12.43 în zona seismică Vrancea, potrivit datelor...

Cutremur, joi, în zona seismică Vrancea
Accident grav între localitățile constănțene Tătaru și Vârtop: o căruță cu 4 copii s-a răsturnat pe câmp
Actualitate joi, 1 mai 2025, 16:42

Accident grav între localitățile constănțene Tătaru și Vârtop: o căruță cu 4 copii s-a răsturnat pe câmp

Un accident grav a avut loc, astăzi, între localitățile Tătaru și Vârtop, din comuna constănțeană Albești: o căruță în care se aflau 4...

Accident grav între localitățile constănțene Tătaru și Vârtop: o căruță cu 4 copii s-a răsturnat pe câmp
Actualitate joi, 1 mai 2025, 16:37

Peste 1.400 de polițiști de la Rutieră și 400 de radare supraveghează drumurile și autostrăzile în minivacanța de 1 Mai

Poliția Rutieră a mobilizat în minivacanța de 1 Mai peste 1.400 de polițiști, dotați cu 400 de radare, pentru a supraveghea autostrăzile și...

Peste 1.400 de polițiști de la Rutieră și 400 de radare supraveghează drumurile și autostrăzile în minivacanța de 1 Mai
Actualitate joi, 1 mai 2025, 16:19

Mandate puse în executare și infracțiuni constatate de polițiștii constănțeni

Polițiștii au identificat și condus la Penitenciarul Poarta Albă mai multe persoane condamnate la pedepse cu închisoarea.  La data de 30...

Mandate puse în executare și infracțiuni constatate de polițiștii constănțeni
Actualitate joi, 1 mai 2025, 13:23

Procurorii au capturat 17 kilograme de droguri ce urmau să fie vândute turiștilor pe litoral

Doi bărbați din Capitală au fost reținuți joi de procurorii DIICOT, după ce au fost prinși, cu o zi în urmă, cu 17 kilograme de canabis,...

Procurorii au capturat 17 kilograme de droguri ce urmau să fie vândute turiștilor pe litoral
Actualitate joi, 1 mai 2025, 13:15

Fostul episcop al Hușilor, condamnat pentru agresiuni sexuale, ridicat de polițiști din Agapia

Fostul episcop al Hușilor, Corneliu Bârlădeanu (pe numele de mirean Cornel Onilă), condamnat definitiv la opt ani de închisoare pentru viol și...

Fostul episcop al Hușilor, condamnat pentru agresiuni sexuale, ridicat de polițiști din Agapia