Ascultă Radio România Constanța Live

„Burta de bere” este un mit!

„Burta de bere” este un mit!

Publicat de Daniel Țăndăreanu, 23 septembrie 2014, 18:17

„Burta de bere” este un mit, nefiind constate creşteri semnificative sau observându-se chiar scăderi ale indicelui de masă corporală, circumferinţei abdominale şi raportului talie/şold odată cu creşterea consumului de bere, arată un studiu al Centrului de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie.
Centrul de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie din România a lansat, marţi, cel de-al doilea studiu realizat de la înfiinţarea sa, în urmă cu doi ani, intitulat „Parametrii somatici caracteristici statusului ponderal şi consumul de bere în România” şi realizat de Corina Zugravu, preşedintele centrului, medic primar în nutriţie şi lector la Universitatea de Medicină „Carol Davila”.

Aceasta a spus, în deschidere, că există tot felul de „mituri urbane” privind proprietăţile unor alimente, iar berea e asociată cu ideea de burtă, aşa cum culturiştii mănâncă multă carne în ideea că aceasta li se va aşeza direct pe pectorali.

„Este fals în ambele cazuri”, a spus Zugravu, arătând că studii internaţionale au infirmat anterior mitul „burţii de bere”, cel mai cunoscut – „Beer and obesity: a cross-sectional study” – fiind realizat în Cehia în 2003

Studiul românesc a fost realizat în perioada 25 martie – 13 aprilie, pe un eşantion de 1.508 persoane, de peste 18 ani, între care 724 de bărbaţi şi 784 de femei.

Participanţilor le-a fost aplicat un chestionar la domiciliu, cu întrebări privind caracteristicile demografice, alimentaţia şi activitatea fizică, iar la răspunsurile lor s-au adăugat rezultatele măsurătorilor pentru indicele de masă corporală (IMC), circumferinţa abdominală şi raportul talie/şold.

Circumferinţa abdominală normală trebuie să fie mai mică de 94 de centimetri la bărbaţi, şi respectiv de 80 de centimetri la femei, iar raportul talie/ şold mai mic de 0,9 la bărbaţi şi respectiv mai mic de 0,85 la femei.

Altfel, grăsimea de pe abdomen este un factor de risc pentru bolile cronice degenerative: rezistenţă la glucoză, diabet, hipertensiune arterială, boli cardiovasculare, chiar în absenţa unui IMC crescut.

În România, doar 36,45 la sută dintre femei şi 48,66 la sută din bărbaţi au valori normale ale circumferinţei abdominale, românii find în general „grăsuţi”, a arătat Zugravu.

Cantitatea zilnică de bere recomandată este de 660 de mililitri pentru bărbaţi şi 330 de mililitri pentru femei, atunci când berea are maxim 5% alcool.

În cadrul studiului, au fost stabilite următoaele categorii de consum: 0 – mai puţin de o porţie (330 ml) pe săptămână, 1 – maxim 6 porţii pe săptămână la femei şi maxim 7 la bărbaţi, 2 – 330 ml pe zi la femei, 660 ml pe zi la bărbaţi, 3- mai mult de 3 porţii pe zi.

În cazul bărbaţilor, IMC şi circumferinţa abdominală scad, odată cu trecerea de la grupa 0 la grupa 1 şi de la grupa 1 la grupa 2. Şi raportul talie/şold scade de la grupa 0 la grupa 1, dar creşte la grupa 2.

La femei, scade IMC, de la grupa 0 la 1 şi la 2, însă circumferinţa abdominală şi raportul talie/şold, care scad de la grupa 0 la grupa 1, cresc la grupa 2.

Consumatorii din grupa 3 au cei mai mici parametri somatici, probabil din cauza problemelor legate de consumul excesiv de alcool.

Secretarul general al Centrului de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie, Alin Popescu, medic de medicină sportivă, a subliniat la rândul său importanţa unui consum de bere moderat şi regulat, în caz contrar consumatorii neputându-se bucura de beneficiile acestei băuturi pentru sănătate.

„E ok să bei patru litri pe săptămână, dar nu doi litri sâmbătă şi doi duminică, şi pe un fond de oboseală. Media de consum pe România este bună, dar trebuie să fie un consum moderat şi regulat, altfel nu se poate vorbi de beneficii”, a spus Popescu.

În România se beau 80 de litri de bere pe cap de locuitor pe an, ţara ocupând locul 6 în Europa, în clasamentul condus de Cehia.

Popescu a mai apreciat că „berea fără alcool nu şi-a spus pe deplin cuvântul în România”. „Nu bem la prânz o bere fără alcool, aşteptăm până seară să bem una cu alcool”, a completat el.

Totodată, berea este percepută ca o băutură masculină, deşi avanatajele consumului pentru femei le depăşesc pe cele pentru bărbaţi, a mai spus Popescu, arătând că şi femeile însărcinate pot bea bere fără alcool.

Întrebată despre berea cu arome, Corina Zugravu a spus că aceasta conţine mai puţin sau aproape deloc alcool şi că existenţa ei încurajează consumul faţă de categorii de consumatori care nu beau în mod obişnuit bere.

În ceea ce priveşte conţinutul de aditivi din aceste beri, Zugravu a explicat că orice aditiv este verificat temeinic înainte de a fi aprobat, iar un număr mare de aditivi poate indica o cantitate mai mică din fiecare.

O bere blondă cu 4,5 la sută alcool conţine 43 de calorii, 1% carbohidraţi şi 0,1% proteine la 100 ml.

Centrul de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie este o entitate cu caracter ştiinţific ce are drept obiectiv investigarea efectelor consumului moderat de bere asupra organismului uman prin derularea de studii ştiinţifice şi diseminarea informaţiilor în domeniu în rândul comunităţii medicale şi a publicului larg, se arată pe site-ul organizaţiei.

MEDGIDIA: Facilități fiscale pentru contribuabili
Actualitate miercuri, 10 iunie 2026, 13:35

MEDGIDIA: Facilități fiscale pentru contribuabili

În contextul actual, raportat la dificultățile cu care se confruntă contribuabilii persoane fizice în achitarea obligațiilor fiscale către...

MEDGIDIA: Facilități fiscale pentru contribuabili
AUDIO | În Constanța va fi deschis Centrul Respiro. În ce stadiu este proiectul
Actualitate miercuri, 10 iunie 2026, 13:17

AUDIO | În Constanța va fi deschis Centrul Respiro. În ce stadiu este proiectul

Centrul de îngrijire a persoanelor cu dizabilități, de tip respiro, care va fi deschis la Constanța, a mai făcut un pas spre concretizare....

AUDIO | În Constanța va fi deschis Centrul Respiro. În ce stadiu este proiectul
INHGA: Cod galben de inundații pe râuri din 14 județe, până joi la prânz
Actualitate miercuri, 10 iunie 2026, 13:15

INHGA: Cod galben de inundații pe râuri din 14 județe, până joi la prânz

Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor (INHGA) a emis miercuri o avertizare Cod galben de inundații, valabilă până joi la...

INHGA: Cod galben de inundații pe râuri din 14 județe, până joi la prânz
AUDIO | Consiliul Concurenței a sancționat 10 bănci pe care le acuză de vicierea procesului de stabilire a indicelui ROBOR
Actualitate miercuri, 10 iunie 2026, 12:49

AUDIO | Consiliul Concurenței a sancționat 10 bănci pe care le acuză de vicierea procesului de stabilire a indicelui ROBOR

Consiliul Concurenței a sancționat 10 bănci pe care le acuză de vicierea procesului de stabilire a indicelui ROBOR. Acesta este un indicator al...

AUDIO | Consiliul Concurenței a sancționat 10 bănci pe care le acuză de vicierea procesului de stabilire a indicelui ROBOR
Actualitate miercuri, 10 iunie 2026, 12:38

O inspectoare de muncă de la ITM Constanța, reținută de procurorii DNA. Este acuzată de luare de mită

Procurorii DNA – Serviciul Teritorial Constanța au dispus ieri reținerea pentru 24 de ore a unei inspectoare de muncă de la ITM Constanța,...

O inspectoare de muncă de la ITM Constanța, reținută de procurorii DNA. Este acuzată de luare de mită
Actualitate miercuri, 10 iunie 2026, 12:30

Calendar istoric MINAC: 10 iunie – Plaja de la Vii, Delavrancea și trenul de plăcere

Nu trecuseră decât vreo patru ani de la integrarea Dobrogei în România, iar plajele litoralului începuseră deja să fie luate cu asalt de sute...

Calendar istoric MINAC: 10 iunie – Plaja de la Vii, Delavrancea și trenul de plăcere
Actualitate miercuri, 10 iunie 2026, 11:40

Procurorii Gigi Valentin Ștefan și Teodor Niță află astăzi, dacă vor fi eliberați sau rămân în arest preventiv

Procurorii constănțeni Gigi Valentin Ștefan și Teodor Niță află dacă vor fi eliberați sau dacă rămân în arest preventiv. Înalta Curte...

Procurorii Gigi Valentin Ștefan și Teodor Niță află astăzi, dacă vor fi eliberați sau rămân în arest preventiv
Actualitate miercuri, 10 iunie 2026, 11:09

Operațiunea JUPITER | Percheziții într-un dosar privind organizarea ilegală de jocuri de noroc

În cadrul Operațiunii JUPITER, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și Inspectoratului General al...

Operațiunea JUPITER | Percheziții într-un dosar privind organizarea ilegală de jocuri de noroc